Kultovní Vespa pojede na elektřinu. Už v říjnu
Kroutící moment 200 Nm, dojezd 100 km a k tomu brzy i umělá inteligence, která ochrání řidiče. A samozřejmě mocný styl. Vespa Elettrica se začne prodávat už na konci října.
Patricie Hnátková
6. 9. 2018
O elektrické Vespě se poprvé začalo mluvit v roce 2016. Zástupci firmy tehdy oznámili, že by ji chtěli začít vyrábět v roce 2018. Rok se s rokem sešel a nyní se ukazuje, že mateřská společnost Vespy, firma Piaggio, drží své slovo. Seznamte se s modelem Vespa Elettrica, která vstupuje do výroby už tento měsíc!
Předobjednávky už za měsíc
Elektřinou poháněná verze asi nejpopulárnějšího skútru všech dob se začne vyrábět v továrně Pontedera nedaleko italské Pisy. Jde o stejné místo, odkud v roce 1946 vyjel vůbec první skútr této značky.
Online předobjednávky budou zahájené už v říjnu s tím, že Piaggo zatím cenu nespecifikovalo. Společnost jen prozradila, že půjde o prémiový elektroskútr, jehož cena bude srovnatelná s nejluxusnějšími modely této značky.
Jak upozornil server Clean Technica, Vespa v minulosti představila speciální edici svého klasického skútru, který dostal na starosti módní dům Armani. Cena tehdy startovala na 13 000 eurech (asi 333 tisíc korun). I proto lze předpokládat, že si zájemci budou muset připravit pořádně naditou peněženku.
Vyšší cena ale není na druhou stranu ničím překvapivým - legendární Prase, neboli Čezeta, typ 506 si elektrokabátek před nedávnem také oblékl. A prodává se také za „nelidových" víc než 422 tisíc korun.
Do prodeje by Vespa Elettrica měla zamířit na konci října s tím, že přednost dostanou evropští zákazníci. Teprve poté Vespa zamíří i do zbytku planety, hlavně na americký trh a do Asie.
Kroutící moment až 200 nM
Ačkoliv výkon elektrického motoru by měl být obdobný jako u nejslabší motorizace 50 ccm, tedy 4kW, kroutící moment dosáhne 200 Nm. Motor bude napájený lithium-iontovou baterií s dojezdem až sto kilometrů. Vzhledem ke skutečnosti, že je skútr primárně určený na pojížďky po městě, je to velmi dobrá hodnota. Doba nabíjení baterie by přitom neměla přesáhnout čtyři hodiny. Samozřejmostí je rekuperace energie při brzdění.
Vespa Elettrica by už také brzy měla dostat umělou inteligenci s názvem Gita, kterou Piaggio momentálně vyvíjí v Bostonu. Půjde o systém, který je jak adaptivní, tak i responzivní ke všem podnětům ze svého okolí.
Gita bude sledovat všechny živé tvory i vozidla v bezprostřední blízkosti a bude řidiči pomáhat lépe vyhodnocovat potenciální rizika. Její další vlastností bude sledování provozu ve městech v reálném čase s ambicí, že sesbíraná data přispějí k optimalizaci dopravní infrastruktury ve městech.
Gita se postará o bezpečnost řidičů
Kromě vyšších principů se ale Gita zaměří i na samotné majitele elektroskútrů. Nejen, že je pozná bez nutnosti zasunutí klíče do motoru, dokáže ale i předvídat, jak se za řídítky zachovají. Bude také umět komunikovat s ostatními zařízeními i vozidly na vozovce a řidiči umožní vysokou míru personalizace.
Začít vyrábět elektroskútr je u Vespy dost logickým krokem, zvlášť pokud vezmeme v úvahu fakt, jak se jí v posledních letech daří. Podle finančních zpráv má nyní vůbec nejvyšší prodeje z celé historie. Za poslední dekádu si skútr s logem Vespa koupilo jeden a půl milionu zákazníků a v první půli roku 2018 se jí dokonce zvýšily meziroční prodeje o deset procent.
Podívejte se na oficiální video modelu Vespa Elettrica, které propaguje výjimečnou tichost elektroskútru.
Zdroje: Digital Trends, Clean Technica, Piaggio