Na čistých technologiích vydělávají nejvíc asijské firmy. V Evropě vedou Němci

Seznam dvou set firem, které nejvíce vydělávají na čistých technologiích v energetickém sektoru, ukazuje převahu asijských firem. Ty láká především příležitost velkých a dynamických výdělků v sektoru čisté energetiky. Ukazuje se totiž, že investice do udržitelných technologií už nejsou pouze o společenské odpovědnosti.

Ondřej Šumavský

1. 4. 2018

Kanadský magazín roku (2013) a organizace zabývající se společenskou odpovědností firem zveřejnily aktualizovaný seznam veřejně obchodovatelných firem, které zakládají své podnikání na prodeji čistých technologií v energetickém sektoru. Jsou to právě tyto firmy, které potvrzují předpoklad, že tzv. zelená energie je dobrý byznys. 

Seznam, ve kterém je 200 firem z 29 zemí světa, vykazuje obrat přes 363 miliard dolarů ročně v čistých energetických technologiích. Z toho celých 68 firem působí v Číně, Hongkongu a na Tchaj-wanu. Čína je navíc jasným lídrem v sektoru obnovitelných zdrojů, kdy si od roku 2015 připsala 36 % všech solárních instalací a k tomu dalších 40 % veškerých instalací nových větrných zdrojů na světě.   

Firmy jsou řazeny podle výdělku v oblasti čistých energetických technologií včetně energetické účinnosti. Celkovému nárůstu objemu financí v tomto sektoru přispívají také signály velkých finančních institucí a fondů, které ohlásily svůj odklon od investic do fosilní energetiky. Světová banka například oznámila, že od roku 2019 přestane poskytovat půjčky v rozvojových zemích na projekty spojené s ropou a zemním plynem.[1] Největší světová pojišťovna Swiss Re zase odklonila svých 130 miliard dolarů z tekutých paliv za účelem přesměrování těchto peněz do etických investic.[2]  

První tři příčky seznamu firem nejvíce profitujících na prodeji udržitelných technologií okupují Siemens, Toyota a Schneider Electric. Česká republika bohužel nemá na seznamu svého zástupce, Německo jich má v první dvoustovce hned devět. Již delší dobu se ukazuje, že investice do technologií budoucnosti nejsou pouhým gestem společenské odpovědnosti. Těžit z toho můžou i firmy, které tyto technologie přímo neprodávají. Energetická účinnost, instalace vlastního zdroje energie nebo digitalizace mohou přinést velké zefektivnění a zajímavé zhodnocení investice i pro české firmy.