Cestující ze středních Čech si od dubna připlatí. Dražší jízdné může nahnat lidi do aut
Současná ekonomická situace se podepisuje i na financování veřejné dopravy. Té zasadily ránu už covidové roky, ve kterých počet cestujících klesl o desítky procent.
Ondřej Hudec
13. 2. 2023
Nyní zas rozpočty dopravních podniků drtí vysoké ceny pohonných hmot i elektřiny i zvyšující se mzdové položky. Jenže i v této situaci lze mezi politiky najít naprosto protichůdné přístupy. Zatímco v některých městech a krajích se veřejná doprava omezuje nebo zdražuje, jinde se rozhodli s cenou nehýbat. Ve Španělsku ji pak dokonce zlevňují a v sousedním Německu zavádějí přelomovou jízdenku za 49 eur. V následující sérii článků se o změnách jízdného dozvíte více.
Některé kraje, jako například Středočeský, už sáhly ke zdražování a v plánu mají v tomto směru ještě větší změny, které mohou překopat dopravní systém a teoreticky odradit část cestujících od využívání veřejné dopravy.
Nejvíc od dubna ve středních Čechách zdraží krátkodobé jednorázové jízdné. Patnáctiminutová jízdenka nově vyjde na 20 korun místo současných 14 korun. Časové kupóny budou dražší o pět procent.
Cílem změn je podle středočeského radního pro dopravu Petra Boreckého (STAN) zvýšení příjmů z jízdného o 200 až 250 milionů korun ročně, příští rok to bude vzhledem k zavedení od dubna kolem 175 milionů korun.
Jak informoval server Zdopravy, v minulém roce dal kraj na dopravní obslužnost kolem čtyř miliard korun, letos by to mělo být 4,75 miliardy korun. Vedení kraje vzhledem k válce na Ukrajině a skokovému nárůstu cen energií a pohonných hmot hradí dopravcům jen za rok 2022 mimořádné náklady až 380 milionů korun.
Praha a Brno zdražovat nebudou
Sousední Praha přitom zdražovat neplánuje, stejně jako moravská metropole Brno. Jejich prioritou je, aby zůstala veřejná doprava cenově dostupná. „Lidé mají spoustu starostí. Už nyní je jízdné o 16 procent levnější oproti míře inflace, ale je to citlivé téma,“ uvedl v říjnu loňského roku pro server iDnes.cz Petr Hlaváček, náměstek primátora pro oblast územního rozvoje a územního plánu a lídr pražské kandidátky za STAN v loňských komunálních volbách.
Až skončí válka Ruska proti Ukrajině, bude se podle něj znovu o cenách přemýšlet. „Nyní nechceme nikoho zatěžovat, ale zároveň ani zlevňovat,“ poznamenal.
Spočítáme vám, kolik můžete ušetřit pomocí domácí fotovoltaiky
V tom je s ním zajedno i budoucí pražský primátor Bohuslav Svoboda. „Myslím, že v této době by bylo zvyšování významnou zátěží pro občany,“ řekl k možnému zdražování jízdného. Zlevnění jízdného pak prosazoval lídr pražského ANO Patrik Nacher. „Mohlo by to být snížení na půl roku nebo pro určitou cílovou skupinu, třeba pro lidi, kteří pobírají příspěvek na bydlení,“ řekl lídr pražské opozice.
Podobná situace je i v Brně. „Cena na MHD v roce 2023 zůstane stejná jako v loňském roce. Rozsah veřejné dopravy se také měnit nebude,“ uvedl pro Obnovitelně.cz tiskový mluvčí magistrátu města Brna Filip Poňuchálek a odkázal se na tiskovou zprávu z listopadu loňského roku, ve které tento krok vysvětluje primátorka Brna Markéta Vaňková.
„V současné nelehké situaci, doprovázené růstem cen a energetickou krizí, je naším cílem zachovat městskou hromadnou dopravu v příštím roce na takové úrovni jako v tom letošním. Na rozdíl od Jihomoravského kraje, který plánuje navýšení ceny veřejné dopravy v IDS JMK o 15 až 20 procent, město Brno zdražovat jízdné nebude, abychom zajistili kvalitní MHD všem lidem,“ uvádí Vaňková.
S jistým kompromisním řešením pak vyrukoval Ústecký kraj. „Zdražení proběhlo tak, že byla dorovnána inflace a zároveň byly zvýhodněny dlouhodobé jízdenky oproti jednorázovým. Když to pojmu marketingově, tak ten, který si koupil celoroční jízdenku, ušetřil vzhledem k inflaci 10 procent,“ řekl Obnovitelně.cz krajský radní pro dopravu Jiří Řehák.
„Politická sebevražda“ zdražením dopravy
Středočeský kraj přitom s cenovými změnami nekončí a ve svém systému chystá v září letošního roku doslova revoluci. Ta by znamenala opuštění stávajícího pásmového systému a zavedení jednorázových jízdenek pouze s časovou platností. Pásmový systém je přitom už tradicí pražské integrované dopravy a lidé jsou s jeho používáním srozuměni.
Nově by lidé zaplatili jednu cenu za cestu po kraji bez ohledu na to, kam by jeli. Přesná cena je podle Boreckého ještě předmětem analýz. „Můžu vám říct, že deset tisíc to nebude, 3 500 to také stát nebude. Někde v tomto intervalu se budeme ale pohybovat,“ doplnil pro Zdopravy radní.
Faktem je, že takovýto systém by nejvíce odnesli lidé z pásem přímo při okraji Prahy, kteří nyní denně dojíždějí do hlavního města. Nyní stojí celoroční jízdenka na první pásmo podobně jako celopražská. V případě jejího zdražení (možná až o stovky procent) by se pro tyto cestující už její nákup často nevyplatil a mnoho z nich by zřejmě přesedlalo do automobilů.
Borecký se přitom ani netají tím, že jeho revoluční změny narazí na odpor.
„Kdybych odpovídal jako klasický politik, tak je to politická sebevražda. Ale já si myslím, že úlohou nás politiků je dělat i nepopulární opatření. Říkám otevřeně, v tomto státě žijeme dlouhodobě jako společnost nad poměry toho, co vyprodukujeme. Žití nad poměry akcelerovalo v posledních osmi letech, teď to pokračuje, a pokud něco nezměníme, narazíme do zdi úplně všichni. Ano, bude nám postupně klesat životní úroveň. To, že nám dlouhodobě stoupala, není nic zaručeného. Budeme si muset jako společnost projít údolím stínů, kdy na tom nebudeme tak dobře, jak jsme byli zvyklí,“ odpověděl pro Zdopravy.
V příštím díle seriálu o zdražování veřejné dopravy se zaměříme na to, jak v současnosti řeší cenu jízdenek v zahraničí a podle jakých kritérií se radní Borecký při svých rozhodováních řídí.
Autor: Ondřej Hudec
Foto: Pixabay