Mimozemšťan startuje k udržitelnosti. Projektem Nebalení ušetřila Alza bezmála 78 tun plastu
Největší tuzemský internetový obchod dodává výraznou většinu zboží svým zákazníkům do výdejních boxů nezabalené. Je to v duchu dlouhodobých evropských cílů na omezování plastových obalů.
Pavel Baroch
6. 5. 2024
Když si zákazník objedná v Alze nějaké zboží, vedle termínu doručení do výdejního boxu dostane obvykle také upozornění, že se mu bude hodit vlastní taška, protože mobilní telefon, vrtačka nebo třeba prášek na praní nebude zabalený do dalšího plastového obalu. Díky svému projektu Nebalení, který ušetří tuny plastu a významně snižuje i uhlíkovou stopu, se teď největší český internetový prodejce stal na druhém ročníku Czech & Slovak Sustainability Summitu Hvězdou udržitelnosti 2024.
Jedním z hlavních cílů celodenního setkání profesionálů z různých oborů je představit projekty, které mají skutečně pozitivní dopad na životní prostředí, a tím inspirovat ostatní k tomu, aby jejich společnosti byly také udržitelnější. Z dvaašedesáti přihlášených projektů vědecká rada v čele s profesorem Vladimírem Kočím, vedoucím Ústavu udržitelnosti a produktové ekologie VŠCHT v Praze, vybrala deset vítězů. A mezi nimi právě i Alzu.
O třetinu méně emisí
Původně tento e-shop používal na balení objednaného zboží černý plast, kterému se interně v nadsázce říkalo „pytel na mrtvoly“. Pak sice přešel k jinému obalu, ale když vedení firmy přemýšlelo, jak docílit ještě větší ekologické šetrnosti, dospěla ke zdánlivě jednoduchému závěru: „Jediný udržitelný obal je žádný obal.“ A cesta k výraznému omezení plastů, ale také emisí a finančních nákladů, byla otevřená.
Tak jednoduché to ale nebylo. „Spousta procesů se musela upravit,“ sdělila Eva Šípková, Head Of Customer Experience společnosti Alza, když na Czech & Slovak Sustainability Summitu projekt Nebalení představovala. Firma ho spustila v létě 2022 a stále ho rozšiřuje a vylepšuje. Opatření zahrnuje omezení obalů zboží dodávaného do AlzaBoxů a firemní pobočkové sítě, kdy se balí zásilky s více než čtyřmi položkami.
Znamená to, že většinu objednávek do svých výdejních schránek AlzaBoxů v České republice, Slovensku a Maďarsku nebalí. „Pokud je balení potřeba, využíváme recyklovatelné obaly. Privátní značky AlzaPower a AlzaEco jsou navíc baleny výhradně do papírových obalů bez chemických blistrů,“ upozornila PR manažerka Alzy Eliška Čeřovská. Tímto způsobem firma ušetřila téměř 78 tun plastu, měsíčně pak 4,3 tuny obalového materiálu.
„Také samotné doručování do AlzaBoxů je šetrnější k životnímu prostředí, znamená o 32 procent méně emisí oxidu uhličitého. Podle našich dat navíc ujede balíček doručovaný do AlzaBoxu o 30 procent kratší trasu než ten, který se doručuje zákazníkovi na adresu. Jeho uhlíková stopa je tak nižší,“ konstatovala Eliška Čeřovská. Dodala, že její firma od letošního února vlastní rovněž certifikát Udržitelný e-shop roku pro český a slovenský trh, který uděluje Heureka.cz.
Evropa chce méně obalů
Alza loni na podzim provedla vlastní dotazníkový průzkum, v němž zjistila, že 80 procent jejích zákazníků využívá doručování objednávek právě do AlzaBoxů. A drtivé většině lidí nevadí ani to, že zboží není zabaleno v dalším igelitu.
Jak Obnovitelně.cz sdělila manažerka Eva Šípková, na 250 tisíc doručených zásilek připadá jedna zákaznická stížnost – například si stěžují maminky, že jejich dítě při vyzvedávání zásilky v boxu vidělo předčasně chystaný dárek. „Jsme rádi, že nemáme kategorii erotické zboží, tam by těchto stížností bylo asi více,“ poznamenala Šípková na ekologické konferenci.
Omezování obalů je v souladu s dlouhodobými cíli Evropské unie. Europarlament přijal koncem dubna nová opatření, jejichž cílem je také snížit množství obalového odpadu. „Pravidla, která byla předběžně dohodnuta s Radou, zahrnují cíle snížení množství obalů – pět procent do roku 2030, deset procent do roku 2035 a patnáct procent do roku 2040. Vyžadují také, aby členské státy snížily zejména množství plastových obalových odpadů,“ uvádí se v tiskové zprávě Evropského parlamentu.
Nová politika EU v oblasti snižování odpadů z obalů má i výraznou českou stopu. Za českého předsednictví se podařilo do obecného přístupu promítnout množství priorit a úprav. „Cílem našeho úsilí je předcházet vzniku obalových odpadů, podporovat vysoce kvalitní recyklaci a vytvářet trh s druhotnými surovinami,“ uvedl po prosincovém zasedání Rady EU pro životní prostředí český ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).
Ten se druhého ročníku Czech & Slovak Sustainability Summitu osobně zúčastnil. Mimo jiné se sešel se zástupci několika firem, s nimiž jednal právě o možnostech, jak snižovat množství používaných obalů.
Úvodní foto: Alza