Zájem o rostlinné produkty roste. Nejvíce jich nabízí řetězec Globus
V průzkumu šířky nabídky rostlinných produktů u českých obchodních řetězců, který již podruhé realizovali zástupci projektu Rostlinně, nejlépe skončil Globus a jako druhý se umístil Albert. Nejméně rostlinných produktů na pultech svých obchodů nabízí řetězec Penny. Nejoblíbenějším rostlinným sortimentem mezi zákazníky jsou rostlinná mléka.
Kristýna Vobecká
26. 1. 2022
Průzkum obchodních řetězců provedl projekt Rostlinně poprvé před dvěma lety a od té doby v Česku podle dat výzkumných agentur Ipsos a InsightLab vzrostl počet flexitariánů, neboli lidí, kteří vědomě omezují konzumaci živočišných produktů, ze čtyř na třináct procent. Zároveň je v české populaci až 45 % lidí, kteří si o rostlinné alternativy živočišných produktů obohacují jídelníček. „Nesporně se ve společnosti zvyšuje povědomí především o zdravotních, ale i environmentálních benefitech zrostliňování. Nabídka rostlinných alternativ se stává nejen dostupnější jak v obchodech, tak v restauracích či kavárnách, ale i lákavější. Kdokoliv, kdo začínal před dvaceti nebo i deseti lety se sójovými kostkami, mi dá za pravdu, že ač jsou levné a univerzální, nedají se vůbec srovnávat se současnými alternativami masa,“ říká projektová manažerka Rostlinně Lujza Demuthová.
Dodává, že lidé, kteří praktikují flexitariánství, to nemusí dělat jenom z racionálních důvodů, ale také pouze proto, že jim rostlinné produkty chutnají. Podle ní tak dochází k takzvanému pozitivnímu feedbacku, kdy si potravinový sektor všímá zvýšeného zájmu o rostlinné alternativy, zvyšuje jejich nabídku a dostupnost, díky čemuž se o ně začíná zajímat víc lidí.
Mezi zákazníky roste zájem hlavně o alternativy mléčných produktů a masa
Sběr dat do výzkumu se uskutečnil v listopadu 2021 v pěti českých městech – Praze, Brně, Ostravě, Plzni a Liberci. Stejně jako v případě prvního realizovaného výzkumu, obsadil první místo Globus, který předčil své konkurenty hned ve čtyřech z pěti zkoumaných kategorií. Společně s Tescem je jediným řetězcem, kde mohou zákazníci najít rostlinnou alternativu ryb. Jasnou převahu nad konkurencí má Globus i ve velikosti nabídky tofu, tempehu a drobného rostlinného občerstvení. Vítěz zaostává za konkurencí pouze v jedné kategorii, a to v rostlinných hotovkách, kde ho předčil Albert.
„Z výsledků letošního hodnocení je zjevné, že řetězce nejen následují rostoucí trend rostlinných alternativ, ale taky jej sami tlačí kupředu. Jejich nabídka se za poslední dva roky nejvýrazněji rozšířila u alternativ mléka, masa a jogurtů, což není žádným překvapením vzhledem k výsledku panelu společnosti InsightLab z roku 2021. Zástupci obchodních řetězců se v něm shodli, že u nich meziročně nejvíce vzrostl právě prodej alternativ mléka a masa,“ komentuje výsledky průzkumu projektová manažerka. Rostlinné alternativy mléka jsou podle Demuthové mezi zákazníky také nejběžnějším a zároveň nejočekávanějším artiklem. Konzumují je totiž nejen flexitariáni a vegani, ale taky lidé, pro které je laktóza těžce stravitelná, což se podle nejnovějších výzkumů týká až tří čtvrtin dospělé populace.
Omezená nabídka rostlinných produktů ochuzuje zákazníky
Na druhém místě průzkumu se umístil obchodní řetězec Albert, který si zasloužil uznání také za sekci rostlinných mlék a jogurtů, kterou v průběhu dvou let až ztrojnásobil. Třetí místo obsadilo Tesco, které se může pochlubit bohatou nabídkou na rostlinné grilování a vede také v kategorii rostlinných zmrzlin. Na další příčce se umístil Kaufland, u nějž lze ocenit nabídku rostlinných krémů na vaření a pečení a sladkého pečiva. Následuje Lidl a na posledním místě skončilo Penny, které je poslední téměř ve všech sekcích.
Omezená nabídka rostlinných produktů v některých obchodech může být zapříčiněna vnímáním cílové skupiny zákazníků z pohledu prodejce. Podle Demuthové však tímto přístupem obchodníci ochuzují zákazníky o možnost tyto produkty vyzkoušet a zjistit, zda jim chutnají a zapadají do jejich jídelníčku. „Mnoho lidí nenakupuje potraviny jenom pro sebe, ale i pro svoje blízké. Rodiče a prarodiče se čím dál víc setkávají s tím, že jejich potomek určité věci nejí. Jak mu tedy mohou nachystat něco, co sami neznají a ve svých obchodech by jen těžko našli? Prodejci, kteří alespoň v nějaké míře ještě na rostlinnou vlnu nenaskočili, tak ochuzují nejen sebe, ale i svoje zákazníky.“ Samozřejmě je nutné brát v potaz, že například Globus je součástí mezinárodní společnosti, a má tudíž lepší ceny u dodavatelů rostlinných produktů, ze kterých může pokrýt případné ztráty z neúspěšných prodejů. „Podmínky, v jakých jednotliví prodejci operují, rozhodně nejsou jednotné,“ dodává Demuthová.
České e-shopy mají širokou nabídku rostlinných projektů zaměřenou na města
Rostlinně zatím nechystá průzkum nabídky rostlinných produktů mezi online prodejci potravin, protože jich v Česku zatím tolik není. Pozorně však sledují rostoucí nabídku rostlinných produktů zejména na Košíku, Rohlíku a Dáme market. „Tyto e-shopy mají vůči kamenným pobočkám tu výhodu, že se u nich jednotlivé produkty a společnosti neperou o to nejlepší místo v regálu a můžou si dovolit zalistovat mnohem různorodější selekci. Ta je ale v tuto chvíli omezená na okolí Prahy, případně Brna, jelikož chlazené či mražené potraviny se mnohem hůř doručují dál od expedičních center. Různorodost rostlinných alternativ je tedy u online prodejců skvělá, ale zároveň prostorově omezená na populační centra republiky,“ vysvětluje Demuthová.
Flexitariánství je nepopíratelným trendem, který bude jenom růst. Všímají si toho nejen výzkumné společnosti, ale i samotní výrobci a prodejci potravin. Se zlepšující se chutí, texturou, recepturou a dostupností rostlinných produktů nevidí v Rostlinně strop zákaznického zájmu. „Co v tuto chvíli reálně potřebujeme, je, aby byla produkce rostlinných alternativ podpořena na všech úrovních alespoň stejnou měrou jako živočišná produkce,“ uzavírá k výhledům pro rostlinné produkty na trhu projektová manažerka Rostlinně.
Autorka: Kristýna Vobecká
FOTO: Pixabay