
Mýty o elektromobilech jako brzda Česka. Vědci volají po větší osvětě
Zhruba 80 procent českých obyvatel nesouhlasí se zákazem aut se spalovacím motorem v roce 2035. Ukázal to průzkum agentury Ipsos představený na Sustainability Summitu.

Pavel Baroch
28. 4. 2025
Ačkoli v uplynulém roce rostl tuzemský trh s elektromobily rekordním tempem, Česko stále patří mezi země s nejnižším podílem vozidel do zásuvek v Evropské unii. Aktuální průzkum agentury Ipsos prezentovaný na letošním ročníku Sustainability Summitu ukazuje, jak je většina českých obyvatel v hodnocení elektromobility konzervativní a nedůvěřivá.
Většina lidí například nevěří tomu, že je elektromobilita skutečně ekologická: 35 procent dotázaných si myslí, že „určitě ne“, a dalších 30 procent, že „spíše ne“. Jen tři procenta z více než tisícovky dotazovaných uvedlo, že elektromobilita je „určitě“ ekologická, a 18 procent „spíše ano“. Celkem 13 procent pak na tuto otázku nedokázalo odpovědět.
Tento většinový negativní pohled se následně promítá i do názoru na plán Evropské unie, aby byl od roku 2035 zakázán prodej nových aut se spalovacím motorem. Celých 80 procent dotázaných s tím nesouhlasí. „Podporuje ho jen 11 procent lidí, zejména mladých a těch, kteří už elektromobil nebo hybrid mají,“ říká Tereza Horáková z Ipsos.
Podobný výsledek přinesl také výzkum MOBILITY BAROMETR 2025, který zveřejnila společnost Europ Assistance a jehož se zúčastnilo devět tisíc obyvatel v devíti evropských zemích. Podle něj se pouze čtvrtina Čechů (26 procent) domnívá, že nařízení Evropské unie, aby se od roku 2035 prodávaly pouze elektromobily, je realistické a bude naplněno.
Vědci se snaží šířit osvětu politikům navzdory
Je to výrazně méně než v dalších zemích Evropy (průměr 40 procent) a dokonce o polovinu méně než ve státech jako Portugalsko (54 procent), Španělsko (53 procent) nebo Itálie (52 procent). Nejbližší jsou nám v tomto směru obyvatelé Francie (29 procent) a Belgie (32 procent).
„K ekologickým aspektům dopravy přistupujeme skepticky a podle průzkumu projevujeme rovněž nejmenší ochotu dopravní návyky z ekologických důvodů měnit,“ uvádí David Köhler, manažer Europ Assistance pro klíčové zákazníky.
Důvodem, proč se Češi vyhýbají elektromobilitě, je vedle ceny nebo údajného nedostatku dobíjecích míst také množství mýtů a dezinformací, které se o vozech do zásuvky tradují. A dokonce je přiživují významné osobnosti včetně prezidenta Petra Pavla.
Když se začátkem roku sešel se studenty Střední rybářské a vodohospodářské školy Jakuba Krčína v Třeboni, diskuse se stočila také k automobilům. „Musím se přiznat, že jsem příznivcem motorů, a to především těch spalovacích. Přístup k elektromobilitě mi přijde mnohdy zcela iracionální jako v některých případech přístup k ochraně životního prostředí,“ odpověděl podle webu Novinky.cz na otázku jednoho ze studentů Pavel.
Podle něho začali všichni po elektromobilitě najednou volat jako po spáse lidstva. „Přitom jsme se odvolávali na to, že elektromobil při provozu neprodukuje emise. Vůbec nás nezajímalo, že se ten elektromobil musí nějak vyrobit a při tom se spotřebovává energie, která často není čistá,“ konstatoval Pavel.
Jde o jeden z nejčastějších mýtů, jak dokládá portál cistadoprava.cz, za nímž stojí brněnské Centrum dopravního výzkumu. Web loni na podzim připravil pro školy sérii krátkých videí, která vyvracejí 15 často zmiňovaných dezinformací o elektromobilitě.
Jedním z nich je právě zavádějící informace, že elektromobil vlastně není ekologický, protože jeho výroba je energeticky náročnější než u „spalováku“. Jaká je realita? „Výroba elektromobilu má sice vyšší uhlíkovou stopu než výroba vozidla se spalovacím motorem. To se však během provozu díky nulovým emisím oxidu uhličitého v rámci životního cyklu obrátí ve prospěch elektromobilu,“ konstatovali brněnští vědci.
Lidem chybí informace
Agentura Ipsos se rovněž ve svém průzkumu ptala, odkud by měly přicházet objektivní informace o výhodách a nevýhodách elektromobility. Na prvním místě to jsou s velkým náskokem vědci a odborníci na elektromobilitu (51 procent), následují výrobci automobilů (36 procent), spotřebitelské organizace (32 procent), vlastníci elektroaut (25 procent), stát (20 procent), média (20 procent), prodejci aut (19 procent) a Evropská unie (10 procent).
Načež následoval dotaz, odkud tyto informace reálně přicházejí. Zde už výsledky nebyly tak jednoznačné. Vědci sice skončili opět na prvním místě (20 procent), ale stejný podíl odpovědí dostali rovněž vlastníci elektromobilů a stát. Na dalších místech skončili výrobci aut (17 procent), spotřebitelské organizace (16 procent), prodejci aut (14 procent), Evropská unie (14 procent) a média (9 procent).
Tereza Horáková z Ipsos upozornila na vysoký podíl odpovědí „odnikud“ s 19 procenty. „Lidem chybí informace,“ uvedla Horáková, což dokumentovala i tím, že 50 procent dotázaných nerozumí tomu, proč má být prodej nových aut se spalovacím motorem od roku 2035 zakázaný. „Veřejnost vás potřebuje slyšet,“ vzkázala Horáková akademické sféře.
V obecné části výzkumu upozornila Horáková na to, že za poslední roky mírně ubylo lidí, kteří se považují za udržitelné nadšence, a to z 16 na 13 procent. Tito lidé se snaží žít udržitelně i za cenu vyšších nákladů, respektive menšího pohodlí.
Největší skupinu (56 procent) tvoří takzvaná pohodlná většina, která se sice snaží žít udržitelně, ale bez výrazného omezení. Následují pragmatici (17 procent), kteří sice chtějí žít udržitelně, ale není to pro ně praktické. Pak to jsou takzvaní nezúčastnění (10 procent), kteří udržitelnost a společenskou odpovědnost neřeší, a odmítači (4 procenta), pro něž je udržitelnost a společenská odpovědnost zbytečný výmysl.
I přes tyto rozdílné postoje si podle průzkumu Ipsos 67 procent Čechů myslí, že pokud rychle nezměníme své návyky, směřujeme k ekologické katastrofě. V Evropské unii si to dokonce myslí 75 procent obyvatel a v globálním měřítku ještě o pět procent více. Na 69 procent Čechů (a také Evropanů) si ale myslí, že už teď dělá vše, co je v jejich silách, aby chránili životní prostředí.
Úvodní foto: Pavel Baroch (Tereza Horáková představuje výsledky průzkumu Ipsos)