Hřib podporuje zavedení třicetikilometrové rychlosti v Praze. Protesty budou přesto pokračovat
Schůzka zástupců iniciativy „30 pro Prahu“, kteří každý týden pořádají pěší pochod Prahou za plošné zavedení 30kilometrové rychlosti, s primátorem Svobodou a náměstkem pro dopravu Hřibem tento týden nepřinesla řešení.
Martin Marek
21. 4. 2023
Pochody budou pokračovat a aktivisté naopak zvažují eskalaci protestů.
Iniciativa „30 Pro Prahu“ tento týden už podesáté uspořádala pochod centrem Prahy s požadavkem plošného zavedení 30kilometrové rychlosti v hlavní městě. Pochodu se zúčastnilo zhruba 200 lidí. Ve čtvrtek proběhla schůzka zástupců iniciativy s primátorem Bohuslavem Svobodou (ODS), náměstkem pro dopravu Zdeňkem Hřibem (Piráti) a několika zastupiteli. I když obě strany vítají, že ke schůzce došlo, výsledky zatím pochody nezastaví.
Náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib podporuje zóny 30 v městských částech
„Upřednostňuji dialog, proto jsem svolal společné jednání se zástupci spolku Poslední generace a přizval jsem na něj za gesci bezpečnosti také primátora Bohuslava Svobodu. Diskusím o zklidňování dopravy se nebráníme, město má připraveno hned několik konkrétních projektů. Formy protestů blokováním dopravy považuji ale za nešťastné. Vyjádřit názor se dá i jinak. Například vedením konstruktivního dialogu s městem, který se nám snad dnes podařilo navázat,“ řekl pro Obnovitelně.cz náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib.
Zároveň se náměstek Hřib vyslovil pro zavádění 30kilometrových zón v městských částech. „Podporuji zavádění zón 30 km/h v obytných zónách, což je ale pravomoc městských částí.
Některé z městských částí jsou v tom aktivnější, některé bohužel méně. Každopádně bez městských částí se to dělat nedá, mimo jiné protože již brzy budou ze zákona odpovědné i za vymáhání rychlostních omezení. A kdyby je odmítaly vymáhat tak budou taková pravidla k ničemu,“ dodal Hřib.
Hlavní požadavek organizátorů pochodů náměstek Hřib ovšem odmítá. „Magistrát má ve správě hlavní tahy a na těch zavádění 30 km/h nepodporuji, ostatně na hlavních tazích není 30 km/h ani v Paříži,“ uvedl Hřib ve vyjádření.
Protesty jsou podle politiků za hranou, podle aktivistů fungují
„Myslím si, že z té schůzky bylo patrné, že jim jsou naše akce velmi nepříjemné. Pan Svoboda říkal, že dostává stovky e-mailů, že se na nej obrací občané ať to řeší – myšleno nás. Všichni zastupitelé opakovali, že se takhle debata nevede. Podle nás to ale funguje a věřím, že jsme na dobré cestě,“ říká za organizátory Michal Pech ze spolku Poslední generace, který pochody pořádá.
Vyplatí se vám střešní solární elektrárna? Spočítejte si úsporu
Na schůzce se domluvilo, že iniciativa sepíše konkrétní představu, jak by chtěla dopravu řešit a budou o tom s vedením města dále diskutovat. Podle iniciativy to ovšem není dostatečné. „Nám ale rozhodně nestačí debata, nebo nějaké sliby, chceme vidět, že se něco opravdu začne dít,“ vysvětluje Pech.
Lažan: Plán na lepší ovzduší v Praze neexistuje
Schůzky se zúčastnil také Michael Lažan ze spolku Senzor vzduchu, který se dlouhodobě věnuje občanskému měření znečištění ovzduší v Praze a také se účastní protestních pochodů. Na schůzce nastolil téma znečištění ovzduší v Praze dopravou, konkrétně oxidy dusíku NO2.
„Z výsledku jsem rozpačitý. Politici neřekli, co se znečištěním ovzduší z dopravy v Praze budou dělat. Myslím si, že vůbec nevědí, co s tím a nemají žádný plán. Neslyšeli jsme žádnou odpověď na to, co bude Praha dělat již se současným překračováním limitů znečištění NO2, který je dnes 40 mikrogramů na metr krychlový a který se má v EU do roku 2030 zpřísnit o polovinu na 20 mikrogramů na metr krychlový. Jsem rád, že nás přijali a vyslechli, ale nic konkrétního jsme se nedozvěděli a určitě jsme se nepřiblížili ke zlepšení ovzduší v Praze,“ okomentoval jednání Lažan.
Vyřeší situaci nový post zmocněnce?
Primátor Bohuslav Svoboda na schůzce podle účastníků také navrhl zřízení postu Zmocněnce pro zklidnění dopravy. Podle iniciativy ovšem není jasné, co přesně by nový zmocněnec měl dělat. Primátor Svoboda schůzku odpoledne okomentoval na twitteru.
„V zájmu Pražanů se dnes sešlo vedení města s organizátory blokád silnic, kteří požadují omezení rychlosti na 30 km/h. Vyzvali jsme je k ukončení blokád a zahájení věcné diskuze. Pokud budou blokády pokračovat, tak to diskuzi zarazí a všeobecně prospěšného výsledku nedosáhneme,“ napsal Svoboda na Twitter.
„Je nutné připomenout, že zavádění rychlostních limitů je otázkou městských částí, s nimiž by tato diskuze měla být primárně vedena. Proto navrhujeme pozici Zmocněnce pro zklidnění dopravy, který bude prostředníkem mezi diskutujícími stranami,“ pokračuje primátor v tweetu.
Zřízení nové funkce zmocněnce ale náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib odmítá. „Jako náměstek pro dopravu jsem už pro zklidňování dopravy dostatečně zmocněn a ostatně koaliční smlouva přímo zklidňování dopravy zmiňuje. Se všemi aktéry průběžně komunikuji, ostatně i dnešní schůzku jsem svolával já,“ řekl pro Obnovitelně.cz Hřib.
„Jsem každopádně rád, že se dnešní jednání se zástupci skupiny Poslední generace a dalších iniciativ uskutečnilo. Věřím, že zklidnění dopravy v Praze je naším společným cílem a jednání je prostředkem, jak se posunout vpřed,“ dodal k jednání primátor Svoboda na Twitteru.
Praha není nafukovací, další auta se do centra nevejdou
Že je situace s automobilovou dopravou v Praze kritická si podle všeho uvědomuje i náměstek Hřib. „Je objektivním faktem, že intenzita automobilového provozu v Praze dlouhodobě roste. Je to způsobeno tím, že se zvyšuje počet aut jak registrovaných, tak i těch, které Prahou projedou. Počet všech registrovaných aut v Praze se blíží počtu obyvatel hlavního města, kterých bylo v polovině roku 2021 přes 1,3 milionu,“ upozorňuje Hřib a dodává:
„Praha ale není nafukovací a další auta se do centra už prostě nevejdou. Od začátku tohoto roku navíc pozorujeme překročení kritické hranice u MHD, v důsledku toho dochází ke zpožďování povrchové dopravy, jak tramvají, tak autobusů. Jedním z konkrétních řešení této situace je zklidňování dopravy ve městě.“
Jenže jak konkrétně by mělo zklidňování vypadat už náměstek Hřib, kromě evergreenu v podobě omezení aut na Malé straně a na Smetanově nábřeží, které podle jeho slov diskutují s městskou částí Praha 1, neříká.
Pochody budou pokračovat, aktivisté zvažují další eskalaci
Že by mělo po jednání dojít k ukončení blokád Michal Pech v rozhovoru pro Obnovitelně.cz rozhodně odmítl. „Neslíbili, jsme ukončení blokád. Diskutujeme další postup a shodujeme se, že chceme v akcích rozhodně dále pokračovat,“ říká Pech.
Podle Pecha organizátoři naopak zvažují další formy protestu. „Zároveň si část z nás myslí, že dosavadní forma protestu je příliš mírná a nepovede k našemu cíli. Zvažujeme proto nějakou formu další eskalace, zatím ale nevíme jaká to bude,“ uzavírá Pech.
Autor: Martin Marek
Foto: David Janeba, Poslední generace