Univerzitní profesor Tony Seba předpovídá velkou revoluci. Auta na fosilní paliva skončí do 8 let
Profesor ekonomiky ze Stanfordské univerzity Tony Seba v nové studii předpovídá rychlý pád potřeby ropy a zmizení automobilů na fosilní paliva do osmi let.
František Mašek
26. 6. 2017
„Jsme na vrcholu jednoho nejrychlejších, nejhlubších a nejdůležitějších přerušení dopravy v historii lidstva,“ řekl prof. Seba. „Vozidla se spalovacím motorem se dostanou do začarovaného cyklu rostoucích nákladů. Do dvou až tří let se objeví akumulátory, které dokážou na jedno nabití standardně dojet přes 300 km, cena vozidel na elektrický pohon klesne pod 30 000 dolarů (asi 720 000 korun) a vozidla s nižším výkonem dokonce pod 20 000 dolarů (480 000 korun). Pak přijde lavina.“
Podle statistických nákladových křivek budou v roce 2025 všechna nová vozidla, včetně nákladních, traktorů apod. elektrická. Pohon na fosilní paliva už budou mít jen velké lodě a letadla, i když ty už nyní také procházejí technickým vývojem, kdy se na kratší lety připravují stroje s hybridními pohonnými jednotkami.
Už nyní existuje plán na elektrifikaci dopravy v Indii, kdy by tato nejlidnatější země světa chtěla přestat prodávat automobily na fosilní paliva v roce 2032. V Číně už podobný tlak kvůli vysokému znečištění je a je tu například plán na 7 000 000 elektrických vozidel prodaných v roce 2025. K tomuto tématu se ostatně vyjádřila i Klára Sutlovičová z Glopolis v našem názorovém sloupku.
Automobily přestanou lidé vlastnit, protože se to prostě ekonomicky nevyplatí. Přijde doba půjčování vozidel na dobu potřeby. Samozřejmě, že doba doběhu vozidel se spalovacím motorem ještě nějakou dobu potrvá, ale sílící tlak společnosti, legislativy a hlavně ekonomiky provozu extrémně zvedne křivku rychlosti odbourávání těchto neekologických dopravních prostředků.
Konkurovat nemůže
Automobil se spalovacím motorem nemůže podle Seby logicky konkurovat autu s elektrickým pohonem už jednoho logického důvodu – záruky. Ve spalovacím motoru je 200 pohyblivých součástek, které musí někdo vyrobit, složit, rozložit, opravit… je zde strašně složitý systém, kde se něco může porouchat. Vozy Tesla mají v pohonné jednotce 18 pohyblivých součástek, a tak si společnost může na pohonnou jednotku dát neomezenou záruku co do najetých kilometrů.
„Stane se to, co se stalo před lety s gigantem fotografického a filmového průmyslu – firmou Kodak. Ta s nástupem digitální éry nemohla konkurovat s marginálními náklady, a tak v podstatě zanikla. Podobně dopadnou i firmy, které budou lpět na dnes již zastaralém fosilním palivu.“
Tohle všechno vypadá jako velmi optimistická předpověď pro celý ekosystém. Jenže je tu i druhá stránka věci. Potřeba chemického průmyslu na fosilní zdroje se nezmenší, ale výzkum ukazuje, že v roce 2030 se srazí použití ropy z osmi milionů barelů ropy denně na jeden milion. Americká vláda ztratí ročně 50 miliard dolarů na daních z pohonných hmot. Příjmy v ropném řetězci se ročně sníží o 10 bilionů dolarů a země dnes závislé na její těžbě budou mít extrémní existenciální problémy. Pravděpodobně tak státy blízkého východu, Venezuela, Nigérie nebo Rusko přijdou o drtivou většinu svých příjmů kvůli tomu, že cena za barel ropy poklesne na 25 dolarů.
Většina forem břidlicového nebo hlubinného vrtání již nebude životaschopná. Burzy dostanou tvrdý direkt, když společnosti těžící ropu, jako je Shell, Exxon-Mobil nebo BP najednou zjistí, že jejich aktiva jsou z padesáti procent uvízlá na mrtvém bodě a nelze je získat zpátky.
Peníze se ale tak budou muset přelévat do dalších odvětví. Tak, jako dnes jsou automobilovými městy Detroit, Wolfsburg nebo Toyota City, v budoucnu to bude Silicon Valley. Zatímco dnes hovoříme o autech jako o Volkswagenech, Chevroletech nebo Mercedesech, v budoucnosti budeme mít Apple, Foxconn nebo Google.