„Vodík je budoucnost.“ Firmy vyzývají vládu, aby vypsala dotace na vodíkovou infrastrukturu
Nová iniciativa vyzvala stát k větší podpoře vodíkové mobility, v níž Česko zaostává za vyspělými státy. Napsala dopis premiérovi Petru Fialovi (ODS).
Pavel Baroch
4. 7. 2023
Ačkoli v posledních měsících byly otevřeny dvě nové plničky pro vodíkové automobily, přední světoví výrobci vozidel Alstom a Toyota spolu s výrobci a distributory vodíku ORLEN Unipetrol a Air Products varují, že jednorázové dílčí kroky nestačí. Stát podle nich při nástupu bezemisní vodíkové dopravy před několika lety zaspal, a je zapotřebí, aby začal její rozvoj aktivně a systematicky podporovat.
Vrcholní představitelé těchto firem, které v posledních letech investovaly do rozvoje vodíkové dopravy v Česku miliardy korun z vlastních zdrojů, proto v Praze podepsali Iniciativu vodíkové mobility. V ní vyzvali klíčová ministerstva ke konkrétním krokům, jak vodíkovou mobilitu výrazně posunout dopředu, a současně poslali otevřený dopis premiérovi Petru Fialovi, v němž upozornili, že vodíkové hospodářství je klíčové pro budoucnost nízkoemisní dopravy v Česku.
„Státy po celém světě zintenzivňují investice do nových zdrojů energie. Evropská unie na základě své vodíkové strategie a koncepce REPowerEU představila ambiciózní plán, který počítá s výrobou deseti milionů tun obnovitelného vodíku do roku 2030 a stejným množstvím dovezeného vodíku z nečlenských zemí. V případě, že nechceme zůstat pozadu, Česká republika musí co nejdříve začít podnikat výraznější kroky, které povedou k urychlení rozvoje vodíkového hospodářství na území České republiky,“ stojí v dopise, jehož kopii má Obnovitelně.cz k dispozici.
Pro auta i vlaky
Mezi doporučovaná opatření patří výstavba 50 plnicích stanic do roku 2030, které by zajistily provoz zhruba 50 tisíc osobních aut, 500 autobusů, 500 nákladních automobilů a 50 vlaků. Ale například už do konce letošního roku legislativně ukotvit vodík v energetickém zákoně a příslušných vyhláškách nebo zapojit Českou republiku do mezinárodních vodíkových projektů.
Iniciativa upozornila, že napříč kontinenty vznikají „gigatovárny“ na výrobu elektrolyzérů a vodíková údolí, vytvářejí se silné mezinárodní koalice pro budoucí spolupráci při výrobě a distribuci vodíku po celém světě. Čtyři firmy sdružené v iniciativě zároveň uzavřely Memorandum o vzájemné spolupráci při podpoře vodíkové mobility v České republice a nabídly vládě své zkušenosti.
„Vodík je budoucnost Česka i její dopravní infrastruktury, která je základem pro život a prosperující podnikání. Vodík je nejen unikátním zdrojem, ale také skladištěm energie,“ uvedl Daniel Kurucz, generální ředitel společnosti Alstom pro Českou republiku a Slovensko. Připomněl, že loni v květnu prezentovala jeho firma první osobní vodíkový vlak na světě Coradia iLint ve všech krajích a například Ústí už má vytvořenou krajskou vodíkovou strategii, která počítá s využitím vodíkových vlaků a autobusů.
„Potřebujeme ale od státu dostat zelenou – legislativně ukotvit vodík v energetickém zákoně a vyhlásit příslušné dotační programy a výzvy,“ upozornil Daniel Kurucz. Jeho společnost Alstom je připravena v rámci partnerství s firmou Air Products dodávat nejen kompletní vodíkové vlaky, ale také spolupracovat na výstavbě čerpacích stanic.
„Jakožto největší světový výrobce vodíku jsme připraveni investovat do budování vodíkové infrastruktury v České republice. Máme více než šedesát let zkušeností se zaváděním vodíkových technologií, praktické provozní zkušenosti s více než 250 vodíkovými čerpacími stanicemi ve dvaceti zemích a podílíme se na několika megaprojektech výroby ekologického vodíku. Věříme, že se nám společně s Alstomem a dalšími partnery podaří vybudovat fungující síť bezemisní infrastruktury, která ukáže, že vodík je ideálním alternativním pohonem zítřka a že provoz vodíkových vlaků, autobusů, kamionů a automobilů je bezemisní a ve střednědobém horizontu také ekonomicky výhodný,“ řekl Vlastimil Pavlíček, ředitel pro nové technologie pro střední a východní Evropu společnosti Air Products.
K nejvýraznějším průkopníkům vodíkových technologií na světě patří i Toyota, jejíž model Mirai je nejprodávanějším vodíkovým autem. Natankovat mohou také u nové plnicí stanice na pražském Barrandově, kterou v březnu zprovoznila společnost ORLEN. „Společnými silami míříme k emisní neutralitě, které chceme dosáhnout nejpozději do roku 2050. Bez rozvoje technologií pro využívání alternativních zdrojů energie včetně vodíku se nám cíle naplnit nepodaří. Jen do roku 2030 investujeme tímto směrem 35 miliard korun,“ řekl Maciej Romanów, člen představenstva společnosti ORLEN Unipetrol.
Nová plnička ČEPRO
Svou první vodíkovou stanici otevřel v červnu ve svém skladu Mstětice u Prahy státní společnost ČEPRO. Poslouží nejen pro plnění všech typů vodíkových vozů, ale i pro výzkumné a testovací účely vybraným zákazníkům a zájemcům z řad komerční, odborné a akademické sféry. „Pokračujeme v našich strategických plánech, kdy chceme trhu nabízet klasická fosilní i alternativní paliva. Zprovoznění vodíkové plnicí stanice vnímáme jako další posun k ekologicky šetrnější budoucnosti,“ řekl generální ředitel Jan Duspěva.
„Zprovoznění představuje další krok k rozvoji sítě vodíkové mobility, která nám umožní dosáhnout cílů Evropské unie v oblasti udržitelné dopravy. Věřím, že tato iniciativa posílí naši pozici v Evropě a ukáže naši reálnou snahu přecházet k čistším a ekologičtějším formám energie,“ řekl ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) při oficiálním zprovoznění stanice.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) zase uvedl, že jeho úřad finančně podpořil dalších šest stanic a další balík peněz se rozdělí ještě letos. Celkem jeho resort nachystal na vodíkovou infrastrukturu miliardu korun. Kupka současně uznal, že je zapotřebí držet krok s vyspělými „vodíkovými“ zeměmi, a připomněl, že například v Německu funguje už více než stovka plniček vodíku. „Jsme na počátku strmého alternativního technologického vývoje,“ konstatoval Kupka.
V Praze se v červnu rovněž už podruhé představil vodíkový nákladní vůz společnosti Gebrüder Weiss, která v hlavním městě testovala další možnosti využití unikátního pohonu – vzhledem k nedávno otevřené veřejné vodíkové čerpací stanici na Barrandově. „Těší nás, že se nám v České republice daří ukazovat směr, kterým se může udržitelná mobilita ubírat, a přispívat tak do diskuse o alternativních pohonech,“ řekl Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss ČR.
Úvodní foto: Pavel Baroch (vodíková stanice ČEPRO)
Další foto: