V roce 2035 už spalovák neseženete, odhaduje IEA. Elektroauta převálcují trh
Elektroauta nyní tvoří pětinu trhu s novými vozy. V roce 2035 by to ale mohlo být sto procent, odhadují analytici.
Kristýna Čermáková
8. 5. 2024
Prodej elektromobilů celosvětově stoupá, v roce 2024 by mohlo být bezemisním každé páté nově zakoupené auto, v Evropě dokonce každé čtvrté, předpokládá mezinárodní agentura pro energii IEA. Když to takhle půjde dál, spalovacím motorům odzvoní v roce 2035 přirozenou cestou.
Taková predikce je pro analytiky poměrně překvapením. „Nízké marže, kolísavé ceny bateriových materiálů, vysoká inflace i postupné ukončování různých dotačních podpor v některých zemích vyvolaly obavy o tempo růstu elektromobility,“ vysvětlují autoři studie. Obavy se ale nepotvrdily – statistická data globálních prodejců tvrdí opak.
V prvním čtvrtletí roku 2024 vzrostly prodeje elektromobilů dokonce o čtvrtinu oproti loňskému roku, což odpovídá vývoji z předchozích období. Letos by proto tržní podíl elektromobility mohl v Číně dosáhnout 45 procent, v Evropě 25 procent a ve Spojených státech 11 procent. Důvodem k růstu jsou poměrně nízké ceny, konkurenceschopnost podniků i pokračující podpora ze strany států a samospráv.
Rok 2023 byl zatím pro elektromobilitu rekordním, nových bateriových automobilů se prodalo téměř 14 milionů a tvořily 18 procent všech prodaných vozů. V průměru se prodalo čtvrt milionu elektromobilů za týden, což je stejné číslo, jako kolik se prodalo elektromobilů za celý rok 2013.
Přelomový rok 2035
Podle odhadů IEA bude přelomovým rokem rok 2035. Podle aktuálních cílů a plánů většiny světových politik je to doba, kdy by mělo být každé nově prodané auto elektrické. Když se všechny národní cíle naplní včas a státy dostojí svým závazkům, dvě třetiny všech prodaných aut v roce 2035 by měly být elektrické. Zbylá třetina počítá se stávajícím vozovým parkem spalovacích motorů, který se bude s postupem času zmenšovat.
Daří se také vývoji baterií, který je klíčový pro širší rozvoj elektromobility. Z komponentu, který byl dříve slabinou, se nyní stává propracovaná technologie. Výrobní nabídka totiž poprvé překročila spotřebitelskou poptávku a do budoucna otevírá příležitosti dodavatelskému řetězci.
„Čína stále dodává nejlevnější baterie, ale ceny napříč regiony se sbližují, protože baterie se staly globalizovanou komoditou,“ popisuje server IEA. Postupně se také přechází na výrazně levnější lithium-železo-fosfátové baterie, které již tvoří 40 procent celosvětového prodeje. I to je důvodem dalšího snižování cen. A v budoucnu by nové znalosti a schopnosti využití sodíku pro bateriové účely mohly přinést další zlevňování.
Česko zůstává konzervativní, na ojetiny si musíme počkat
V Evropě jsou elektromobily stále dražší než auta stejného typu se spalovacím motorem, a to v různých případech o 10 až 50 procent, je to i důvod slabšího trhu. Oproti tomu v Číně je zhruba 60 procent elektromobilů levnějších než jejich spalovací alternativa.
Evropský i americký trh je ale současně poznamenaný tím, že většina nových elektrických aut patří do kategorie SUV, pickupů nebo sportovních vozů, a tím pádem je jejich cena obecně dražší. IEA předpokládá, že se v Evropě ceny srovnají kolem roku 2030.
Tip: Trh s elektromobilitou je na vzestupu, strach z degradace baterií se nepotvrdil
Česko v porovnání se zbytkem evropského trhu zůstává konzervativní, silnice brázdí zhruba 22,5 tisíce elektroaut. Zájem ale rychle roste, jen loni bylo registrováno přes 8 tisíc vozů, uvádí web Čistá doprava. Podíl nově registrovaných aut se tak zvýšil ze dvou procent na tři. Ve srovnání se statistikou Evropské unie jsme třetí od konce, za námi zůstává už jen Slovensko a Chorvatsko.
O trhu s ojetými vozy jsme na Obnovitelně.cz už psali. Podle zkušeností holdingu AURES je o ojeté elektromobily zájem a jejich nabídka se pomalu zvyšuje spolu s tím, jak se rozšiřuje jejich podíl na trhu. „Překonali jsme původní cíl dosáhnout desetiprocentního podílu na sekundárním trhu a nakonec jsme dosáhli 12,3 procenta,“ prozradil o loňském roce spoluředitel společnosti Petr Vaněček.
Odhady potvrzuje i IEA, ve světě je trend podobný jako u nás. „Ceny ojetých elektromobilů rychle klesají a stávají se konkurenceschopnými ekvivalentům se spalovacím motorem. V budoucnu očekáváme navýšení mezinárodního obchodu s ojetými elektrovozy i mimo Čínu,“ komentují autoři studie.
Závislost na nabíječkách
Jednou z brzd rychlejšího rozvoje elektromobility jsou nedostatečné nabíjecí kapacity. I to se postupně mění. V roce 2023 vzrostl počet rychlonabíjecích stanic o 40 procent a instaluje se jich dokonce vyšší množství než tradičních pomalých nabíjecích stanic. Přesto k většině nabíjení dochází v soukromí – z domácích zásuvek a fotovoltaik či ve firemních garážích.
Na svou elektrickou budoucnost čeká také nákladní, těžká a hromadná přeprava. V roce 2023 tvořily elektrobusy tři procenta z celkového prodeje autobusů. Zájem o nákladní elektrické automobily prudce stoupá, prodeje vzrostly o 35 procent, ale pořád jich jezdí po silnicích jen zlomek, celkem 1,5 procenta v Evropě a 3 procenta v Číně.
Pokud státy splní své závazky a národní cíle, do roku 2035 by se mělo množství elektrických náklaďáků zvýšit 30krát, což dopravce přiměje k rozšiřování kapacit pro nabíjení všude v Evropě i Spojených státech.
Ve chvíli, kdy budou elektromobily disponovat dostatečně velkou kapacitou dojezdu, nabíjecí stanice budou rozšířené a dostupné prakticky kdekoliv a ceny vozů budou reálně konkurovat spalovacím alternativám, nestojí rozvoji elektromobility nic v cestě. I proto IEA předpokládá, že v roce 2035 už spalovací motory prakticky nebudou v prodeji.
Foto: Freepik