Už letos vzlétne největší letadlo s elektrickým pohonem. Slibuje dolet několik set kilometrů

Třicet míst k sezení. Čtyři elektromotory. Dolet 800 kilometrů. To jsou základní parametry nového elektrického letadla, které by mělo vzlétnout poprvé už během roku 2025.

Tomáš Vondra

30. 1. 2025

Není to čistě elektrický stroj, tak daleko ještě technologie nepokročily. Ale čistě na elektřinu uletí asi třetinu své trasy. S jeho výrobou finišuje švédská společnost Heart Aerospace, testovat ho bude na newyorském letišti Plattsburg. Pokud vše vyjde, což samozřejmě není ještě jasné, pak by to mělo být první letadlo, které se pokusí opravdu o nějakou dekarbonizaci letecké dopravy.

Letoun se jmenuje ES-30, testovaný prototyp Heart Experimental 1 (Heart X1). Jeho cílem je snížit emise nejen skleníkových plynů, ale také takzvaného černého uhlíku, který se uvolňuje do atmosféry ve vyšších letových hladinách. Let tímto strojem by měl být navíc také výrazně tišší, než je běžné, a měl by tedy pomoci nejen planetě, ale také přímo cestujícím.

To vše u regionálních letů na kratší vzdálenosti, které ale tvoří například v USA většinu letů.

„Elektrická dopravní letadla mají potenciál snížit provozní náklady amerických leteckých společností. A to přináší velkou příležitost k obnovení regionálních leteckých linek, které podporují místní ekonomiku, podporují cestovní ruch a zlepšují dostupnost městských center,“ uvedl ve svém prohlášení Anders Forslund, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Heart Aerospace.

Elektromobilita jako prostředek, ne cíl

ES-30 má být hybridní elektrické letadlo navržené tak, aby vyvážilo efektivitu a udržitelnost. Při kratších letech funguje čistě na elektrický pohon, čímž dosahuje nulových emisí, a na delší vzdálenosti přechází do hybridního režimu, kdy využívá turbogenerátory k prodloužení doletu.

Je vybavený čtyřmi elektrickými vrtulovými motory a energii čerpá z baterií vyrobených společností BAE Systems nebo z klasického leteckého paliva. Inženýři využili tento typ baterií zejména pro jejich relativně nízkou hmotnost a také velkou rychlost nabíjení: dobít je trvá jen 30 minut, což je vlastně dost podobné času potřebnému pro klasické dotankování letadla. Baterie se dají samozřejmě také přímo na letišti vyměnit za čerstvé – pak je proces ještě o něco rychlejší.

S plnými baterkami uletí letoun čistě na elektřinu asi 200 kilometrů. Pokud se aktivují generátory za letu, prodlouží to dolet na 400 kilometrů a snížení počtu cestujících ze 30 na 25 zajistí dolet 800 kilometrů. Na vnitrostátních letech se přitom plná obsazenost dosahuje jen obtížně, takže tento dolet je podle Heart Aerospace realistický.

Elektrický pohon dodává letadlu vysoký okamžitý výkon, což mu umožňuje vzlétnout ze startovní dráhy dlouhé jen 1100 metrů. Díky tomu může vzlétat z menších letišť, což opět předurčuje tento stroj k roli „spojky mezi regionálními letišti“.

Test budoucnosti

Heart X1 zatím není plně funkční, jde jen o takzvaný demonstrátor. To znamená, že má jen základní vlastnosti budoucího ES-30: včetně rozměrů, nabíjení a dalších vlastností. Zatím ale neumí létat, v první fázi se bude testovat jen jeho provoz na letišti.

To má ověřit jeho systémy před prvním letem, který zřejmě proběhne v druhé polovině příštího roku.

Zpočátku projde demonstrátor rozsáhlým pozemním testováním včetně nabíjení, pojíždění a provozu na letištní ploše, aby se ověřily jeho systémy před prvním letem.

Nové elektrické letadlo je také výrazně tišší než tradiční letadla. Jeho elektromotory dodávají okamžitý výkon, což umožňuje vzlet z dráhy dlouhé pouhých 1100 metrů (3609 stop).

Neuspokojivý stav

O vznik letadel s elektrickým pohonem se vědci a inženýři pokoušejí prakticky od momentu, kdy dokázali přimět stroje těžší než vzduch, aby se vznesly. Víceméně však neúspěšně. První letadlo s elektrickým pohonem vzniklo v 70. letech minulého století. Přes řadu na svou dobu pokročilých inovací ale letoun Militky MB-E1 díru do světa neudělal. Motor ho totiž dokázal pohánět jen dvanáct minut.

Využití tohoto pohonu je i dnes jen značně omezené. Nejvíce se s ním experimentuje na kratších trasách, například při letu mezi relativně blízkými ostrovy. Největší problém představuje z hlediska nákladů cena baterií a z hlediska doletu zase jejich hmotnost. V těchto parametrech jsou doposud elektroletouny nekonkurenceschopné.

V současné době se jeví elektrický pohon jako nejvhodnější pro potenciální „létající taxíky“, tedy pro letadla na kratší lety v prostředí, kde by hluk a zplodiny klasického motoru působily nesnesitelné podmínky.

Úvodní foto: Heart Aerospace