Americká armáda vyvíjí terénní bestii na vodík
Hledání nezávislosti na ropných produktech se stupňuje i u armád celého světa. Tou nejviditelnější je samozřejmě armáda americká. A tak se objevují nové a nové technologie, které směřují od závislosti na benzínu a naftě. Pojďme si ukázat jeden signifikantní příklad.
František Mašek
11. 1. 2018
Jistě znáte automobil s názvem Hummer, tedy ten ohromný až gigantický terénní automobil americké armády, který se stal vlastně hrdinou války v Perském zálivu. Jeho životnost je už za hranicí a americká armáda už několikrát vypsala tendry na jeho obměnu. A ta se má týkat celé koncepce vozidla – od jeho velkosti, nasazení, vyzbrojení až po pohon. Války už dnes totiž nejsou to, co bývaly dříve a je třeba změnit smysl boje a tedy i výzbroje a výstroje.
Hummer (tedy v původním vojenském názvosloví HMMWV neboli High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle) má být postupně nahrazen vozidlem, který dostane všem těm požadavkům, které na něj americká armáda klade. A ta už nehodlá spoléhat na to, že někdo přijde a shodí jí to dokonalé z nebe. Armáda pomocí svého výzkumného a vývojového centra TARDEC spolupracuje s mnoha firmami a připravuje s nimi právě technologie pro budoucnost. Tou může být například Chevrolet ZH1.
Colorado jak ho neznáme
Samozřejmě, že spousta z vás řekne, že se jedná o Chevrolet Colorado. Skutečně původem je tento terénní pickup. Jenže z něj zbylo jen velmi málo. Vlastně jen hrubé obrysy karoserie, která je však nakonec nepodstatná.
Pod kapotou je totiž pohonná jednotka, která americkou armádu zajímá – palivové články. Jde o pohon vodíkem. Ten se dostává do palivových článků, kde reaguje s kyslíkem speciální materiál v nich pak zachytává uvolněné elektrony, které nabíjejí akumulátory. Celkový výkon vozu pak je 174 kW.
Samozřejmě, že existuje problém s doplňováním paliva. Ovšem jen teoretický. Armáda totiž používá v mnoha svých pozemních vozidlech a generátorech letecké palivo, které má podobné vlastnosti jako vodík. Stačí tedy nahradit v cisternách toto palivo za H2 nebo dokonce z leteckého paliva vodík vyrobit. Jde to velmi snadno.
Vodík navíc je k dispozici prakticky kdekoli. Může se například velmi jednoduše vyrobit ze zemního plynu. Už nyní existují například součásti výstroje vojáků, které jsou poháněné malými palivovými články. Vodík je do nich dodáván právě ze zemního plynu, který je uskladněn v malých bombičkách. Stačí elektřina rozkládacích solárních elektráren a jedna bombička a navigační přístroj má energii na několik dní.
Samozřejmě nesmíme zapomenout možnost získání vodíku z vody nebo také druhou možnost – to, že z výfuku auta nejdou emise, litry čisté vody, která se dá pít. A to je třeba ve vyprahlých pouštích, kde se dnes vede spousta válek, velká výhoda.
Zdroj: GM