Neohrnujte nos nad sockou. Je klíčem k čisté dopravě
V řadě českých a moravských měst už dávno není veřejná doprava synonymem kouřících autobusů. Do popředí se stále více dostávají čisté alternativní pohony a další řešení, která pomáhají snížit znečištění ve městech.
Martin Prax
9. 7. 2019
Čistou stopou Prahou
Pražský magistrát si uvědomuje přínosy veřejné dopravy pro ekologii města. Letos přišel s komunikačním projektem, který vtipnou formou upozorňuje, že díky veřejné dopravě má vlastně každý šanci na svého osobního řidiče. Pražené tak podle magistrátu mohou cestovat levně a hlavně ekologicky. A jen za 10 korun denně.
Praha uvádí, že pouze kvalitní a všem dostupná veřejná doprava může efektivně konkurovat přemíře individuální automobilové dopravy, jež se z více než 70 % podílí na znečišťování ovzduší v hlavním městě. Chce se proto zaměřit na modernizaci svého vozového parku, budování nových tramvajových tratí a metra D společně se zaváděním komfortních služeb, což je klíčové k zajištění udržitelné dopravy v hlavním městě.
„Podpora veřejné dopravy v Praze je pro nás naprostou prioritou. Jen díky kvalitní, spolehlivé a bezpečné městské hromadné dopravě lidé vymění automobil za tramvaj, metro nebo autobus a doprava v Praze se tím bude stále více zklidňovat,“ uvádí k přínosům veřejné dopravy náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.
Mezi priority Prahy v rámci průběžné obnovy vozového parku patří nákup moderních naftových autobusů s emisní normou Euro VI, které jsou z ekologického hlediska již plně srovnatelné s autobusy na CNG a ekonomicky vycházejí příznivěji. Ovšem podstatou změnu nezávislosti na spalování nafty může přinést až naplnění strategického cíle v postupné elektrifikaci autobusové dopravy. V současnosti Dopravní podnik hl. m. Prahy testuje bateriový trolejbus s dynamickým způsobem nabíjení za jízdy pod trolejí na lince 58 a elektrobusy na lince 109. Aktivně připravuje také plnou elektrifikaci autobusové linky 140 a pořízení elektrobusů pro linku 154. Pražský dopravní podnik prověřuje také další alternativní možnosti – například zahájil jednání o testování vodíkového autobusu.
Brno jezdí na plyn, dělá ho z odpadů
Brno při ekologizaci veřejné dopravy vsadilo na zemní plyn. Dnes se městy jihomoravské metropole prohání 160 autobusů na stlačený zemní plyn (CNG). Brněnský dopravní podnik si jejich chod pochvaluje. „Aktuálně máme polovinu autobusů právě na stlačený zemní plyn, který je alternativou k naftě. Navíc je provoz těchto vozů ekologičtější a levnější,“ uvedl loni generální ředitel DPMB Miloš Havránek. Podle něj se roční úspora ve srovnání s naftovými autobusy předpokládá okolo 60 milionů korun ročně.
Brno dokonce vyzkoušelo unikátní pilotní projekt, ve kterém pro pohon autobusu využívá plyn vyrobený z biologicky rozložitelného odpadu. Z odpadu vyrobený biometan vzniká v místní čistírně odpadních vod při zpracování čistírenských kalů. Brněnský dopravní podnik zapůjčil pro testování jeden z linkových autobusů. Během pilotního provozu najel téměř 5000 km při spotřebě 1660 kilogramů biometanu.
Projekt využití plynů z odpadů vymyslel tým okolo Petra Novotného a Institutu cirkulární ekonomiky. Pomocí něj potvrdili, že lze bioodpad považovat za cennou surovinu. Dnes o podobném projektu uvažuje také výše zmíněná Praha. Projekt se dokonce dostal mezi finalisty E.ON Energy Globe a můžete jej podpořit svým hlasem na stránkách soutěže.
Elektřina do městských autobusů
Premiantem v nasazení autobusů s elektrickým pohonem je Čína. Najdeme je však i v evropských městech. Více než stovku čistě elektrických autobusů si pořídí například Barcelona. Letos pak nahradily naftové motory ve dvou českých městech. V Trutnově nasadil tamní dopravce Arriva Východní Čechy čtyři elektrobusy Škoda na své linky začátkem letošního roku. Spolu s dalšími autobusy na stlačený zemný plyn úplně vytlačí z trutnovské flotily naftový pohon.
„Z Trutnova se dnešním dnem stává naprostý unikát v rámci celé České republiky, co se ekologizace a modernizace městské hromadné dopravy týče. Nová flotila autobusů je oproti klasickým vozům mnohem šetrnější k přírodě,“ uvedl starosta města Ivan Adamec. Vozy jsou nízkopodlažní, klimatizované a vybavené pro bezkontaktní platby kartou.
Dalším místem, kam pronikla elektrifikovaná veřejná doprava, je Kutná Hora. Také zde jde o krok společnosti Arriva. „V Kutné Hoře bude jezdit celkem pět nových elektrických autobusů. Dva menší z nich se snadno dostanou i do historické části města, tři větší jsou určené pro oblasti mimo centrum města. Autobusy jsou nízkopodlažní, klimatizované a cestujícím nabídnou pohodlná sedadla, nabíječky na mobilní telefony a digitální informační panely,“ představil modernizaci vozového praku Daniel Adamka, generální ředitel společnosti Arriva. Pětici nových autobusů doplní dva starší dieselové, které budou sloužit jako záložní vozidla při technologických přestávkách v provozu elektrobusů.
Jako jedno z prvních měst vstoupil do veřejné dopravy s elektrobusy Třinec. Dále elektrobusy pronikly na linky v Hranicích na Moravě nebo v Hradci Králové.