Elektrokolo bez baterie: unikátní vynález z Francie boří zažité mýty o bateriích
Novinku v elektrocyklistice představila francouzská společnost Pi-POP, když na trh uvedla první elektrokolo, které ke svému pohybu potřebuje pouze svého jezdce.
Kristýna Čermáková
6. 10. 2023
S trochou nadsázky lze říci, že nadšenci do cyklistiky se dělí na dva tábory, na tradiční klasickou cyklistickou školu a na milovníky elektrokol. A jak tomu už bývá, mezi sebou se velmi často nemusí. Jedni tvrdí, že elektrokola umožňují daleko větší kilometrový rozsah výletů a umožní cestovat přírodou i lidem, kteří by jinak zůstali sedět doma. Druzí tvrdí, že je elektrokola jsou jen výdobytkem dnešní líné doby a a navíc je to jen navyšování uhlíkové stopy majitele kola.
Francouzský podnikatel Adrien Lelièvre proto navrhl hybrid. Elektrokolo bez tradiční baterie. „Po sedmi letech výzkumu a vývoje v našem malém podniku vám s hrdostí představujeme první elektricky poháněné kolo na světě, které potřebuje pouze vás. Představte si jízdu na kole způsobem, který využívá obrovskou sílu vlastní energie,“ uvádí výrobce na svých webových stránkách.
K nabití mu stačí jeho vlastní energie a systém rekuperace
Kolo Pi-POP je jedinečné svou vlastní technologií, která funguje (zjednodušeně řečeno) na bázi dynama a rekuperaci energie. „Vlastností kola Pi-POP je rekuperace uložené energie, když uživatel šlape do pedálů, sjíždí ze svahů či brzdí. Znamená to, že si může energii načerpat kdykoliv, okamžitě, 24 hodin denně a 7 dní v týdnu,“ vysvětlil výrobce přímo pro Obnovitelně.cz.
Kolo následně uloženou energii dokáže využít k usnadnění jízdy. Například při rozjíždění na určitou rychlost, ke zrychlování a udržování rychlosti při jízdě do kopce či proti větru.
Oproti běžnému elektrokolu je pak na Pi-POPu možné dorazit domů s takřka nabitou baterií. Ta navíc není z klasického lithia. V kole se nachází bezlithiový superkondenzátor s životností 10 až 15 let, což je dvakrát víc, než u běžných bateriových elektrokol. Technologii superkondenzátoru využitou v kolech si společnost nechala patentovat.
Spočítejte si, kolik ušetříte díky fotovoltaice
„Zjednodušeně řečeno, superkondenzátor ukládá energii elektrostatickým způsobem nebo pomocí pomalu se pohybujícího náboje. Naproti tomu lithiová baterie se zásobuje energií díky chemické reakci. Jinými slovy, superkondenzátor může zásobit a uvolnit energii velmi rychle, když je potřeba. V případě kola Pi-POP se nabíjí, když jezdec šlape či brzdí. Nasbíranou energii pak může využívat na náročnější stoupání či pro úlevu při dlouhé jízdě,“ uvádí server Euronews.
Možné řešení pro hromadnou dopravu ve městech
Rychlost jízdy na elektřinu je pak omezena do 25 kilometrů za hodinu. Podle autora myšlenky Lelievreho je plně nabité kolo schopno svému jezdci pomoci do kopce při převýšení do padesáti metrů a kolo je tak vhodnou ekologickou volbou dopravy pro 80 procent evropských měst.
Další často kritizovanou vlastností elektrokol je jejich váha, která z nich v případě vybití baterie dělá velmi obtížně manipulovatelné stroje. Pi-POP ale váží „jen“ 20 kilogramů.
Výrobce uvádí cenu 2450 euro za nový kus nejnovější třetí generace, tedy zhruba 60 tisíc korun. Není to nejméně, ale přesto je to nižší částka, než za velké množství elektrokol. V současnosti je prototyp na trhu jen krátce, společnost vyrábí zhruba 100 strojů měsíčně, ale v příštím roce už má ambice na prudukci tisíce těchto kol každý měsíc.
Foto: Pi-POP3 - Stephane Hussein (Pi-POP)