První v Česku: královéhradečtí záchranáři si pořídili elektrickou sanitku

První elektrickou sanitku využijí záchranáři Královéhradeckého kraje, poslouží především k rychlé lékařské pomoci.

Čekají v garážích, mají čas se v klidu nabíjet a když jsou povolány k výjezdu, očekává se okamžitá rychlost, připravenost a efektivní brzdy. Sanitky představují pro elektrická auta naprosto dokonalé využití. Přesto je v Česku zatím nemáme, jejich výroba je jen na zakázku a drahá. Zdravotnická záchranná služba Královéhradeckého kraje se to rozhodla změnit.

Speciálně upravený Volkswagen ID.4 GTX v třísedadlové verzi slouží Zdravotnické záchranné službě Královéhradeckého kraje (ZZS KHK) od začátku května. Dvoumilionové auto zakoupil hradeckým záchranářům Fond zábrany škod České kanceláře pojistitelů. ZZS KHK je tak první záchrannou službou v Česku, která vlastní elektrickou sanitku.

„Má dojezd až 480 kilometrů na jedno nabití a je vybavena modulem komunikujícím s inteligentním dopravním systémem, který ji na křižovatkách v Hradci Králové zajistí zelenou pro bezpečnou cestu k záchraně životů,“ popisují zástupci ZZS na sociálních sítích, kde sanitu představili.

Využití si najde především v městském provozu, kde má bateriový pohon značnou výhodu nad spalovacími alternativami. Nenajezdí totiž příliš kilometrů, je ale důležité, aby dokázala svižně měnit rychlosti a proplétat se provozem.

Inspirace ze zahraničí

„Motivací pro pořízení elektromobilu byly mimo jiného pozitivní zkušenosti ze zahraničních záchranných služeb, které je využívají ve velkých městech. I proto bude vozidlo nasazeno v rámci Hradce Králové a jeho blízkého okolí, kde lze předpokládat využití jeho ideálních jízdních vlastností v městském provozu. Dalším důvodem jsou například nižší provozní náklady. Hlavním kritériem nebyla jeho ekologičnost, ale spíše vhodnost tohoto typu pohonu do městského a příměstského provozu,“ vysvětlují záchranáři výběr elektrického vozu.

Nejedná se o plnohodnotnou sanitku, která by převážela pacienty. Výjezdní vozidlo, které zafinancovala ZZS i Královéhradecký kraj, je ale vybaveno zdravotnickými přístroji, materiály i léky.

„Volkswagen ID.4 disponuje pohonem všech kol. Výkon motoru 250 kilowattů zajišťuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy. Kapacita akumulátoru 77 kilowatthodin umožňuje při spotřebě 17,8 kWh/100 km dojezd až 480 kilometrů v běžném provozu. Lékařská posádka v krajském městě přitom ujede v průměru 55 km za 24 hodin, takže nepotřebujeme auto s dojezdem více než 100 kilometrů,“ vysvětluje lékařský náměstek ZZS KHK Anatolij Truhlář.

Dodává, že mezi jednotlivými výjezdy jsou ke kabelu připojena všechna zásahová vozidla bez ohledu na druh pohonu. „Nabíjecí stanice jsou aktuálně nainstalovány na dvou výjezdových základnách na území města. Napájení zdravotnických přístrojů, radiokomunikačních technologií a výstražného zařízení je řešeno oddělenou elektroinstalací se samostatným akumulátorem,“ uvádí Truhlář.

Elektromobil zatím zůstane sám, v tuto chvíli královéhradecká zdravotní záchranná služba nechce rozšiřovat elektrickou flotilu i na další základny. Ředitel ZZS KHK Libor Seneta věří, že následující měsíce ukážou, že pro nasazení v Hradci Králové je to provozně jedno z nejlepších vozidel, které pro posádku s lékařem mohli pořídit.

„Inspirovali jsme se úspěšnými projekty elektrických sanitek po celém světě. V Česku jsme první a jsme přesvědčeni, že se vydáváme správnou cestou,“ dodává Truhlář.

Londýn sází na elektrosanitky, využívá i Mustangy

V zahraničí už mají s elektrickými sanitkami několikaleté zkušenosti. Například záchranné služby ve Velké Británii disponují 160 elektroauty a z toho jich je 42 plně sanitních se schopností převážet pacienty. Mezi vozidla okamžitého výjezdu, jako je český ID.4, patří v Anglii například elektrický Ford Mustang Mach-E.

Přelomovým krokem bylo i pro Velkou Británii letošní nasazení první plně vybavené a plně elektrické sanitky v Londýně. Jedná se o upravený Ford Transit, který disponuje i lehátkem, a umožňuje převoz pacienta i zajištění jeho základních životních funkcí, stejně jako v plnohodnotné klasické sanitce.

Londýnští záchranáři vysvětlují, že kromě samotných výhod elektrického auta jeho provozem přispívají k čistšímu ovzduší ve městě, a tím jsou prevencí před případnými onemocněními dýchacích cest.

„Vzadu máme mnohem více místa, jezdí mnohem plynuleji a opravdu nám to pomohlo efektivněji dostat pacienty do sanitky a z ní. Nové funkce, zejména systém vozíků, nám umožňují kvalitnější péči o pacienty,“ popisuje první zkušenosti jeden z lékařských techniků Taylor Forde. Velká sanitka nabízí elektrické pojízdné lůžko, automaticky ovládané sedačky i integrovaný skenovací systém, který hlídá zásoby léků a sám hlásí potřebu doplnit lékařské vybavení.

Londýnské nemocnice dohromady nabízejí 56 nabíjecích stanic pro elektrická sanitní vozidla a připravují se na jejich budoucí rozvoj. Jen do konce roku by měly flotilu rozšířit další čtyři elektrosanitky v plné polní.

Společnost WAS, která upravila elektrického Forda na sanitní vůz, nabízí například také úpravu elektromobilu Mercedes-Benz Sprinter. Ještě větší sanitka má dojezd 150 až 200 kilometrů a motor o výkonu 197 koní, plně nabitá je za 1,5 hodiny.

Systém Always Be Charging (ABC), na který Velká Británie spoléhá, počítá s tím, že když sanitka přiveze pacienta, rovnou zajede k parkovišti s nabíjecím stáním. Než se pacient vyšetří nebo bude potřeba dalšího výjezdu, bude vůz opět připraven k akci.

Stejně jako je tomu v českém případě, i Londýn zatím plánuje nasazení elektrických sanitek jen po městě. Pro venkovské regiony potřebuje větší dojezd, než jakého jsou elektrické sanitky schopné. Je to ale otázka času a vývoje a města stále poskytují plno příležitostí k rozvoji moderní flotily. Londýnští záchranáři považují svůj přístup za revoluční a doufají, že budou inspirovat i další velká města. Tak kdo ví, třeba se k Hradci přidá časem i Praha.

Foto: ZZS KHK, A. Truhlář