Prodej ojetých elektromobilů se meziročně zdvojnásobil, oblíbené jsou Tesly i BMW
Češi si na elektromobilitu zvykají. Ojetá auta zvyšují svůj podíl na trhu, jen za prvních pět měsíců letošního roku se jich zatím prodalo stejně jako za celý loňský rok.
Kristýna Čermáková
22. 6. 2024
Elektrická auta se čím dál výrazněji propisují do běžného spotřebitelského života. Není proto divu, že se nabídka ojetých vozů postupně navyšuje a jejich cena naopak snižuje. „Z našich čísel je jasné, že je elektromobilita na vzestupu. Od začátku letošního roku jsme prodali ten samý počet elektromobilů jako za celý loňský rok, tedy 300 aut,“ vysvětluje ředitel prodeje skupiny AURES Daniel Luňáček.
Celkově tvoří podíl elektromobilů stále malou část nabídky, aktuálně má skupina v prodeji 1650 nízkoemisních vozů. „Před covidem byla nabídka omezená zhruba dvěma sty elektrickými auty k prodeji, před rokem jsme jich už měli kolem tisíce a nyní se situace výrazně posouvá kupředu,“ komentuje Luňáček.
Na trhu s ojetinami nyní přibývají spíše luxusní auta, SUV nebo crossovery, což procentuálně zvyšuje cenu trhu, ačkoliv cena za jednotlivá auta spíše klesá. Rozsah hodnoty ojetých vozů ale zůstává široký, od necelých 200 tisíc za Fiat z roku 2014 přes dva miliony za prakticky nový model Tesly X s rokem výroby 2023. Průměrná cena ojetého elektromobilu je aktuálně 625 tisíc korun.
Mezi nejprodávanější elektroauta patří BMW i3, Tesla Model 3 nebo Škoda Enyaq. Ještě loni v nejoblíbenější trojici držela pozici malá elektrická Škoda Citigo, spolu s proměnou nabídky se ale mění i zájem zákazníků.
Oproti Evropě stále zaostáváme
Podle statistik skupiny AURES v současnosti přibývá na českém trhu každý měsíc zhruba 500 kusů ojetých elektromobilů. Od začátku roku přibylo v inzerci sekundárního trhu 2600 aut a do konce roku nejspíše pokoří hranici čtyř tisíc. Dá se navíc očekávat, že se za několik let začnou jako ojeté prodávat firemní elektroauta nakoupené letos a příští rok v rámci vypsaného dotačního titulu.
Podíl naftových i benzínových aut v Evropě stále klesá, hybridy, plug-in hybridy a elektrická auta oproti tomu stoupají. Právě dotace ale mohou s elektromobilním trhem zamávat. „V roce 2023 se prodalo dokonce víc elektrických aut než naftových, nicméně jak skončila většina dotačních titulů, opět se to velmi mírně otočilo,“ komentuje produktový manažer elektrických aut skupiny AURES Jakub Matuška. V současnosti je podíl prodeje elektrických a naftových zhruba na stejné úrovni.
Podle dat serveru Čistá doprava je Česko v podílu registrací nových osobních elektromobilů stále výrazně pozadu oproti zbytku Evropské unie. Horší už je pouze Chorvatsko, předčilo nás už i například Slovensko nebo Bulharsko a Polsko. Naopak na špici je v současnosti Švédsko a Finsko, kde tvoří elektromobilita zhruba 60procentní podíl. Ještě lépe je na tom mimounijní Norsko.
Strašákem zůstává baterie i dojezd
Častým mýtem i strachem z ojetých elektromobilů je ztráta kapacity baterie. Podle technologického experta na elektromobilitu Jana Dedka je to ale zbytečné. Průměrný ojetý vůz je v tuto chvíli starý zhruba čtyři roky a dle zkušeností skupiny AURES projdou testem kvality a kapacity baterky téměř všechny vozy, které míří do výkupu.
„Pokud už měření zdraví baterie SoH ukáže špatné hodnoty, auto nevykoupíme – stalo se nám to z asi 900 vykoupených elektromobilů zhruba pětkrát,“ vysvětluje technologický expert na elektromobilitu Jan Dedek. Za špatnou hodnotu se považuje kapacita pod 80 procent baterie.
Stejně tak není třeba bát se dojezdu. Dobíjení na rychlonabíječkách DC, které jsou podél dálnic, trvá z 20 procent na 80 procent zhruba 43 minut. Čas může řidič vyplnit pauzou na svačinu a kávu. Pro většinové využívání auta, tedy na cestu z domova do práce a zpět, pak nabíjení vyplní čas, během kterého by auto stejně stálo.
„Na AC nabíječce o výkonu 22 kilowattů nabijeme z 0 na 100 procent za 7 hodin, to jsou například ty nabíječky, které jsou různě i po Praze, třeba ve sloupech veřejného osvětlení,“ vysvětluje Dedek. Podobné služby využije ten majitel auta, který kupříkladu bydlí v bytovém domě a přes noc si i tak může nabít doslova na ulici.
Pražské veřejné osvětlení i dobíjení
Právě nabíjecích stanic ve sloupech veřejného osvětlení přibývá a přibývat bude v rámci rozvoje elektromobilní infrastruktury. Projekt podporuje samotné město a do roku 2026 by měla metropole osadit více než tisícovku veřejných nabíječek.
„Projekt synergické výměny kabelové sítě je aktuálně jediným projektem, který systémově řeší rozvoj pomalé nabíjecí infrastruktury v metropoli. Realizace projektu je naplánována do roku 2026, kdy mají Technologie hlavního města Prahy dokončit více než 1000 takzvaných EVR stožárů připravených pro jednoduchou instalaci pomalých nabíjecích stanic, vždy pro dva elektromobily. Násobeno dvěma nabíjecími body na každé nabíjecí stanici to reprezentuje více než 2000 nabíjecích míst,“ uvádí pro našepraha.cz Michal Hroza, radní hlavního města Prahy pro oblast infrastruktury.
Aktuálně je v hlavním městě k dispozici více než 200 takových stožárů, letos by mělo přibýt dalších 200. Společnost Technologie hlavního města Prahy navíc plánuje vybudovat dalších 100 samostatných nabíjecích stanic pomalého nabíjení.
Úvodní foto: Aures holding