Poloviční spotřebu zajistí elektromobily. USA postaví půl milionu nabíječek
V USA se v březnu otevřela už stotisící veřejná nabíjecí stanice pro elektromobily. Na Den Země 22. dubna americký prezident Joe Biden zopakoval, že ambicí je jich mít půl milionu. Tentokrát dodal i konkrétní cestu. Pomoci mají obří federální programy v hodnotě 15 miliard dolarů.
Roman Šitner
5. 5. 2021
„Poběžme tento závod a vyhrajme více udržitelné budoucnosti, než máme dnes, překonejme existenční krizi současnosti,“ popisoval v projevu s tím, že nyní jde o dekádu, která vše rozhodne. Zdůraznil, co říkají vědci: „Když nebudeme jednat nyní, nebudeme už mít šanci.”
Joe Biden ve svém plánu nastínil své tušení, že většina nabíjení proběhne u vlastníků elektrických aut doma. Síť dobíjecích stanic ale bude potřeba pro delší trasy a pro ty, kteří možnost nabíjení doma nemají.
Půl milionu dobíjecích stanic má být důležitým předpokladem, aby bylo pro Američany pohodlné a smysluplné do elektrických vozů přesednout. Až to umožní opravdové rozšiřování elektromobility. Pak bude možné dosáhnout i hlavního cíle, a to jsou nulové emise skleníkových plynů z aut na amerických silnicích.
Federální vláda plánuje podpořit výstavbu robustní sítě dálnic připravených na vozy s alternativními palivy. Cestovat křížem krážem Spojenými státy by mělo jít nejen s elektromobily, ale i s vozy na vodík nebo na plynná paliva CNG a LPG. Pokryty potřebnou infrastrukturou mají být stovky tisíc kilometrů hlavních tras.
Podpora ale bude směřovat i k budování dobíjecích míst u bytových domů a na veřejných parkovištích. Miliony půjdou také do výzkumu a vývoje. Například deset milionů dolarů zamíří do snah zjednodušit a zlevnit výstavbu rychlodobíjecích stanic. Další peníze půjdou na propagaci vozidel do zásuvky.
USA stejně ambiciozní jako Evropa
Ambice USA jsou v oblasti dopravy podobně vysoké jako v Evropě. Prvním krokem byl plán prezidenta Baracka Obamy na snížení průměrné spotřeby amerických aut. Do roku 2025 měla průměrná spotřeba klesnout zhruba na 4,3 litru benzinu na sto kilometrů. Jde v podstatě o ekvivalent evropských limitů CO2, jejichž nesplnění znamená pro automobilky pokutu. Jeho nástupce ale loni tento cíl výrazně změnil na 5,9 litru. Opět jde o orientační přepočet a termín prodloužil do roku 2026. Joe Biden se vrací k původnímu cíli.
Pro Američany jde v obou případech o zásadní skok. Například v roce 2019 byla průměrná (tabulková) spotřeba amerických aut 9,4 litru. Z tohoto kontextu jsou americké cíle ambicióznější než ty evropské a budou znamenat buď masivní přechod na elektromobilitu nebo na menší auta s menšími motory.
Američané se naplno vrací k Pařížské klimatické dohodě, kterou Donald Trump opustil. Joe Biden svolal mezinárodní virtuální summit, kde světovým lídrům nastínil svůj plán, jak snížit emise a zbrzdit globální oteplování. Ze země, která stála stranou, se chce stát hybatel dění na cestě k bezemisní budoucnosti. Věří, že se na tom dá i vydělat.
„Když se mluví o klimatu, myslím na pracovní místa. V naší reakci na klima leží výjimečný motor pro tvorbu pracovních míst a ekonomických příležitostí, který je připraven k nastartování. Proto jsem navrhl obrovské investice do americké infrastruktury a inovací, abychom tuto ekonomickou příležitost využili,“ popisoval Biden na konferenci.
Několikrát zdůraznil, že samotné Spojené státy globální klima zachránit nedovedou, a právě proto přizval i zástupce největších ekonomik, aby dali jasný signál, že to se snižováním emisí skleníkových plynů myslí vážně. V tomto směru mu přitakali prakticky všichni, od Británie a Evropské unie nebo Japonska, po Rusko a Čínu. O tom, že příroda neodpouští, hovořil i papež František.
Autor: Roman Šitner
FOTO: Pixabay