Český „nápad od slivovice“ mění svět koncertů: kelímky NickNack snižují množství odpadků
Na počátku úspěšné brněnské společnosti NickNack byla snaha zbavit se jednorázových nápojových kelímků. Dnes má firma tisíce odběratelů a vyváží své produkty do několika zemí včetně Austrálie.
Pavel Baroch
14. 8. 2023
Začalo to před třinácti lety. Bratři Michal a Martin Hanákovi stejně jako spousta jiných mladých lidí objížděli oblíbené letní hudební festivaly. Celkový dojem z koncertů jim ale kazily poházené jednorázové kelímky a další odpad, kterým se museli doslova brodit. A tak začali přemýšlet, jak se jich zbavit. Nápad, co s tím, byl zdánlivě jednoduchý: co kdyby se kelímky zálohovaly?
„Že to funguje, jsme se přesvědčili na velkém koncertu v Německu. Nikde se neválely žádné kelímky, záloha jednoznačně fungovala. To nás nabilo zdravým sebevědomím,“ říká v rozhovoru pro Obnovitelně.cz Michal Hanák, spolumajitel firmy NickNack.
Ale pak jste museli udělal rozhodující krok, kdy jste se s bratrem rozhodli, že začnete vyrábět vratné kelímky.
Vzpomínám si na zlomový okamžik, jak jsme si s bratrem u slivovice na terase v Bílovicích nad Svitavou, kde jsme bydleli, řekli, že do toho půjdeme. Jak jsme si kreslili podobu našeho plánovaného produktu. Chtěli jsme ho mít s klipem, musel být pevný, aby se dal používat opakovaně, omyvatelný a tak dále. Pak jsme hledali šikovného lisaře, což bylo naprosto klíčové. Našli jsme toho pravého: lisaře, plastaře, konstruktéra Davida Dědka, což je velice šikovný a precizní člověk.
Naším požadavkem byl kelímek s úchytem, aby se mohl pověsit za opasek, za batoh, aby člověka neobtěžoval, pokud pivo nebo jiný nápoj dopije. Podle toho vznikaly první návrhy. Pak jsme se pustili do prototypové výroby, a když jsme měli jistou zásobu, nabídli jsme je v roce 2011 pořadatelům menších akcí v okolí Brna. Dělali jsme si současně průzkum mezi návštěvníky, přičemž se ukázalo, že naše řešení má příznivý ohlas. V roce 2012 jsme se domluvili na spolupráci s Plzeňským Prazdrojem, a pak zájemců o naše vratné zálohované kelímky přibývalo a my začali spolupracovat také s prvními hudebními festivaly.
Jak jste přišli na název NickNack?
Byl to nápad jednoho našeho známého marketingového odborníka. Úplně se odklonil od našich představ, přinesl revoluci do našich mozků. V našich hlavách bylo něco jako ekokelímek včetně zeleného loga. On přišel s logem, kde převládá černá barva, a s názvem NickNack.
Je to název znělý, mezinárodní, jakoby nic neříkající, ale ve svém významu něco jako drobný suvenýr. Když si fanoušek koupí dres svého týmu, je to velký suvenýr, když kelímek, je to skutečně taková drobnost. Samozřejmě nás to zpočátku zaskočilo, ale brzy se nám to zalíbilo. Trochu si s názvem i hrajeme, například na kartonových krabicích máme nápis „NickNack – napij se jinack“.
Kde jste vzali vstupní kapitál? Někdo vám půjčil, nebo jste měli nějaké své zdroje?
Investovali jsme do toho veškeré své prostředky a úspory, ještě jsme si půjčili od soukromých osob, protože banky jsme tehdy vůbec nezajímali – i když dneska se o nás už přetahují. Samozřejmě to tehdy byl risk, bylo mi přes třicet, měl jsem malé děti, bratr byl čerstvě po škole, našemu kamarádovi, třetímu ze zakladatelů naší společnosti, bylo stejně jako mně.
Zpočátku jsme u toho dál normálně pracovali, abychom měli nějaké zaručené příjmy. Až po dvou letech jsme se od našich původních zaměstnání odstřihli. Pak se k nám přidali naši menšinoví společníci, kteří se starají o správné mytí kelímků, o celou technologii včetně jednání s dodavateli mycích prostředků.
Kolik mycích center už máte?
Dvě velká v Brně a Praze, respektive kousek od hlavního města u Brandýsa nad Labem. Je to největší centrum s nejmodernějšími technologiemi. V červnu se tam umylo rekordních 1,5 milionu kelímků. Další centrum máme v Českých Budějovicích a pak také na Slovensku – v Žilině a v Košicích. Další je v Hlivicích v jižním Polsku a také připravujeme mycí centrum ve Varšavě.
Vyplatí se vám fotovoltaika? Spočítejte si úsporu
V Polsku teď zažíváme opravdu velký rozvoj. Jednu myčku máme také v Rumunsku. Takto postupně vytváříme naši síť, abychom v budoucnu zvládali obsluhovat turné hudebních skupin. Ostatně už jsme dodávali naše kelímky například na koncert Imagine Dragons v Praze, na Metallicu nebo na koncert Stinga ve Slavkově u Brna. Navíc se ukazuje, že pro lidi to je na takových akcích poměrně levný suvenýr. A pořadatelé mají zaručeno, že areál je po koncertu čistý, bez poházených kelímků.
Kolik kelímků si lidé nechají jako suvenýr?
Záleží samozřejmě na typu akce nebo na místu, kde se v nich prodávají nápoje. Na festivalech je poměr nevrácených kelímků v rozmezí deseti až pětadvaceti procent, což pro pořadatele představuje nezanedbatelný zisk. Ale například v zoologických zahradách je to přes padesát procent, na koncertu známé skupiny to dokonce může být až sto procent kelímků, které si návštěvníci ponechají. Třeba z pražského dvojkoncertu Imagine Dragons zbyla asi třetina kelímků, zbytek si odnesli návštěvníci, a to byla záloha sedmdesát korun – i tak to byl nejlevnější suvenýr na této akci.
Výše zálohy je patrně velmi podstatná, že?
Ta je opravdu klíčová. Záloha je motivační. Nejobvyklejší je padesát korun, ale na některých akcích je i vyšší, to záleží na pořadatelích. Záloha zaručí to, že se kelímek vrátí k dalšímu použití, že se vrátí do oběhu. Anebo si ho dotyčný člověk odnese domů, třeba jako suvenýr, případně s posledním pivem.
Není neekologické, že se kelímky vozí do mycích center, kde se čistí na další akci?
Jsme malá země, přepravní vzdálenosti nejsou velké. Mimochodem, jednorázové kelímky se na festival také musí odněkud dovézt a pak zase odvézt. My na našich produktech deklarujeme, že byly vyrobeny v Česku. Ministerstvo životního prostředí nás uvádí jako správný příklad cirkulární ekonomiky.
Jednorázový kelímek je na jedno použití, NickNack na stovky. Například na hudebním festivalu Pohoda na Slovensku se naše kelímky používají od roku 2014. Mezi návštěvníky tam koluje snad osmdesát typů s různým designem včetně limitovaných edicí. Lidé je i sbírají, takže například první kelímek z roku 2014 se stává sběratelskou raritou. Tvrdíme, že nejlepší odpad je ten, který nevznikne. A NickNack odpadu předchází, navíc všem nabízíme komplexní řešení od A až po Z.
Co tím konkrétně myslíte?
Začínáme grafickým návrhem, pak následuje výroba v Kuřimi u Brna, a to z materiálu z Unipetrolu Litvínov. Kelímky následně nejen prodáváme, ale také pronajímáme. Pečlivě je vymýváme, dezinfikujeme a skladujeme. Mycí linka je speciálně vyvinutá na plastové nádobí, na jedné straně se vloží špinavý kelímek, na konci vyjíždí čistý. Máme na to audity, certifikáty, spolupracujeme s hygienickými stanicemi.
Materiál, který používáme, je vhodný i pro kojence. Pokud jsou kelímky na konci svého životního cyklu, rozemelou se a materiál se použije na výrobu dalších produktů, například kbelíků nebo odpadkových košů. Materiál, který používáme, je na druhotném trhu ceněnou surovinou. Jednorázové kelímky z festivalu se nikdy nezrecyklují na sto procent.
Máte široké portfolio kelímků na studené i horké nápoje, a to všech velikostí. Kde všude se vedle hudebních festivalů ještě využívají?
Loni jsme například začali spolupracovat s Fotbalovou asociací, takže se naše kelímky objevily na domácích reprezentačních zápasech, ale také na utkáních nižších fotbalových soutěží. Naše kelímky byly na vánočních trzích několika měst včetně Brna, Českého Krumlova nebo Mostu.
Máme kelímky v několika zoologických zahradách. Dodáváme je ale třeba také na svatby, pro dobrovolné hasiče, myslivce a další spolky, pro dětské tábory, školy nebo malé obce. Nabízíme také party sadu, kde je v kartonovém kufříku dvacet kusů různě barevných kelímků. Máme v nabídce i family pack se sadou různých typů. Kelímky všech velikostí prodáváme i pronajímáme, což znamená, že stanovený počet dovezeme, následně i odvezeme a umyjeme.
Už dávno nedodáváte vratné kelímky pouze v České republice, ale také v zahraničí. Vedle zmiňovaného Slovenska, Polska nebo Rumunska je to také Dánsko, Nizozemsko, Portugalsko či Německo. Jaké máte další plány?
Samozřejmě stále vymýšlíme nové produkty a expandujeme do dalších zemí. Distributoři mají o naše řešení zájem a budují vlastní mycí střediska. V Evropě je to jednoznačný ekologický trend. Začali jsme ale například spolupracovat také s nápojářskou firmou v Izraeli nebo jsme dodali první zásilky do Austrálie.
Foto: NickNack