Evropské automobilky chtějí porazit Teslu, ta dál kraluje letošním prodejům
Nejprodávanějším elektromobilem v Evropě byla v prvním čtvrtletí Tesla 3. Loňskou jedničku, Renault Zoe, překonala Tesla s výrazným náskokem. Model 3 si pořídilo přes 31 000 zákazníků, u Renaultu šlo o 12 600.
Roman Šitner
9. 5. 2021
Údaje zveřejnila platforma ev-sales, která se věnuje statistikám prodejů automobilů do zásuvky. Nejde ale o výrazné překvapení. Tesla i nadále postrádá přímou konkurenci. Elektromobil srovnatelný s Modelem 3 na trhu stále chybí. Oproti tomu Zoe, dříve jediný francouzský elektromobil, musí i na domácím trhu čelit novinkám, jako je elektrický Peugeot 208. S tím, jak je v Evropě stále více modelů do zásuvky, tříští se i zájem zákazníků.
U Tesly – v současnosti dovážené hlavně z Číny – hraje roli i načasování dodávek. Prodeje v Evropě prudce skáčou podle příjezdu lodí. V březnu našla Tesla 3 přes 24 tisíc zákazníků, tedy přes tři čtvrtiny prodejů za celé první čtvrtletí. Tento skok bude pravděpodobně znamenat slabší dodávky v dalších měsících.
Zatím zklamáním jsou čísla u Volkswagenu ID.3, který má ambici stát se mezi elektromobily podobným bestsellerem, jakým je Golf v Evropě mezi spalovacími auty. Potíže se softwarem ale zpozdily dodávky a nejspíše měly vliv i na důvěru zákazníků, kteří nyní vyčkávají, zda se upravený software vozu osvědčí. Jistý optimismus mohou Volkswagenu dodávat březnové prodeje většího modelu ID.4.
Nová elektrická škodovka
Jak ale bude vypadat zbytek roku, je obtížné predikovat. Na trh vstupuje řada nových modelů včetně Škody Enyaq. Nabídka se postupně zahušťuje jak z pohledu značek, tak v jednotlivých kategoriích. Stálice, jako je Hyundai Kona nebo Nissan Leaf, dostanou nové rivaly. Také se ale rozběhne výroba Tesly u Berlína a na trh přijde i Tesla Y. To může situací dál zamíchat.
Podobně se mění trh i u hybridů do zásuvky. Ty se ale v Evropě zatím neprodávají příliš dobře. Daří se spíše prémiovým značkám, ale také u nich jde o poměrně malou, často zanedbatelnou část celkových prodejů. Výjimkou je v tomto směru švédské Volvo. U menšího modelu XC40 tvoří plugin hybrid zhruba třetinu prodejů.
V hodnocení žebříčků je také vhodné brát v potaz, že prodeje stejně jako rozdíly jsou zatím příliš malé. Čísla mohou být ovlivněna pozitivně například registrací na prodejce u některých modelů (i jeden či dva předváděcí kusy na prodejní místo mohou při relativně malých prodejích udělat velký skok) nebo omezenými kapacitami u jiných. Pravidelným problémem bývá nedostatek baterií. Někdy dodávky omezuje přímo výrobce a snaží se prodat jen tolik elektrických aut, aby splnil flotilové emise a vyhnul se pokutám Evropské unii. To se může týkat i sdílení platforem v automobilkách.
Například e-Up! je letos nejprodávanějším elektromobilem v Německu, sesterská Škoda Citigo iV se ale přestala vyrábět. Koncern Volkswagen se tak mohl rozhodnout dát přednost vozu, který spíše uspěje na domácím trhu, kde jsou k mání dotace při pořízení elektromobilu a kde může teoreticky dosáhnout vyšší marže. Podobně stejnou techniku sdílí například Škoda Enyaq, Volkswagen ID.4 a Audi Q4 e-Tron nebo Peugeot e208, Opel Corsa-e nebo Citroën C4. V případě omezení výroby se může rozhodovat, která značka se k bateriím dostane a která ne, podle aktuální situace na trhu nebo ziskovosti jednotlivých modelů.
Autor: Roman Šitner
FOTO: Pixabay