Niedermayer: Elektroauta představují nejlevnější a udržitelnou cestu k osobní mobilitě
Prioritou by mělo být plnění cílů ochrany klimatu, přesto je třeba hledat shodu, vysvětluje v rozhovoru eurokandidát Luděk Niedermayer.
Kristýna Čermáková
29. 5. 2024
Přinášíme další z řady rozhovorů s kandidáty do Evropského parlamentu, tentokrát jsme vyzpovídali europoslance Luďka Niedermayera. Funkci europoslance zastává od roku 2014 a nyní obhajuje mandát jako člen TOP 09 na 3. místě kandidátky SPOLU. Na Obnovitelně.cz jste si už tento týden mohli přečíst odpovědi kandidáta Lukáše Řádka (SPOLU) a postoje dalších uchazečů o posty europoslanců s proklimatickým zaměřením představíme v průběhu tohoto a příštího týdne.
Luděk Niedermayer je bývalým členem bankovní rady České národní banky a bývalým viceguvernérem. V rozhovoru pro Obnovitelně.cz prozradil, že elektromobilita bude jednou tím nejlevnějším a nejudržitelnějším řešením osobní mobility, že musíme udržet Evropu konkurenceschopnou a nesmíme dopustit další závislost na Rusku.
Co budou vaše priority z hlediska rozvoje obnovitelných zdrojů a ochrany přírody?
Hlavní prioritou je jasně směřovat ke splnění cílů, které Evropská unie a členské země přijaly. Což platí zejména v ochraně klimatu, kde je rámec docela jasný. V případě ochrany přírody je situace složitější a podle mě je třeba hledat shodu na dalších opatřeních, včetně těch v zemědělství, které budou přírodu lépe chránit.
Jak budete prosazovat plnění a rozvoj cílů Zelené dohody?
Jak jsem popisoval výše. Je třeba monitorovat pokrok v plnění cílů s tím, aby cíle stanovené klimatickým zákonem byly splněny (zde myslím hlavně rok 2030) a vytvořily dobrý předpoklad pro další snižování.
K možnému přezkoumání předpisů z klimatického balíčku Fit for 55 musí Komise přistoupit racionálně s tím, že možné změny nesmí ohrozit splnění jeho celkových cílů.
Jaký je váš postoj k elektromobilitě a budete prosazovat její rozvoj?
Dohodnutá pravidla jsou jasná a vyžadují přechod k osobním autům s nulovými výfukovými emisemi. Myslím, že se asi objeví návrh na nastavení pravidel pro syntetická paliva umožňující emisně nulový provoz spalovacích motorů, ale předpokládám, že by to bylo okrajové, nákladné řešení.
Osobně věřím, že BEV (bateriové elektromobily, pozn. red.) představují nejlevnější a udržitelnou cestu k osobní mobilitě, ale uvidíme, jak se Komise postaví k tomuto návrhu v přezkoumání. Je třeba mít ale též na paměti, že pro efektivitu investic automobilek je dobré držet stabilní pravidla, respektive pro větší změny mít jasné a silné důvody.
Měl by evropský automobilový průmysl získat finanční podporu pro rychlejší přechod na elektromobilitu, případně nějakou formu ochrany před konkurencí z Číny?
Data ukazují, že čínská konkurence se na trhu prosazuje jen velmi omezeně a evropské firmy mají konkurenceschopné produkty. Nicméně, pokud by výrobci z jiné země byli podpořeni zakázanou státní podporou, musíme rychle reagovat.
Mrzí mě, že země poté, co jasnou většinou schválily regulaci vyžadující rozvoj čisté osobní mobility, nenastavily stabilní podmínky, které by poptávku podpořily, přinejmenším na úrovni nákupů firem.
Roztříštěnost podpor používaných v Evropské unii snižuje jejich efektivitu.
Jak vnímáte evropskou závislost na dovozu solárních panelů z jiných částí světa a plánujete prosazovat posílení domácí produkce?
Myslím, že nemáme bezhlavě směřovat k tomu, abychom vše v Evropské unii vyráběli, v případě levných fotovoltaických panelů by asi produkce v Evropské unii nebyla konkurenceschopná. Ale je třeba, aby Evropská unie část čistých technologií vyráběla a zejména v jejich vývoji a aplikaci hrála první ligu.
Budete prosazovat kompletní ukončení dodávek ruských fosilních paliv?
Především, nesmíme připustit, že vznikne na země typu Ruska závislost. O tom nesmí být pochyb.
A vzhledem k tomu, že Rusko i nadále vede nelegální agresi vůči Ukrajině, bych byl rád, kdyby do Evropy tamní suroviny (nejen) nemířily. Pokud by se je Rusku nedařilo do Evropské unii prodávat, vedlo by to k tomu, že by byly výnosy z prodeje pro Kreml nižší. Což je náš zájem. Měli bychom též aktivně podporovat a pomáhat vynucovat dohodu G7, která má podobný cíl.
Budete prosazovat zvýšení evropských emisních cílů do roku 2030 a 2040?
Nemyslím, že je dobrý nápad měnit pravidla pro rok 2030. Ohledně cíle pro 2040, pokud budu i dál členem Evropského parlamentu, velmi pečlivě budu analyzovat to, co Komise navrhla, a jak se dál bude vyvíjet diskuze nad tímto cílem.
Foto: Archiv L. Niedermayer