Plastové monstrum bude nahrazeno origami z papíru. Je důvod se radovat?
Firma Nestlé uvedla na japonský trh papírový obal celosvětově známé tyčinky KitKat. Nově si budou moci japonští zákazníci koupit čokoládovou sušenku v papírovém obalu, ze kterého lze po jeho použití složit origami. Cílem firmy je snížit produkci plastového odpadu a ukázat světu, že jí záleží na životním prostředí. Je důvod se radovat?
Kristýna Vobecká
22. 9. 2019
Japonský trh má celosvětově největší odbyt čokoládové tyčinky KitKat. Dle některých médií jsou Japonci tyčinkami KitKat doslova posedlí a firma jim vychází vstříc. Na japonském trhu můžete koupit tyčinky ve verzi mini v příchutích, jako jsou matcha nebo otona no masa, což je méně sladká verze tyčinky pouze pro dospělé. Právě prvních pět nejoblíbenějších příchutí ve verzi mini bylo přebaleno do papírových obalů, což byl logický krok. Mini KitKat jsou sice velmi oblíbené, ale také generují nejvíce odpadů, které zaplavují nejen japonské území. Upravená verze obalu má na sobě navíc návod, jak z něj složit origami, což má vést k tomu, aby zákazníci obaly nevyhazovali, ale využili je pro rozvoj svojí kreativity. Podle Nestlé tak papírový přebal tyčinky ušetří okolo 380 tun plastového odpadu ročně.
Krok firmy Nestlé je také součástí závazku dosáhnout do roku 2025 toho, aby veškeré obalové materiály byly vyrobené z recyklovaných nebo znovupoužitelných materiálů. „Do roku 2025 nahradíme všechny obaly našich produktů, které jsou nerecyklovatelné nebo těžko recyklovatelné, na cestě k bezodpadové budoucnosti,“ uvedla firma Nestlé na svém oficiálním twitterovém účtu. Iniciativa potravinářské firmy sice vzbudila ohlas a ocenění ze strany zákazníků, aktivisté bojující za životní prostředí z ní však tak nadšení nejsou.
Jedná se o greenwashing?
„Firma Nestlé vytvořila monstrum, které produkuje nekonečné množství jednorázového plastového odpadu, jež zůstává v našem životní prostředí v podstatě napořád,“ uvedla pro server Bored Panda Kate Melges z neziskové organizace Greenpeace, kde má na starosti kampaně zaměřené proti plastům. Greenpeace momentálně realizuje kampaň #PlasticMonster, jejímž cílem je zastavit produkci jednorázových plastových odpadů. „Přes 90 % plastových odpadů nebylo ještě recyklováno, a to i přesto, že se firmy zavazují dramaticky snižovat produkci plastových obalů,“ uvádí Greenpeace v rámci kampaně a označuje Nestlé jako hlavního původce plastového odpadu. Podle slov neziskové organizace jsou firmy jako Nestlé skutečně zodpovědné za produkci plastového odpadu zamořujícího naši planetu, ale současně mají sílu toto monstrum zkrotit redukcí množství produkovaného plastového odpadu.
„Vyjádření společnosti Nestlé k problematice plastových obalů obsahuje stejné greenwashingové modely k řešení krize, jako byly ty, které ji spoluvytvořily. Ve skutečnosti to nepovede k redukci plastů na jedno použití, ale k nastavení velmi nízkého standardu tohoto největšího výrobce potravin a nápojů na světě,“ říká Graham Forbes, který má v Greenpeace na starosti kampaně za ochranu oceánů. Dodává také, že závazek firmy Nestlé k redukci odpadu je nejednoznačný a přenáší zodpovědnost za vlastní plastové znečištění spíše na spotřebitele a společnost, než aby se za něj potravinářská firma proaktivně postavila.
Přestože podobné kroky, jako je papírový obal pro tvorbu origami, nejsou podle aktivistů za životní prostředí systémové a pro ochranu planety před plastovými odpady nestačí, mohou alespoň pomoci přitáhnout pozornost k problematice plastového znečištění, což je zejména v asijských zemích značně problematické. Navíc propojení snahy o ochranu životního prostředí s potěšením, které zákazníkům přináší čokoládové tyčinky, může mít větší dopad než jiné čistě negativní kampaně. Tlak na firmy ze strany zákazníků, aby změnily svou obchodní politiku a hledaly pro své produkty udržitelnou podobu obalových materiálů, tak může mít nakonec největší efekt.
Zdroj: Bored Panda, Independent, Greeanpeace