Kdy Babiš zase začne bojovat za Green Deal? Jakmile to pro něj bude výhodné
I když to po vzniku nové evropské frakce Patrioti pro Evropu, která odmítá současnou podobu Zelené dohody, může vypadat jako šílená myšlenka, nemusí být nereálná: Z expremiéra Andreje Babiše se časem může stát její podporovatel.
Pavel Baroch
15. 7. 2024
Jen máloco předsedu nejsilnějšího českého politického subjektu rozčílí více, než když mu někdo připomene, že to byl právě on, kdo ještě jako premiér české vlády souhlasil s Green Dealem. Andrej Babiš opakovaně tvrdí, že podpořil jen „obecnou deklaraci“ o ochraně životního prostředí, nic konkrétního. A hází „vinu“ za konkrétní ekologické závazky na koaliční vládu Petra Fialy (ODS).
Babišovi se samozřejmě spojování s Green Dealem nehodí do krámu. Hovoří o něm jako o „zeleném šílenství“ a slibuje svým voličům přepracování plánu a jeho změkčení. Revize Zelené dohody je také jedním z hlavních cílů nové frakce Evropského parlamentu Patrioti pro Evropu, jejíž je ANO zakládajícím členem.
Jenže různé doklady dokazují, že expremiér nemluví pravdu – jedním z nich je zpráva české vlády z prosince 2019, která uvádí, že Babiš podmínil cíl klimatické neutrality EU do roku 2050 uznáním práva ČR na jadernou energii jako jednoho z nízkouhlíkových zdrojů.
Ještě výrazněji se Babiš postavil za Green Deal v reakci na návrh tehdejšího prezidenta Miloše Zemana z prosince 2021, aby se Česko z dohody vyvázalo.
„Vyjednali jsme obrovské množství peněz. Vyvázat se jednostranně nelze, přišli bychom tím o zdroje EU, které mohou dosáhnout až bilion. Poškodilo by nás to,“ uvedl Babiš, když už nebyl premiérem.
Ostatně právě velké evropské dotace byly jedním z hlavních důvodů, proč se Babiš evropskou dohodou tak chlubil. Chtěl se před domácím publikem ukázat jako politik, který z Bruselu přivezl ohromný balík peněz: „To je tisíc miliard, které máme dostat hlavně na investice do vody, do lesů, do životního prostředí, do ekologizace průmyslu, což je pro nás výhodné. Uvažovat o vystoupení ze Zelené dohody není vůbec na místě,“ říkal ještě v lednu 2022, když na CNN Prima News obhajoval, proč souhlasil s Geen Dealem.
To ale nebylo všechno. Babiš patřil mezi velké zastánce elektromobility, jak prozrazuje jeho kniha O čem sním, když náhodou spím z roku 2017, což byla Babišova vize, jak by mohla vypadat Česká republika v roce 2035.
„V Německu považují elektromobily za jasnou volbu budoucnosti. U nás to určitě nebude o moc jinak,“ napsal Babiš v kapitole Čím budeme jezdit. „Ale celý svět roztočil motory. VW, Škoda, Nissan, Peugeot, Renault, BMW, Kia… Všichni se předhánějí. Svůj model už představila i naše škodovka. Mistrovství světa v inovacích.“
Současně Babiš uvedl, že zatím elektromobil nemá. „Ale bez auta se neobejdu, jako vy. O elektromobilu taky někdy uvažuju,“ napsal Babiš. Svou představu také za pár let naplnil. V červnu 2022 se na Instagramu pochlubil, že si udělal radost a pořídil si auto Škodu Enyaq. „Moje první elektroauto. Čekal jsem na něj přes půl roku,“ napsal Babiš a přidal několik fotografií s novým vozem.
Právě elektromobilita a konec vozidel se spalovacími motory se staly jedním z hlavních symbolů odpůrců Green Dealu a Babiš jako správný populista pochopil, kde je momentálně jeho místo – mezi kritiky Zelené dohody pro Evropy. Zjednodušeně řečeno mu k tomuto prozření stačilo pár průzkumů veřejného mínění. Zkrátka si spočítal, že pro něj osobně, pro jeho politickou kariéru bude výhodnější, když se zařadí mezi kritiky „zelených šílenců“ v Bruselu. Ostatně obdobně uvažoval, když tvrdil, kolik miliard „vybojoval“ na Evropské unii, když se Zelenou dohodou souhlasil.
V tuto chvíli se zdá téměř vyloučené, že by Babiš – byť jen o píď – ustoupil ze své představy o zásadním okleštění a zpomalení Green Dealu. I když se v tuto chvíli zdá, že se to Patriotům pro Evropu nemůže podařit, Babišovi jde v první řadě o domácí publikum. A tomu může dál servírovat to, co chce slyšet o zlém Bruselu.
Babiš se ale vždycky bude řídit tím, co je pro něj osobně nejvýhodnější, co jemu osobně přinese v danou chvíli největší prospěch. To je jeho základní politická strategie. A tak může nastat situace, kdy si Babiš vyhodnotí, že pro něho bude výhodnější, když na své politické mítinky začne jezdit ve svém elektromobilu – když se například posune většinový názor jeho voličů k Zelené dohodě. Stejně tak se ale může stát, že směrem ke Green Dealu ještě přitvrdí.
Úvodní foto: Úřad vlády (Andrej Babiš po jednom z jednání v Evropské komisi o Green Dealu)