Raději dlouhý tahač s návěsem než několik dodávek. Nákladní doprava prochází zásadní proměnou
V české flotile jsou klíčové citylinery a road trainy, vysvětlují zástupci společnosti Raben, která používá elektrický chladicí návěs.
Kristýna Čermáková
23. 6. 2024
Bez zvýšení efektivity v dopravě se v budoucnu neobejdeme. Doprava je jedním z nejvýraznějších přispěvatelů emisí a současně nezbytnou složkou globálního trhu. Elektrifikace nákladních a dlouhých tahačů zatím technologicky nedává smysl, možná řešení jsou ale nasnadě. Například velké a efektivní road trainy nebo rekuperační chladicí návěs, který šetří energii a snižuje tím své vlastní emise o třetinu.
Právě o tom pojednávala na tiskové konferenci zaměřené na ekologičnost i ekonomičnost přepravní dopravy společnost Raben, která nyní uvedla do provozu chladicí elektrifikovaný návěs. Z nedávno zveřejněných výpočtů Rabenu zároveň vyplynulo, že uhlíkovou stopu přepravy snižují velká vozidla, která pojmou více palet.
Návěs sloužící pro bezpečnou přepravu čerstvých potravin musí náklad udržovat při nízkých teplotách, například v případě ovoce a zeleniny je to od 2 do 4 stupňů Celsia. Chladicí jednotka, kterou využívá Raben Fresh Logistics, dokáže potřebnou energii získávat z jízdy a brždění vozidla, díky čemuž snižuje emise ekvivalentu oxidu uhličitého o 30 procent. Vygenerovaná energie se ukládá do baterie, systém navíc snižuje opotřebovávání brzd a prodlužuje jejich životnost. Oproti běžnému řešení je systém tišší.
„Jsme rádi, že můžeme být součástí této environmentální evoluce. S tímto řešením jsme schopni nejen ušetřit palivo, ale také snižovat opotřebování flotily. Přívěs splňuje evropské normy oxidu uhličitého, díky čemuž může vjíždět do nízkoemisních zón, tichý chod navíc zvyšuje pracovní komfort našich dopravců,“ říká Jakub Zając, provozní ředitel Fresh Logistics Polska.
Potřebné zvýšení efektivity dopravy
Z nedávné konference odborníků na logistiku v rokycanském Eurohubu vyplynulo, že nejúčinnější cesta k redukci uhlíkové stopy v logistice vede přes zvýšení efektivity přepravy. Například nákladní vozidlo cityliner pojme 27 palet, a díky tomu proti běžnému nákladnímu 18paletovému autu ušetří 35 procent emisí uhlíku a jejich ekvivalentů, oproti běžné dodávce pak vyprodukuje o 63 procent méně emisí na převezenou paletu.
Několikanásobný návěs zvaný road train je o celých 61 procent úspornější než běžný návěs, opět je to díky vyšší nákladové kapacitě. Ačkoli má „silniční vlak“ o 3 litry vyšší spotřebu na kilometr, oproti standardnímu návěsu v jednom směru průměrně naveze o 29 palet více.
„Přepravní kapacita je ve snaze o ekologičtější přepravu naprosto klíčová, zvlášť ve chvíli, kdy jsou dojezdy elektromobilů pro mezinárodní logistiku stále nedostatečné. Elektrifikovaná vozidla nicméně nachází využití na kratších úsecích, v rámci městské logistiky nebo intralogistiky,“ říká Jakub Trnka, generální ředitel Raben Logistics Czech & Slovakia. Raben Group v Polsku ve spolupráci s Ikeou a Volvo Trucks provozuje flotilu elektrifikovaných kamionů, vozidla se nabíjí elektřinou z obnovitelných zdrojů.
Ukazuje se, že maximální využití přepravních kapacit je v ochraně životního prostředí tou hlavní zbraní – to je v souladu se strategií Rabenu při budování sítě takzvaných Eurohubů, šestice logistických dep, která díky svému strategickému umístění efektivně propojují Evropu. „Díky zavedení centrálního překladiště v rokycanském Eurohubu a změně mezidepových spojení se nám podařilo celkově ušetřit 5,5 procent gramů emisí na paletu oproti původnímu řešení,“ uvedl Jakub Trnka. Zásadní roli sehrává také využívání systému výměnných nástaveb BDF.
Text a foto: TZ Raben