Toyota a Stellantis brojí proti novým emisním limitům. Oprávněně, nebo jen chrání své zisky?
Dva největší světoví výrobci automobilů, Toyota a Stellantis, nesouhlasí s postojem americké vlády na zpřísnění emisních norem. Z části proto, že se samy nedokázaly včas přizpůsobit a jejich automobily často emisní normy nesplňují
Kristýna Čermáková
14. 7. 2023
V dubnu americká environmentální organizace EPA odhalila zpřísnění norem vyplývajících ze zákona o čistotě ovzduší, který podepsal prezident Biden. Cílem je snížení skleníkových plynů a přimět společnosti, aby byl do roku 2030 na americkém trhu přinejmenším padesátiprocentní podíl prodaných aut na elektrický pohon.
U aut s pohonem na fosilní paliva se zpřísní emisní normy a automobilky mají čas se přizpůsobit do roku 2032. Informoval o tom server Electrek.
Současně se zpřísněním trhu americká vláda připravila dotace, které podpoří obchod s elektromobilitou, jako je například 100 miliard dolarů na investice do výroby baterií nebo 30 miliard dolarů do montážních strojů na výrobu elektromobilů.
EPA předpokládá, že podíl elektromobility na trhu bude v roce 2030 kolem šedesáti procent a do roku 2032 se sníží množství emisí skleníkových plynů o deset miliard tun.
Zaspala Toyota? Jedna z největších automobilek se do elektromobility příliš nehrne
Nařízení, jehož znění měly v osnovách téměř všechny velké společnosti ještě před vydáním normy, přesto ne všem vyhovuje. Podle agentury Bloomberg se společnosti Toyota a Stellantis vzepřely přijetí daných norem a naléhají na jejich zmírnění.
Podle jejich připomínek nové emisní normy ve výsledku vyprodukují více znečišťujících látek při výrobě elektromobilů a že nová pravidla podporují nereálné možnosti trhu. Zástupci Toyoty tvrdí, že návrh EPA podcenil klíčové problémy jako je nedostatek nerostných surovin pro výrobu baterií, nedostatečnou infrastrukturu pro elektromobily i vysoké náklady na baterie.
Toyota se dlouhodobě příchodu elektromobility vzpírá. V současnosti z více než čtyř milionů prodaných automobilů tvoří bezemisní motorizace 0,19 procenta. V diskusích o snižování emisí se proto drží plánu zahrnout do výroby i prodeje více hybridů, ale do čistě elektrického pohonu se stále nehrne.
Je také prakticky jedinou velkou automobilovou společností, která zatím neohlásila žádný plán na snížení emisí do příštích let. Je ale možné, že ji nakonec investoři, kterým se její konzervativní přístup nelíbí, donutí svůj postoj přehodnotit.
„Nevidím, že by Ford, General Motors nebo Tesla dělaly nějaký povyk. Takže je zjevné, že nejde o nic jiného, než obrannou, opozdilou pozici na ochranu svých příjmů z prodeje znečišťujících vozidel,“ okomentoval zdrženlivý postoj Toyoty a Stellantisu James Carter ze společnosti Vision Mobility.
Stellantis nestíhá, emisní normy kritizuje
Podobný přístup má i Stellantis, mateřská společnost značek jako je Jeep, Dodge nebo Fiat, která zatím na americkém trhu žádné čisté elektromobily nenabízí. V letošním roce má ale v plánu uvést do prodeje první elektrický pickup RAM 1500 REV 2025 a dva elektromobily pod značkou Jeep, Recon a Wagoneer S.
Společnost návrh EPA považuje za příliš utopistický a tvrdí, že tím zapříčiní zvýšené riziko pro automobilový průmysl. Stellantis kritizuje opatření za ovlivnění svobody trhu a donucení automobilky pravidla dodržovat, bez ohledu na to, zda se předpoklady o emisích a skleníkových plynech naplní.
Na rozdíl od Toyoty je ale společnost s elektromobilitou smířená. Do konce roku 2030 je odhodlaná přejít na evropském trhu na stoprocentní podíl elektrických motorů a na tom americkém alespoň na padesátiprocentní podíl.
Při svých kritikách nových opatření se tak pravděpodobně jen projevil strach z nutnosti dodržovat zpřísněné emisní limity. Zda své předsevzetí přejít do roku 2030 alespoň částečně na elektromobilitu splní, zatím neví.
Foto: Unsplash