Revoluce v hromadné i nákladní dopravě. Silnice brázdí stále více elektrických autobusů i kamionů
Společnost Dachser poprvé nasadila čistě elektrické nákladní auto na přeshraniční dopravu a podíl elektrobusů v Evropě stoupá. Přesto Česko stále zaostává a lídrem v nízkoemisní dopravě je Ostrava.
Kristýna Čermáková
11. 2. 2024
Mezinárodní logistický provider Dachser poprvé nasadil plně elektrický nákladní automobil na přeshraniční přepravy. Vozidlo eActros od Mercedes-Benz jezdí pětkrát týdně tam a zpět z logistického centra v německém Hofu do pobočky na Kladně vzdálené více než 200 kilometrů. Současně Centrum dopravního výzkumu zveřejnilo informaci, že podíl elektrických autobusů Evropské unie se zvýšil na 16 procent. Česko ale zaostává za evropským průměrem, lídrem elektrické městské dopravy je Ostrava.
Elektrický kamion na česko-německé trase
Po úspěšné testovací fázi v únoru a květnu 2023 byl zahájen pravidelný provoz přeshraničního spojení mezi dvěma Dachser pobočkami – v Německu a České republice. Mezinárodní linka jezdí jako tandemová souprava se dvěma výměnnými nástavbami a je využívána ve dvou směnách: přes den realizuje tento 40tunový e-Truck regionální distribuci v okolí Hofu, v noci jezdí na přeshraniční lince mezi Německem a Českou republikou. Podle výrobce má eActros průměrný dojezd až 300 kilometrů, v závislosti na různých faktorech, jako je topografie nebo hmotnost. Po dojezdu pravidelné denní linky z Hofu do Kladna se nabíjí přímo v areálu logistického centra Dachser Kladno. Doba dobíjení tohoto vozidla s nulovými emisemi je něco málo přes jednu hodinu.
„Testy s vozidlem eActros nám poskytly důležité poznatky o vhodnosti elektromobility pro dálkové přepravy," říká Klaus Neubing, General Manager pobočky Dachser Hof, a dodává, „jsme rádi, že se nám nyní díky nadšení našich lidí a týmové práci podařilo spustit první přeshraniční linku v evropské síti Dachser v plně elektrickém provozu. Společně s naším dlouholetým přepravním partnerem společností Flytt Logistic GmbH jsme ukázali, že se vyplatí razit nové cesty."
Dachser Czech Republic v souvislosti s rozšiřováním přeprav s nulovými emisemi investoval do vlastní nabíjecí infrastruktury. V současné době má 21 dobíjecích stanic pro nákladní a osobní vozidla na pěti svých pobočkách.
„Z naší pobočky v Kladně, kterou spojuje nová mezinárodní bezemisní linka, každý den vyráží i další nákladní vozidla na elektropohon – na pravidelné lince do Hradce Králové a do mikrodepa v centru Prahy. Na ty navazuje naše bezemisní doručování v centru Hradce Králové a v centru Prahy. Postupně přecházíme na elektromobily i v rámci naší firemní flotily osobních vozidel. Instalace vlastních dobíjecích stanic nám umožňuje být soběstačnými a dostatečně flexibilními,“ vysvětluje Jan Pihar, generální ředitel Dachser Czech Republic.
V elektrické hromadné dopravě Česko zaostává, lídrem je Ostrava
Dobrou zprávou pro životní prostředí, a především pro obyvatele měst je, že elektrobusy v zemích Evropské unie získávají na popularitě – v Česku se situace však nezdá být tak pozitivní, naopak Rumunsko bylo v loňském roce v tržním podílu elektrobusů premiantem mezi všemi zeměmi.
V zemích Evropské unie bylo v roce 2023 registrováno 5 166 nových elektrobusů, meziročně o 39 procent více, podíl na všech registracích se z 13,6 procent zvýšil na 15,9 procent. V Česku bylo registrováno pouze 6 nových elektrobusů, meziročně o 36 méně. Český trh v roce 2023 s novými autobusy byl 8. největší mezi zeměmi EU, s elektrobusy až 23., vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.
V roce 2023 vzrostly registrace nových elektrobusů v EU o 39,1 procent na 5 166 vozidel, což představuje 15,9procentní podíl na trhu. Pozitivní čísla na konci roku vykázaly také hybridní elektrické autobusy, které zaznamenaly 115,1procentní nárůst, díky němuž se jejich tržní podíl oproti roku 2022 téměř zdvojnásobil ze 7,1 procent na 12,8 procent. Navzdory rostoucí oblibě autobusů s alternativním pohonem si největší podíl udržuje dieselový pohon (62,3 procent), i když se snížil z 66,9 procent v roce 2022.
„V Ostravě je realizován největší elektromobilní projekt ve veřejné dopravě svého typu. Máme celkem 32 elektrobusů, 26 z nich s průběžným dobíjením, které dokážeme napájet pomocí strategicky rozmístěných rychlonabíječek ve Svinově, na Hranečníku a od loňského jara nově i v centru města, kde máme tři nabíjecí ramena. Díky tomu může být každý desátý vypravovaný autobus DPO elektrobus,“ uvádí Daniel Morys, předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava.
Ekologie je podle něj jedním ze strategických pilířů DPO. „Pod názvem Bez dieselu jsme toto téma před několika lety ukotvili v naší strategii, kdy ve standardní denní výpravě můžeme používat jen vozy nízkoemisní, nebo bezemisní. Zplodiny z vozidel městské hromadné dopravy dýchají i ti, kteří s ní nejezdí, a naše chování má dopad na celé město. Na vhodných linkách proto jezdí elektrobusy, ostatní pro nás zajišťují CNG autobusy. Disponujeme dnes již jen třiceti pěti dieselovými autobusy, které slouží pouze jako záloha. Nastaveného přístupu se chceme držet i do budoucna. Zajímáme se o vodík, a především o vývoj v oblasti elektromobility,“ dodává Morys.
Text: TZ CDV, Dachser
Foto: Dachser