Velký průzkum: stát nakoupí elektromobily a auta na vodík za miliony korun
Ministerstva se chystají pořídit v letošním roce i dalších letech auta na elektřinu a další alternativní pohon za miliony korun. Například Ministerstvo práce a sociálních věcí hodlá už od května využívat auto na vodíkový pohon. Ukázal to průzkum Obnovitelně.cz, který zmapoval současný stav čisté mobility a výhled do nejbližší budoucnosti.
Pavel Baroch
5. 5. 2023
Nejrazantnější je v tomto ohledu Ministerstvo životního prostředí, které chce postupně přejít na vozidla výhradně s elektrickým nebo jiným čistým pohonem. Ministr Petr Hladík (KDU-ČSL) zadal jako podmínku, že do budoucna ministerstvo i jemu podřízené organizace nebudou moci nakupovat konvenční vozidla na fosilní paliva. „Naším cílem je jít v této věci příkladem,“ uvedla mluvčí Lucie Ješátková.
Ministerstvo zatím žádný vlastní elektromobil nepoužívá, loni ale jezdilo s jedním zapůjčeným vozem do zásuvky. „V letošním roce jsme se rozhodli pro nákup vlastních elektromobilů,“ sdělila Ješátková. Pořídit by si mělo tři elektromobily za více než tři miliony korun. Plánováno je rovněž pořízení dvou nových dobíjecích stanic Wallbox, které doplní současnou stanici.
„Za výhody u elektromobilů, vedle dopadů provozu na životní prostředí, považujeme nižší náklady na servis,“ konstatovala Ješátková. Naopak jako nevýhodu vidí kratší dojezdy a zatím delší dobíjení baterie. Už nyní má ministerstvo ještě 17 automobilů plug-in hybridy, hybridy a na CNG.
Jak jsou na tom ostatní resorty, které odpověděly na zaslané dotazy Obnovitelně.cz?
Ministerstvo zemědělství
V současné době nevyužívá žádný elektromobil, v rámci celého resortu jich je ale třináct. Ministerstvo má ale celkem 14 vozů na jiný alternativní pohon (CNG nebo plug-in hybrid), což představuje bezmála 17procentní podíl, spolu s podřízenými organizacemi je jich pětadevadesát (podíl 2,3 %).
„Strukturu vozového parku dosud vyhodnocujeme a o případném nákupu v letošním roce se rozhodne v nejbližší době. Pokud jde o data resortních organizací, které již o tomto kroku rozhodly, jde prozatím o nákup osmi elektrovozidel v roce 2023, přičemž cena vzejde ze zadávacího řízení,“ uvedl mluvčí ministerstva Vojtěch Bílý.
Spočítejte si úsporu a získejte střešní elektrárnu do několika týdnů
„Elektromobily oproti konvenčním pohonům disponují zajímavými jízdními vlastnostmi, zejména okamžitým výkonem, větším zrychlením, absencí výměny motorového oleje, rozvodů a podobně. V městském provozu jsou také výhodou rozšířené možnosti parkování.
Zásadní nevýhodou je omezený počet dobíjecích stanic a délka dobíjení,“ dodal Bílý.
Ministerstvo spravedlnosti
V současnosti používá jeden elektromobil, resortní organizace nemají zatím žádný, ale plánuje jejich pořízení. Ministerstvo rovněž používá jeden plug-in hybrid a Nejvyšší správní soud rovněž jeden plug-in hybrid. Elektromobily a další vozidla na alternativní palivo mají v resortu zatím pouze zanedbatelný podíl.
„Počítáme s postupným rozšířením automobilů s alternativním pohonem jak pro ministerstvo, tak pro resortní organizace. Primárně připravujeme pořízení takových vozidel pro krajské a vyšší složky na zajištění obslužné dopravy v rámci těchto měst a spádových území,“ uvedl Michal Pleskot z tiskového oddělení.
Ministerstvo pro místní rozvoj
Jezdí na základě nájemní smlouvy s jedním elektromobilem. Využívá také jeden plug-in hybrid, další vůz Suzuki Vitara má k dispozici Horská služba. „Očekáváme dodání dalšího elektromobilu v souladu s uzavřenou kupní smlouvou,“ uvedl Petr Waleczko z tiskového oddělení ministerstva.
„Při postupném obměňování vozového parku dodržujeme podíly nízkoemisních vozidel v souladu se zákonem o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek. Žádná z resortních organizací se nechystá pořídit si letos vůz na alternativní pohon,“ poznamenal Waleczko.
Dodal, že využitelnost automobilů na alternativní pohon pro podřízené organizace má svá specifika. „Pokud jde o CzechTourism, není v garážích Czech House ve Štěpánské ulici v Praze, kde organizace sídlí, vyřešeno nabíjení. Agentura CzechInvest, která sídlí ve stejné budově jako CzechTourism a CzechTrade, se však danou věcí zabývá a hledá řešení,“ konstatoval Waleczko.
Poněkud jiná hlediska musí podle něj zohledňovat Horská služba, u níž není využití elektromobilů vhodné. „Neumožňují například snadnou opravu v terénu. Horská služba potřebuje vozidla především v zimě a pro přepravu pacientů je nutné, aby v nich bylo stále teplo. Elektromobily by v tomto případě měly příliš velkou spotřebu energie,“ uvedl Waleczko.
Ve Špindlerově Mlýně, kde sídlí centrála Horské služby, je zatím jen jedna veřejná dobíjecí stanice.
Ministerstvo dopravy
Nevyužívá žádné vlastní elektromobily, ale má 11 plug-in hybridů, které nedávno nakoupilo. Jejich podíl na celkovém vozovém parku činí 38 procent. „V tomto roce se nechystáme pořídit další vozidla na alternativní pohon,“ řekl mluvčí František Jemelka.
Správa železnic provozuje 14 elektromobilů. „Nejpozději do konce roku 2025 ale plánuje nakoupit nejméně takový počet nízkoemisních vozidel, aby splnila svou povinnost uloženou zákonem. Vozidla budou pořízena z platných rámcových dohod uzavřených centrálním zadavatelem – Ministerstvem financí,“ konstatoval Jemelka.
Ředitelství silnic a dálnic nyní používá 33 vozidel s hybridním pohonem; ještě letos obmění sedm aut za hybrid a deset měněných aut bude nově čistě elektrických. „V dalších letech je obměna také plánována, aby se ředitelství dostalo do roku 2025 na třicet procent vozidel hybrid/elektro a do roku 2030 na třicet procent pouze elektro,“ uvedl Jemelka.
České dráhy plánují při obnově vozového parku v roce 2025 pořídit do své flotily zákonem předepsaný limit aut s elektropohonem, což představuje 29,7 procenta z celkového počtu.
Ministerstvo zahraničí
Momentálně neprovozuje a ani nevlastní žádný elektromobil. Na jiný alternativní pohon vlastní celkem sedmnáct vozidel, která tvoří zhruba 37 procent z celkového počtu aut v kategorii M1 (vozidla, která mají bez řidiče nejvýše osm míst k přepravě osob a víceúčelová vozidla).
„V letošním roce neplánujeme pořízení žádných nových vozidel,“ sdělila Mariana Wernerová z odboru komunikace. „Automobily na alternativní pohon jsme pořídili v nedávné době. Výhody a nevýhody budeme vyhodnocovat zhruba po třech měsících jejich provozování.“
Ministerstvo financí
V současné době využívá dva elektromobily, na jiný alternativní pohon pak osm vozidel. Elektromobily a další auta na alternativní pohon tak tvoří 37 procent vozového parku Ministerstva financí.
„V letošním roce máme v plánu pořídit v rámci obměny starších a méně hospodárných aut osm vozidel na alternativní pohon (plug-in hybrid) v předpokládané výši zhruba 6,5 milionu korun bez DPH. Skutečná cena však bude dána veřejnou soutěží,“ sdělil Mikuláš Halás z odboru komunikace.
Dodal, že při plánování nákupu tohoto typu vozidel je nutná důkladná rozvaha, na jaký účel a v jakém režimu budou využívána. „V tomto ohledu je dosud použití vozidel s jiným než čistě elektrickým pohonem, například plug-in hybrid, mnohem efektivnější, zejména pro jízdy na větší vzdálenost ve více osobách,“ uvedl Halás. „A dále při častých jízdách v oblastech s nízkou hustotou vysokokapacitních nabíjecích míst.“
Jednoznačně výhodné jsou podle něho naopak elektrovozy pro frekventované jízdy v okolí do 150 kilometrů od „základny“ při celkovém denním nájezdu do 350 kilometrů, kdy lze vozidlo nabít přes noc bez zbytečných prostojů.
Ministerstvo vnitra
Využívá celkem 16 elektromobilů a 25 vozidel na CNG. „Podíl elektromobilů a dalších vozidel na alternativní pohon na celkovém vozovém parku činí 10,25 procenta,“ uvedla Hana Malá z tiskového oddělení. Nevýhodou je podle ní vyšší pořizovací cena a naopak výhodou jejich přínos k ochraně životního prostředí.
Ministerstvo práce a sociálních věcí
Aktuálně využívá dvě vozidla na alternativní pohon: Škodu Enyaq a Škodu Superb iV.
„Od května ale plánujeme využívat ještě Toyotu Mirai na vodíkový pohon a v současné době zároveň probíhá veřejná zakázka na dvě plug-in hybridní vozidla. Tovární značka ani cena zatím není známa,“ řekl mluvčí Jakub Augusta.
Ministerstvo zdravotnictví
Nemá k dispozici ani jeden elektromobil, ale využívá sedm aut na CNG. „Letos je plánován nákup pěti vozidel na plug-in hybrid pohon. Předpokládaná cena veřejné zakázky je pět milionů bez DPH,“ uvedl mluvčí Ondřej Jakob.
Ministerstvo obrany
Poskytlo údaje za resortní Agenturu služeb, která aktuálně nevyužívá žádná vozidla s jakýmkoliv alternativním pohonem. Ke konci roku 2024 plánuje nákup šesti až deseti vozidel na alternativní pohon.
„Nyní ale nelze predikovat konkrétní typ či značky vozidel, rovněž tak není známa cena za vůz, a to jak s ohledem na soutěž, tak i na dynamiku trhu s tímto typem vozidel. Nicméně lze počítat s cenou 0,8 až 1,5 milionu za kus,“ uvedla Simona Cigánková z tiskového oddělení.
Autor: Pavel Baroch
Ilustrační foto: Kristýna Čermáková