Dotace pro bohaté: podle expertů se nižší daň na benzín a naftu míjí účinkem

Bruselský think-tank Transport & Environment (T&E) zpracoval analýzu dopadů snížení daně na pohonné hmoty: výsledek ukazuje, že chudým domácnostem nepomůže, stát přijde o část prostředků a vydělají na tom majitelé SUV. Skutečnou nezávislost na ruské ropě přináší jiná řešení.

Martin Prax

7. 4. 2022

Pracovní skupina T&E zanalyzovala opatření, která zavádí některé evropské státy kvůli rostoucím cenám pohonných hmot v důsledku ruského útoku na Ukrajinu. Data ukazují, že snížení daně z pohonných hmot přijde evropské daňové poplatníky na téměř 9 miliard eur. Přitom z daňové úlevy budou těžit nejbohatší motoristé s vyšší spotřebou, například majitelé vozů typu SUV. Ti dostanou v průměru 8× více veřejných peněz než ti nejchudší.

Daňová úleva navíc podle expertů nevede ke snížení spotřeby, takže evropské státy, které se pro tento krok rozhodly, tak de facto dotují ruskou ekonomiku. V Česku patří mezi hlasité zastánce úlev na daních pro pohonné hmoty bývalý ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček. Vláda Petra Fialy plošnému opatření dlouho odolávala, tento týden se však shodla na snížení spotřební daně za benzin a naftu o 1,5 Kč na litr.

„Vlády evropských států tvrdí, že stojí na straně Ukrajiny, ale místo zdanění ruské ropy dotují její spotřebu 9 miliardami eur z peněz daňových poplatníků. Právě teď bychom měli uvalit clo nebo daň na dovoz ruské ropy,“ říká Griffin Carpenter, automobilový analytik společnosti T&E. Podle něj existují lepší způsoby, jak mohou vlády lidem pomoci. „Namísto dotování bohatých řidičů aut s vysokou spotřebou by měla finanční podpora cílit k rodinám, které ji skutečně potřebují,“ dodává Griffin Carpenter.

Z analýzy T&E vyplývá, že díky daňové slevě dostane 10 procent nejbohatších řidičů v průměru osmkrát více než nejchudší. Bohatší motoristé jezdí více, často sami, a s většími, více ovzduší znečišťujícími vozidly. Například snížení spotřební daně z paliva o 15 eurocentů (cca 3,75 Kč) během šesti měsíců sníží výdaje řidiče BMW X5 o 300 eur (cca 7 500 Kč) ve srovnání s 85 eury (2 125 Kč) pro řidiče Citroënu C3. Současně lidé, kteří jezdí veřejnou dopravou, nedostanou nic.

Daň pro ruskou ropu

Analytici T&E doporučují evropským státům jiný přístup: pokud by členské státy EU zavedly dovozní clo ve výši 25 dolarů za barel ruské ropy, získaly by do rozpočtu 27 miliard eur. Rusko by krátkodobě nemělo komu ropu dodat mimo evropský trh.

Vedle finančních nástrojů mohou evropské státy vyzvat občany k vyššímu využití veřejné dopravy a úpravě rychlostních limitů (např. omezení rychlosti nákladních vozidel na 80 km/h). Podobné kroky doporučuje Evropě také Mezinárodní energetická agentura, která navrhuje 10bodový plán. Jeho naplnění by zajistilo snížení poptávky po ropě o 2,7 milionu barelů denně, což odpovídá spotřebě ropy všech automobilů v Číně.

„Nejjednodušší způsob, jak se vyhnout vysokým cenám ropy, je umožnit lidem jezdit méně. Vlády by měly podpořit práci z domu a dočasně snížit ceny za veřejnou dopravu,“ doplňuje k opatřením Griffin Carpenter.

V Česku otevřela debatu o nezávislosti na ruských fosilních zdrojích výzva EnergetickaSvoboda.cz. Svaz moderní energetiky a další organizace navrhují pomoci podporou bezpečných cyklostezek, rozvojem pohodlné a dostupné veřejné dopravy i nástupem moderní mobility: elektromobily nepotřebují ani kapku ruské ropy. Podíl mohou snížit také udržitelná biopaliva nových generací – synteticky vyráběná nafta či s využitím odpadních materiálů.

Autor: Martin Prax

FOTO: Unsplash