Elektromobily jsou příležitost i pro Česko. Nová platforma chce otevřít prostor pro jejich rozvoj

Nejvýznamnější hráči na trhu ve spolupráci s Českým vysokým učením technickým v Praze založili Elektromobilní platformu, jejímž cílem je podpora dalšího rozvoje e-mobility a dobíjecí infrastruktury v České republice. Zakládajícími členy jsou vedle ČVUT společnosti ČEZ, ŠKODA AUTO, PRE a E.ON. Česko má přitom co dohánět. Podle únorové zprávy Centra dopravního výzkumu je republika v podílu elektromobilů na 25. místě v Evropské unii, za námi je pouze Kypr.

Pavel Baroch

2. 4. 2022

„„Elektromobilita se turbulentně rozvíjí, ale pro správný rozvoj musí překonat řadu výzev. Proto cítíme, že je v řadě věcí potřeba spojit síly a společně pomáhat vytvořit prostředí pro její další rozvoj,“ řekl předseda řídícího výboru Pavel Čmelík zastupující společnost ČEZ. V Česku momentálně jezdí více než 15 tisíc elektrifikovaných vozů, které využívají něco přes 1,8 tisíc veřejných dobíjecích bodů.

Zakládající členové deklarovali, že budou koordinovaně diskutovat a navrhovat řešení v oblasti elektromobility, jako je dostupnost elektromobilů pro širokou veřejnost i firmy, snadné a dostupné dobíjení, vytvoření podmínek pro výrobu, provoz a užívání elektromobilů a pokrok v oblasti vzdělávání, inovací, vědy a výzkumu. „Chceme aktivně uchopit příležitosti, které elektromobilita naší společnosti nabízí,“ konstatovala platforma.

Turbulentní, ale mladé

Jana Hrabětová, vedoucí oddělení Market and Customer Excellence společnosti E.ON a zároveň členka řídícího výboru Elektromobilní platformy uvedla, že elektromobilita je sice turbulentně se rozvíjejícím odvětvím, ale zároveň odvětvím velmi mladým.

„Vidíme velmi mnoho oblastí, kde ještě není její postavení zcela ukotvené, a cítíme, že je v řadě věcí potřeba spojit síly a společně vytvořit prostředí pro její další rozvoj. V rámci Elektromobilní platformy jsme si jasně definovali hlavní pilíře naší činnosti a určili jsme si směr, kterým je potřeba se dále ubírat. Chceme přinést naše praktické zkušenosti do debat o změně legislativy a vytvořit příznivé prostředí pro vývoj a aplikaci nových trendů,“ vysvětlila Jana Hrabětová.

Její kolega z E.ON Martin Klíma uvedl, že jako jeden z hlavních hráčů na poli veřejné infrastruktury se jeho firma setkává s mnoha problematickými věcmi, které její práci brzdí. „Potřebujeme například zpřesnit a jasně určit podmínky pro instalace dobíjecí infrastruktury v garážích rezidenčních i komerčních budov, novelizovat zákon o pohonných hmotách, ustanovit jasné podmínky výstavby veřejných dobíječek. Je toho opravdu mnoho a jsme rádi, že společně spojíme síly s ostatními, abychom tyto věci zlepšili,“ řekl Martin Klíma, vedoucí oddělení Mobility Services, které má výstavbu dobíjecí infrastruktury v E.ON na starost.

Pět bodů pro elektromobilitu

Evropská unie ve své strategii „Zelená dohoda pro Evropu“ deklarovala ambici dosáhnout v roce 2050 uhlíkové neutrality. Podle Elektromobilní platformy je dekarbonizace dopravního sektoru jedním z příspěvků pro dosažení tohoto cíle a přináší mnoho příležitostí pro celou společnost. Obrovský potenciál má elektromobilita pro zlepšení kvality života v centrech měst, ale také pro firmy, které na vlnu elektromobility včas naskočí.

Platforma se proto zapojí do tvorby strategií a legislativních opatření v oblasti ochrany klimatu a elektromobility a do naplňování vládních strategií, jako jsou Národní akční plán Čistá mobilita nebo Memorandum o budoucnosti automobilového průmyslu ČR. Bude předkládat podněty z praxe a spolupracovat s klíčovými institucemi.

„Společně s vládou potřebujeme nastavit motivující eko-systém na podporu elektromobility pro firmy i občany s využitím daňových i dotačních nástrojů,“ přibližuje priority místopředseda řídícího výboru Michal Kadera ze ŠKODA AUTO. Platforma si sestavila „5 BODŮ PRO ELEKTROMOBILITU“, kterým se chce věnovat. Týkají se právě rozvoje dobíjecí infrastruktury, lepší dostupnosti vozů na baterky, podpory inovací a vzdělávání, přípravy potřebné legislativy a dalších dokumentů nebo národní i mezinárodní spolupráce.

„Elektromobilita je nové a rychle rostoucí odvětví. Proto se v rámci platformy chceme zaměřit na zjednodušení a harmonizaci regulatorního rámce a povolovacích procesů při výstavbě veřejného dobíjení. V neposlední řadě je tu jedno téma, které vnímám jako velmi důležité. A to sjednocení podmínek pro vyhrazování parkovacích stání u dobíjecích stanic,“ sdělil člen řídícího výboru Karsten Krämer ze společnosti PRE.

Klíčová bude také spolupráce s univerzitami a oblastí vědy a výzkumu. „České technické univerzity mají obrovské know-how, které jsou připravené sdílet a podpořit nová řešení v oblasti elektromobility,“ řekl člen řídícího výboru Pavel Hrubeš z Českého vysokého učení technického v Praze.

Více než tisíc dobíjecích stanic

Podle Centra dopravního výzkumu bylo na konci loňského roku na 944 dobíjecích stanic s 1 841 dobíjecími body. Aktuálně ovšem bude dobíjecích stanic patrně už přes tisíc. Například společnost E.ON v únoru otevřela v Sulejovicích u Lovosic svůj první ultrarychlý dobíjecí hub v Česku a současně oznámila další masivní investice do veřejné infrastruktury.

„Aktuálně už mohou řidiči využít 150 stanic a v tomto ohledu patříme k čelným společnostem, které se na výstavbě veřejné dobíjecí infrastruktury podílejí. Na konci tohoto roku plánujeme mít v naší síti v České republice na 300 veřejných dobíjecích stanic a jen v letošním roce budeme do veřejné infrastruktury investovat zhruba 80 milionů korun,“ uvedla při otevření stanice v Sulejovicích Claudia Viohl, CEO skupiny E.ON v České republice.

V zemích Evropské unie bylo vloni registrováno 1,75 milionů nových osobních elektrických vozidel, meziročně o dvě třetiny více. Zatímco v roce 2020 představoval podíl na všech registrovaných vozidlech 10,5 procent, vloni už 18 procent. Česko v tomto ohledu zaostává. „S 1,3procentním podílem bateriových elektrických vozidel patřila v roce 2021 České republice 25. příčka, za námi s 0,8procentním podílem skončil jen Kypr,“ řekl Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.

Pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský uznal, že tyto údaje nejsou zrovna nejoptimističtější. „Je však třeba si uvědomit, že v loňském roce nebyly k dispozici žádné evropské prostředky, které v minulosti třeba stály za podporou nákupu elektromobilů pro podnikatele. To by se letos mělo podle mých informací změnit, a tak věřím, že letošní čísla budou určitě příznivější,“ řekl Bezděkovský.

Autor: Pavel Baroch

Foto: ŠKODA AUTO (ilustrační foto)