Hlavní výhoda elektromobilu: úspory na provozu

Ve druhém dílu rozhovoru o elektromobilitě s Tomášem Chmelíkem, manažerem útvaru čisté technologie ČEZ ESCO se zaměříme na aktuální trendy ve výstavbě nabíječek i vhodné cílové skupiny pro elektromobilitu.

Martin Sedlák

8. 2. 2021

ČEZ realizoval loni projekt nabíječky spojené s bateriemi a solární elektrárnou na střeše. Kolik elektromobilů může tato nabíječka stojící u D1 ve Vestci nabít?

Celkem může v jednu chvíli nabíjet u tohoto hubu rychlodobíjecích stanic 6 elektromobilů, tři přes DC konektor a tři přes AC konektor. Funkcionalitu řešení jsme ověřovali při zajímavém testu loni v září, kdy ke trojici vesteckých dobíječek dorazilo hned 12 Renaultů ZOE. Cíleně pro účel testu vybitá e-auta kapacitou baterií 52 kWh a proti nim sestava ČEZ s trojicí veřejných rychlodobíjecích stanic ABB podporovaných bateriovým systémem s kapacitou 275 kWh a střešní fotovoltaikou o výkonu 20 kW. Po zbytek dopoledne na každé ze tří dobíjecích stanic ve Vestci souběžně doplňovaly své baterie vždy dva elektromobily, jeden rychlým 50 DC a druhý standardním 22 AC konektorem. Dobíjecí systém prokázal schopnost jednorázově obsloužit všechna auta.

Bude právě spojení obnovitelných zdrojů a akumulace například formou carpointů neodmyslitelnou součástí čisté mobility?

Jde o jednoznačný trend. Technologicky je to o něco složitější, kdy bude záležet na tom, o jaký provozní model se jedná. V případě domácnosti může kombinace solární elektrárny a malé akumulace představovat řešení, které dokáže pro noční dobíjení auta zajistit dostatek lokálně vyrobené elektřiny a být tak nezávislé na připojení k síti. V případě výkonnějších dobíjecích stanic nebo dobíjecích hubů budou asi významnější roli hrát akumulační jednotky, dimenzované tak, aby dokázaly vyhlazovat dobíjení poměrně vysokými výkony v dobíjecích špičkách oproti situacím, kdy stanice vytížené nejsou. Tam bude role obnovitelných zdrojů asi menší, už jen pro dodávané objemy elektřiny a prostorová omezení.

Kombinace všech tří technologií bude mít určitě kromě domácího dobíjení také potenciál pro firemní a časově delší dobíjení třeba v budovách, kdy díky nim rozvoj elektromobility nutně nemusí znamenat eskalaci požadavků na připojení a energetické posílení budovy právě díky lokální výrobě. To je zase něco, co může pomoci zmírňovat potenciální negativní dopady elektromobility.

Další lokalita obdobného typu už se rodí v Dukovanech, kde nová střešní fotovoltaika doplní bezemisní jaderný zdroj a díky oboustranným panelům s účinností o 25 % vyšší než standardní panely zužitkuje i sluneční světlo odrážející se od zaparkovaných vozů. Tím, že blízká rychlodobíjecí stanice naší sítě je zapojena do areálové spotřeby jaderné elektrárny, kam je vyveden i výkon nové fotovoltaiky, dokážeme jednak garantovat řidičům skutečně bezemisní původ elektřiny, a také zajistit napájení stanice v případě výpadku sítě. Takových lokalit bude samozřejmě třeba mnohem víc a Skupina ČEZ má rozpracovány podobné projekty.

Automobily dnes využíváme jen pár procent z jejich celkového času, jinak stojí. Co může elektromobil nabídnout navíc? V Británii se začíná rozbíhat koncept V2G, automobilka Volvo zase očekává nástup sdílené mobility. Jak se promění chování masového zákazníka s elektromobilitou?

To je samozřejmě obrovské téma, protože neefektivita individuálního automobilu bez ohledu na typ pohonu je skutečně zjevná. Přechod ke sdílené mobilitě, který se logicky nabízí, vyžaduje poměrně radikální změnu mindsetu uživatelů a zcela jistě nebude vyhovovat každému, ať už budou důvody jakékoliv, což je zcela v pořádku.

Zcela jinou dimenzi tomu může dát autonomní řízení a doprava, která by zřejmě dokázala udělat obrovský skok kupředu v přerodu mobility směrem ke službě. Je to samozřejmě složitý proces a ostatně i my vnímáme přístup a chování ne současného, ale budoucího zákazníka jako obrovskou neznámou – zkuste v dnešní době odhadovat, jak bude vypadat svět za dvacet let – který ale už dnes nastává. Stačí se podívat na to, jaké služby, které jsou dnes zcela běžné, jsou na trhu jen relativně krátkou dobu. Svět kolem nás se mění rychleji, než jsme si ochotni připouštět.

Snažíme se tyto trendy vnímat a identifikovat v nich možné příležitosti. Jednoznačným trendem a budoucností dopravy jsou inteligentní a flexibilní služby mobility. ČEZ proto prostřednictvím startupového investičního fondu Inven Capital už před více než 3 roky získal podíl v globální carsharingové platformě Vulog, která obsluhuje zákazníky ve 30 velkoměstech na pěti kontinentech.

Mezistupněm jsou plug-in-hybridy. Dává jejich použití z vašeho pohledu smysl?

Ano, plug-in hybridy vnímáme jako řešení pro někoho, komu parametry elektromobilů dnes nevyhovují. Chce jejich výhody využívat třeba při kratších jízdách ve městě, ale současně mít i komfort nezávislosti na dlouhé trasy. Myslím si ale, že jejich význam bude s nástupem elektromobilů s lepšími parametry klesat. Přeci jenom hodnotím vlastnictví vozidla vybaveného dvěma různými pohony jako neefektivní a zbytečně komplikované řešení, které kromě výhod kombinuje i některé nevýhody obou pohonů.

Domácnosti v Česku nemohou čerpat žádný z dotačních titulů, mělo by se to do budoucna změnit? Nebo máme čekat na dobu, kdy se vyplatí bez podpory?

Jsme přesvědčeni, že to je rozhodně téma k diskusi, která se ostatně v minulosti vedla, bohužel zatím bez výrazných výsledků. Zatímco v jiných segmentech, ať už to byli podnikatelé nebo hromadná doprava, případně veřejné dobíjení, dotační podpora existovala, segment domácnosti nebo bytových domů stál stranou, což nepovažujeme za šťastné. Tohle je spíš otázka na odpovědné resorty, protože dříve nebo později se toto téma zase vrátí.

Naopak firmy měly možnost čerpat podporu z operačních programů a do budoucna se s podporou počítá v rámci modernizačního fondu. Kdo je ideálním zákazníkem pro elektromobilitu v byznysu?

Na to není univerzální odpověď. Na trhu je již dnes řada vozidel nabízejících různé možnosti využití podle potřeb toho kterého fleetu. Nižší provozní náklady elektromobilu logicky směřovaly k tomu, že elektromobil dával největší smysl u takových provozovatelů, kteří jezdí pravidelné dosti vysoké nájezdy na predikovatelných trasách a mohou si pořídit vůz, který je pro jejich užití optimální. To se postupně mění a není neobvyklé, že jsou v rámci fleetu kombinovány různé vozy pro různé účely.

To s sebou samozřejmě nese mnohem větší nároky na provoz takového fleetu a potřebu profesionálního řešení, které řeší nejen pořízení vozidel, ale jejich provoz, dobíjení a jeho optimalizaci a dalších faktorů. S jistou nadsázkou lze říci, že špatně uchopené zařazení elektromobilů do fleetu je nejlepší způsob, jak firmu přesvědčit o tom, že elektromobilita nefunguje. Platí to ale naštěstí i obráceně, což je ostatně vidět na tom, že komplexní produkty pro fleety jsou již dnes poptávány. Naše dceřiná společnost ČEZ ESCO zvládne kromě dodání samotných aut nejen návrh a instalaci dobíjecí technologie, včetně IT řešení a příslušenství, ale i poradenství a zakomponování provozu e-aut do celkového energetického managementu zákazníka a na míru jeho potřebám.

Zdroj: video Svazu moderní energetiky v rámci iniciativy www.modernimobilita.cz



Máte konkrétní příklad firem, která se rozhodly pro elektromobilitu?

Příkladem z poslední doby je Česká spořitelna, pro kterou ČEZ ESCO instalovala dobíjecí wallboxy v objektech centrály na Praze 4. Zařízení o výkonu 22 kW jsou schopná doplnit většinu kapacity baterií za několik hodin. Elektromobilitu a zázemí pro ni začaly s pomocí ČEZ ESCO v minulosti budovat také například Komerční banka, SUEZ Využití zdrojů a další. Dobíjení by problémem být nemělo. Firmy by ale měly mít předem připravené zázemí. Například dobíjení v rámci flotily ČEZ je řešeno zejména v garážových stáních jednotlivých vozů, respektive na našich lokalitách pro vozy, které se mezi lokalitami pohybují. Na novou éru se připravují i autosalony a dealerství. Například do desítek zastoupení Škoda Auto dodává ČEZ ESCO postupně na míru připravená řešení pro obsluhu zákazníků přijíždějících elektromobily. Třeba zákazníci AMOND Kladno tak mohou využívat celkem 4 dobíjecí wallboxy a 7 profesionálních dobíjecích kabelů. Samozřejmostí v rámci zakázky byla instalace včetně vlastní rozvodny a elektrických rozvodů k zajištění bezpečného provozu celého areálu.

Elektromobily se začínají objevovat i ve flotilách krajů, měst a využívá je i policie. Co může právě e-mobil přinést veřejné správě?

V první řadě je to hlavní výhoda elektromobilu – úspory na provozu, resp. palivu. Obecně vycházejí náklady na jízdu elektromobilem v ČR na cca 50-70 haléřů/km, oproti cca 2 Kč/km u klasických aut.

Pro provoz ve městech je samozřejmě důležitá bezemisní povaha elektromobilu a nízká hlučnost. Řidiči ocení také snadnou údržbu a dobré jízdní vlastnosti, např. stabilita díky bateriím umístěným v podlaze nebo akcelerace při rozjezdu. Veřejná správa a samospráva tak také může demonstrovat svůj postoj k bezemisní dopravě a zlepšování kvality života, zejména ve městech.

Jak moc rozvoji elektromobility v Česku pomáhá vstup Škoda Auto do elektromobility?

Vzhledem k postavení ŠKODA AUTO na českém trhu bylo uvedení čistého elektromobilu napjatě očekávanou událostí. Citigo přišlo na trh už loni a výsledkem je víc než zdvojnásobení počtu elektromobilů na českých silnicích, řada recenzí ostatně poukazovala na to, že za nabízenou cenu se jednalo o nejvýhodnější vůz na trhu, čemuž odpovídal i zájem zákazníků. Podobně napjatě je očekáván nástup dalších modelů na již čistě elektromobilní platformě a ohlasy na nový Enyaq myslím potvrzují, že vysoká očekávání budou, zdá se, naplněna. V rozvoji elektromobility hraje domácí výrobce vždy zásadní roli a nejinak tomu bude i u nás. Loňský rok s přírůstkem 3306 nových registrací byl suverénně nejlepší v historii tuzemské elektromobility. Z toho podle dat SDA plných 873 kusů připadlo na nové Škodovky, takže jednoznačně je tato značka tahounem růstu posledních měsíců.

Pokud byste měl shrnout největší benefit čisté mobility, co by to bylo? Snížení znečištění ovzduší? Technologický pokrok? Nezávislost na dovozu ropy nebo něco jiného?

Snížení závislosti na fosilních palivech, čistší prostředí především ve městech a fungující provoz elektromobilů v celém konceptu decentralizované energetiky a chytrých domácností.

A možná úplně na závěr: až jednou budete popojíždět v koloně v tunelu Blanka, jako se mi to stalo nedávno, zkuste si představit, jaké by to bylo, kdyby ta kolona nebyly spalovací vozy, ale elektroauta…

FOTO: ČEZ