Do tří let Tesla o třetinu levnější. To je další cíl Elona Muska
Tesla plánuje do tří let snížit cenu nejlevnějšího modelu o třetinu. Elektromobil, který by chtěl každý, si budete moct koupit už kolem půl milionu korun.
Patricie Hnátková
2. 9. 2018
Elon Musk odhaduje, že by už za tři roky mohla cena nejlevnějšího modelu Tesly spadnout o třetinu na 25 tisíc dolarů. Levnější verze by měla být úspornější, co se výbavy týče. Jako hlavní bariéru ve zlevňování uvedl Musk enormně soutěživé prostředí, které v automobilovém průmyslu vládne. Řekl to v rozhovoru s YouTuberem Marquesem Brownleem.
Elon Musk Brownleemu řekl, že se Tesla už od počátku snaží vyrábět cenově dostupné elektromobily. Pro společnost, která má v nabídce jen několik modelů, je ale snižování ceny mnohem obtížnější než pro velké automobilky. Ty mají jednak mnohem víc modelů a jednak mnohem vyšší objem prodeje. Výrobu elektromobilů Musk přirovnal k počátkům mobilních telefonů, kdy byly jednotlivé modely obrovské, a nic zároveň neuměly.
I přesto značně konkurenční prostředí ale americký podnikatel odhaduje, že bude Tesla v horizontu asi tří let schopná představit model, který je o bezmála třetinu levnější než současná nejlevnější Tesla Model 3. Ta se nyní prodává od 35 tisíc dolarů (asi 786 tisíc korun). Elon Musk nyní pracuje na prototypu elektromobilu, který by mohl začínat na ceně 25 tisíc dolarů (562 tisíc korun).
„S každým dalším použitím konkrétního designového prvku ho můžete vylepšovat a přemýšlet, jak dále snížit náklady na jeho výrobu,” řekl Elon Musk v rozhovoru. „S tím, kolik je potřeba investovat do nových technologií, je nutné, aby se daný prvek vyrobil v dostatečně vysokém počtu kusů, než může být zlevněný.”
Největším konkurentem Tesly je podle Muska Toyota Prius, jejíž cena v Americe začíná na 23 475 dolarech (asi 527 tisíc korun). Jak už bylo řečeno výše, s Priusem by mohl jít do souboje pouze Model 3, jehož cena startuje na oněch 35 tisících.
Problém je nicméně skutečnost, že za tuto cenu nebude Model 3 dostupný minimálně pět až osm následujících měsíců, a tak si teslychtiví zákazníci musí teď připlatit. Na nejlevnější, nyní dostupné konfiguraci totiž visí cenovka 49 tisíc dolarů (1,1 milionů korun). Uvedl to generální ředitel výzkumné automobilové agentury Kelley Blue Book Matt DeLorenzo.
V rozhovoru se známým americkým YouTuberem Elon Musk také zopakoval, že Tesla neutrácí ani cent na reklamách a sponzoringu a spoléhá se výhradně na šeptandu mezi lidmi.
„Všechny finanční zdroje nyní putují na to, abychom vyráběli co nejneodolatelnější elektromobily,” řekl zakladatel Tesly. Klíčem k úspěšnému prodeji je podle něj vyrobit produkt, který lidé milují a sami od sebe o něm mluví.
„Pokud se do něčeho zamilujete, mluvíte o tom se svojí rodinou nebo kamarády. Přesně tak vzniká šeptanda,” prohlásil Musk. A dodal, že krom toho, že firma neinvestuje do reklamy, v ní také platí politika nulové tolerance ke slevám. Když tedy samotný Elon zatouží po nové Tesle, jde si ji podle svých slov dokonce i on koupit za plnou cenu.
Podívejte se na celý rozhovor Muska s YouTuberem (v angličtině)