Škodovka zavírá půjčovnu sdílených skútrů BeRider. Lidé s nimi najeli přes 4 miliony kilometrů
Po čtyřech letech končí společnost BeRider, která provozovala sdílené skútry po Praze. Nenašla vhodného partnera, sdílená drobná mobilita zjevně zatím není finančně udržitelná.
Kristýna Čermáková
25. 5. 2023
Společnost o tom informovala na svém blogu. Na český trh elektrická vozítka mateřská společnost Škoda Auto uvedla v roce 2019 jako součást své budoucí strategie a podporu mobility i udržitelnosti ve městech.
Potenciál měly skútry podle společnosti značný a předpokládalo se, že se postupně rozšíří i do dalších měst. To se ovšem evidentně nestalo a po čtyřech letech je projekt u konce, protože nenašel vhodného partnera.
O ukončení projektu informovala společnost na svých webových stránkách. „Na našich skútrech jste najezdili přes 4 200 000 kilometrů a tím jste pomohli ušetřit kolem 512 tun oxidu uhličitého oproti jízdě autem,“ uvádí ve svém prohlášení.
Službu ukončí k 31. května, do té doby budou skútry ještě plně k dispozici všem zákazníkům, kteří tak mohou využít své předplacené kredity. Klientům, kteří své kredity nevyčerpají, je bude společnost v průběhu června postupně vracet na účet.
Kalkulačka solární elektrárny: vyplatí se vám?
O osudu elektrických skútrů je již také rozhodnuto, budou postupně rozprodány jiným firmám, které by tak získaly cennou materiální pozici do začátku. Skútry tak možná z pražských ulic nezmizí, pokud se projektu ujme jiná společnost.
Sdílená mobilita je jednou z pomocí na cestě k minimalizaci městských emisí a omezení osobní automobilové dopravy, byla by proto škoda, kdyby podobný projekt zanikl bez náhrady. Na rozdíl od koloběžek i kol musely skútry plnit povinnosti běžné silniční dopravy a parkovat pouze na vyhrazených místech.
Nepřekážely tak pěšímu ani motorovému provozu ani nebyly cílem opilých zákazníků, což je jednou z nejčastějších kritik jiných sdílených dopravních prostředků.
Přesto se zatím podobným projektům nedaří. Ačkoliv to není z oficiálního vyjádření společnosti zcela jasné, pravděpodobně se provoz skútrů nedařilo dlouhodobě finančně stabilizovat. Podobně dopadla v roce 2021 společnost Revolt, která do Prahy přinesla nejen skútry, ale také koloběžka a sdílená miniaturní auta. Ta sice doplatila nejspíše především na následky covidu, přesto se ani posléze nepodařilo projekt udržet ziskový.
Text: Kristýna Čermáková
Foto: Pixabay