
Trumpova nevýhra: Na odklonu od elektromobilů americká vláda prodělá miliardy dolarů
Zrušení sítě dobíjecích stanic na vládních budovách a prodej elektromobilů pod cenou se může americkému prezidentovi vymstít. Doplatí na to daňoví poplatníci.

Kristýna Čermáková
11. 3. 2025
Donald Trump navzdory své spolupráci s Elonem Muskem rozdává rány rozvoji elektromobility. Nejprve zrušil některé cíle zavazující automobilky k urychlení přechodu na nízkoemisní vozidla a nyní se zaměřil na nabíjecí stanice. Začátkem února nařídil všem americkým státům pozastavit program podporující nabíjecí stanice v celkové výši pět miliard dolarů. Ruší ale i ty stávající.
Administrativa prezidenta Donalda Trumpa oznámila ukončení provozu nabíjecích stanic pro elektromobily spravovaných Správou všeobecných služeb (GSA). Organizace, která spravuje federální nemovitosti a infrastrukturu včetně zhruba dvou třetin z celkového počtu 650 000 vozidel vládní flotily, dostala pokyn k odstranění tisíců nabíjecích portů na stovkách lokací. Podle dostupných dat se může jednat o 2 200 až 8 000 nabíjecích bodů na více než 650 místech.
„Před osmnácti měsíci americký úřad GSA, který spravuje logistickou podporu rozléhlé státní sítě kancelářských budov, otevřeně oslavoval své snahy o rozšíření elektrifikace vozových parků. Rok 2025 je ale odlišný a GSA nyní vypíná nabíjecí stanice všech federálních budov po celé zemi,“ komentuje reportér Inside EVs Patrick George.
Nabíjecí stanice byly přitom instalovány relativně nedávno, především během administrativy prezidenta Joea Bidena. Podle serveru Inside EVs stála jejich realizace dohromady zhruba 300 milionů dolarů. Nyní budou demontovány, což si podle zástupců GSA vyžádá další finanční náklady v rozmezí 50 až 100 milionů dolarů.
Plány administrativy se týkají i samotných elektromobilů. Podle informací serveru Politico E&E News se zvažuje prodej 25 tisíc elektromobilů, které federální vláda zakoupila v minulých letech. A prodá je pravděpodobně silně pod pořizovací cenou, zvlášť, když předtím omezí nabíjecí infrastrukturu. Podle bývalého úředníka GSA by prodej za sníženou cenu mohl pro stát znamenat ztrátu až 225 milionů dolarů.
Místo úspor další náklady
Jelikož vláda tyto elektromobily aktivně využívala, bude nutné je nahradit novými vozidly se spalovacími motory. Nákup nových automobilů by tak mohl vyžadovat dalších 700 milionů dolarů. Celkové finanční náklady na tuto změnu se tak mohou pohybovat kolem 1,325 miliardy dolarů.
Mezi rušené nabíjecí stanice patří i ty, které jsou umístěné ve speciálně zabezpečených oblastech, jako jsou vojenské základny a vědecké laboratoře. Další nabíjecí body byly určeny pro federální zaměstnance a některé veřejně přístupné lokality.
Podle analytické společnosti ICF mohl původně plánovaný přechod na elektromobily přinést federální vládě úspory ve výši šesti miliard dolarů, pokud by se braly v úvahu náklady na provoz, údržbu a palivo v dlouhodobém horizontu. Nová politika tak znamená nejen vysoké okamžité náklady, ale i změnu původních ekonomických předpokladů spojených s elektrifikací federální flotily.
Trump zkrátka nelení a odklání zemi od rozvoje elektromobily zpět ke spalovacím vozům. A to navzdory tomu, že to nemusí dávat ekonomický smysl. Brání se přitom argumentem, že tím napomáhá konkurenceschopnosti země.
„Nebudeme sabotovat náš vlastní průmysl, zatímco Čína beztrestně znečišťuje,“ nechal se přitom paradoxně slyšet po svém zvolení Trump. Při té příležitosti zrušil cíle stanovené předcházející vládnoucí garniturou, které automobilkám nakazovaly vyrábět v roce 2030 polovinu nových vozidel s elektrickým pohonem.
A to i přes to, že už s tímto cílem hlavní američtí výrobci počítají a i bez ohledu na výroky svého prezidenta se jím budou řídit. Trump zrušil také směrnici, která je zaměřené na emisní normy výfukových plynů a chce zrušit takzvaný mandát pro elektromobily, který ale oficiálně není žádnou směrnicí ani oficiální regulací.
Úvodní foto: The White House, Public domain, via Wikimedia Commons