Turismus táhne zelenou revoluci: elektromobilem na dovolené
Po týdenním ježdění elektrickým Peugeotem e-2008 po ostrově La Palma jsem se na přelomu dubna a května přesunul do centra Kanárských ostrovů, na Tenerife. V přístavu Los Cristianos na mě čekal malý elektromobil Fiat 500e v provedení 3+1, kdy pro pětistovku běžné tři dveře doplňují malá dvířka u zadního pravého místa, která usnadňují nastupování do stísněného prostoru pro pasažéry. Zajel jsem na letiště pro další dva spolucestující, díky zkušenostem z hraní Tetrisu jsme do malého zavazadlového prostoru naskládali kufry a vyrazili na druhou stranu ostrova.
Ondřej Novák
21. 6. 2022
Fiat 500e má baterii o kapacitě 42 kWh (využitelných 37,5 kWh) a dojezd podle WLTP 320 kilometrů. Po “nastartování” palubní počítač ukazuje při plné baterce zhruba 260 kilometrů, ale podle výrobce by v městském provozu díky rekuperaci vůz na jedno nabití měl ujet i kolem 400 kilometrů. Ačkoliv jde o opravdu malý městský elektromobil, italský původ v sobě nezapře. Motor o výkonu 87 kW a s točivým momentem 220 Nm dává takto malému autu velmi slušnou akceleraci i při plném naložení. Dojezd může výrazně prodloužit tzv. Sherpa mód, který omezuje maximální rychlost na 80 km/h a zlepšuje rekuperaci. Ta při jízdě z delšího kopce dosahuje podle palubního počítače údajně výkonnosti i přes 40 kWh/100 km.
Dojezd na Tenerife není problém
Poučen předchozími zkušenostmi jsem do hor vyrážel vždy s baterií nabitou alespoň na 80 %. Díky Sherpa módu (v serpentinách stejně více než 80 km/h reálně jet nejde) jsem i při padesátikilometrové cestě od pobřeží k lanovce pod sopkou Teide ve výšce 2 300 metrů nad mořem dojel vždy s alespoň 30% zbývající kapacitou. Navíc tím, že ostrov je o poznání více “turistický” než La Palma a také o něco rozlehlejší, jsou veřejné dobíjecí stanice dostupné na většině frekventovaných míst. Jeden stojan je dokonce i přímo na parkovišti pod zmíněnou lanovkou.
Aplikace Electromaps registruje na Tenerife 231 dobíjecích míst. Umístěná jsou hlavně v turisticky vytížené jihozápadní části ostrova a na severovýchodě mezi městy Santa Cruz de Tenerife a Puerto de la Cruz. Většinu dobíjecích bodů spravuje síť Canarias Te Recarga, u které je nutné k dobíjení využít místní kartičku (poskytuje půjčovna). Dále jsou dobíjecí body zdarma dostupné u supermarketů Lidl a Spar, případně u větších obchodů Super Dino a Hyper Dino. Na parkovištích u obchoďáků se ale občas stává, že řidiči aut se spalovacími motory nerespektují vyhrazení parkovacích míst u dobíječek pouze pro elektromobily a zbytečně místa blokují
V síti Canarias Te Recarga je pak poměrně běžné, že z několika zásuvek u stojanu funguje pouze jedna nebo žádná. Výkon volně dostupných zásuvek se pohybuje mezi 3 a 22 kWh (nejčastěji 7 kWh), konektor je zpravidla Type 2. Počítejte také s tím, že v historických městech jako La Laguna nebo Puerto de la Cruz bude občas problém nabíječku najít, protože mapy neukazují lokalitu vždy zcela přesně a centra měst jsou obecně dost nepřehledná. V podzemních parkovištích jsou také stojany málokdy hned u vjezdu a bývá tak zpravidla lepší se obsluhy rovnou zeptat, kde stojan najdete
Příjemnou změnou oproti méně frekventovaným ostrovům je na Tenerife přítomnost několika rychlonabíječek, které lze aktivovat prostřednictvím aplikace JuicePass. Pokud stojany fungují, poskytují dobíjení výkonem až 50 kWh, takže dobití zmíněného Fiatu 500e z 20 % na 80 % zabralo reálně asi půl hodiny. Vyšší rychlosti ale odpovídá i mírně vyšší cena, kdy za kWh přes JuicePass u výkonnějšího stojanu zaplatíte 0,40 eur (běžně se platí 0,24 až 0,35 eur za kWh). Rychlonabíječky disponují zpravidla konektory CCS2 nebo CHAdeMO.
Půjčovny se do elektromobility zatím moc nehrnou
Na rozdíl od českých luhů a hájů jsme na kanárských silnicích nebyli s naším elektrickým Fiatem zdaleka osamocení. Hlavně na jihozápadě ve městech Los Cristianos, Costa Adeje nebo Los Gigantes jsme elektromobily potkávali zcela běžně a dokonce byl občas problém najít volnou nabíječku. Rozmachu elektromobility zřejmě pomáhá politika půjčovny Cicar, která nabízí Fiat 500e jen o zhruba 2 eura na den dráž než jeho benzínový protějšek (42 eur za elektromobil vs. 40 eur za benzínový manuál). Ostatní větší půjčovny jako AutoReisen nebo TopCar zatím elektromobily nenabízejí. Zda se nabídka na Tenerife v nadcházejících letech rozšíří, je zatím nejasné.
Na menších ostrovech už ale teď sílí tlak na rozvoj elektromobility. Například samospráva nejmenšího (a geologicky nejmladšího) ostrova El Hierro chce do budoucna umožnit pouze provoz bezemisní dopravy. Na El Hierru jsou totiž cenné ekosystémy přímo ohrožené civilizačními tlaky. Vláda proto už v minulém desetiletí přijala za cíl stát se prvním energeticky soběstačným ostrovem a spustila proto rozsáhlý program na výstavbu obnovitelných zdrojů, zejména větrných elektráren, které mohou těžit z vanoucích pasátů. V roce 2019 se ostrovu poprvé podařilo takřka měsíc spotřebovávat jen zelenou energii.
Autor: Ondřej Novák
FOTO: Ondřej Novák