Zájem o ecoRally pro elektromobily roste. Poprvé se pojede jako Mistrovství ČR
Češi se začínají stávat součástí světových závodů v ecoRally. Letošní šampionát, kde se objeví mnoho zvučných i zahraničních jmen, se pojede již jako Mistrovství.
Kristýna Čermáková
18. 3. 2024
Třetí ročník šampionátu ecoRally představí do sezóny 2024 řadu novinek. Seriál určený primárně sériovým elektromobilům získal podporu nového silného partnera společnosti ČEZ a premiérově se pojede se statutem Mistrovství České republiky. Zároveň navazuje na osvědčenou podporu technologického partnera, společnosti Phoenix Contact, která zajišťuje kompletní dobíjecí infrastrukturu během jednotlivých soutěží. Seriál je zároveň vstupní bránou do motorsportu, své kategorie mají také vozy bez alternativního pohonu a historická auta.
Seriál MČR v ecoRally bude v roce 2024 zahrnovat celkem šest soutěží. Zavedené zastávky letos doplní dvě zcela nové soutěže, které posádky zavedou do atraktivních míst Beskyd a Železných hor. Šampionát již tradičně zahájí v polovině března jediná česká soutěž, která je zároveň součástí světového poháru Bridgestone FIA ecoRally Cup – českokrumlovská ČEZ Czech New Energies Rallye.
Tyto tři soutěže dál doplní závody Futures Contproduct Classic Rally Morava, Bohemia ECO energy Regularity a 3. Agrotec ECO Rally Hustopeče. Každá ze soutěží musí dle předpisů nabídnout minimálně 200 soutěžních kilometrů, přičemž na každém testu čekají na posádky desítky měřicích bodů, ve kterých je hodnocena jejich odchylka od ideálního času s přesností na desetinu sekundy.
„Díky Autoklubu i lidem kolem šampionátu patří naše ecoRally k nejlepším na světě. Řada posádek ze zahraničí nám to závidí, takový zájem není samozřejmý ani v zemích, kde má disciplína regularity větší tradici než u nás,“ komentuje závodník Michal Žďárský, který loni nasbíral i světové úspěchy a patří k našim nejzkušenějším závodníkům v ecoRally.
Na Obnovitelně.cz jsme se ecoRally věnovali v minulém roce, kdy v rozhovoru Michal Žďárský vysvětloval, že závodit může prakticky každý. EcoRally je totiž určeno pro sériové elektromobily, auto nesmí být speciálně upraveno, soutěž je tak otevřená skutečně všem.
Zajímavostí je soutěž značek vozidel. Pro hodnocení v absolutní klasifikaci získají v každé rally body dvě nejvýše umístěné posádky s vozidly dané značky. Vítězem se pak stane automobilka s nejvyšším počtem získaných bodů.
Nejen moderní elektromobily, závodit mohou i historická auta
Na své si přijdou také milovníci historických vozidel. Pro ně je vypsaná Česká trophy v rally pravidelnosti historických automobilů, které se mohou zúčastnit jezdci a spolujezdci s platnou mezinárodní licencí nebo jakoukoliv licencí vydanou AS Autoklubu ČR, a to včetně denních licencí.
Vedle elektromobilů a historiků je v rámci seriálu vypsaná i Česká trophy v rally pravidelnosti pro libovolné soudobé automobily. Startovat mohou vozy od roku výroby 1999. Nutnou podmínkou je povolení k provozu na veřejných komunikacích. Pravidla licencí jsou stejná u historických vozidel.
„Jsem velice rád, že se pod hlavičkou Autoklubu České republiky podařilo zrealizovat seriál, který umožňuje vstoupit do motorsportu takto jednoduchou formou, a letos bude pokračovat již svou třetí sezónou, navíc s oficiálním statutem MČR v ecoRally. Tento typ soutěží je ve světě velmi populární a na neustálém vzestupu,“ komentuje Tomáš Kunc, generální sekretář automobilového sportu Autoklubu ČR.
Kunc se připojuje ke Žďárského pobídce, zapojit se do šampionátu může skutečně každý. Výhodou jsou totiž výrazně nižší náklady na účast, v porovnání s ostatními disciplínami rally. „Pokud se takové posádce forma závodů zalíbí, může nejen postoupit mezi vozy s alternativními pohony, ale v rámci šesti českých soutěží zapracovat na své výkonnosti a postupně se propracovat až na úroveň mezinárodní série FIA,“ dodává.
Rozšíření nabíjecích stanic i nové technologie
Novým partnerem seriálu Mistrovství ČR v ecoRally se od letošního roku stává společnost ČEZ. Hodnocení mistrovství zahrnuje kombinaci spotřeby a výsledku regularity, zcela po vzoru nových předpisů zavedených ve světovém poháru Bridgestone FIA ecoRally Cup.
„Jsme propojením dvou oborů, ecoRally je jedinou podobnou soutěží v celé Evropě,“ vyzdvihl na představení šampionátu ředitel elektromobility ČEZ Tomáš Dzurilla. ČEZ je zas provozovatelem nejvýkonnější sítě veřejných dobíjecích stanic v Česku, spojením společnosti a ecoRally šampionátu vnímá Dzurilla jako logické.
„Věříme, že posádky, které během jednotlivých soutěží seriálu zavítají k našim dobíjecím hubům, ocení rychlost čerpání energie a minimální čekací doby. Během roku chceme naši síť dále zkvalitňovat a na jeho konci nabízet řidičům služby více než 110 ultrarychlých stanic,“ dodává Dzurilla.
Seriál závodů Phoenix Contact České Trophy v ecoRally zůstává beze změn, stejně jako samostatné hodnocení ve spotřebě a regularity v ecoRally. Právě technologický partner Phoenix Contact je společně se společností Elexim a jejich řešením MyBox dodavatelem nabíjecího řešení elektromobilů v průběhu každé soutěže.
„Naše společnost se elektromobilitou zabývá už od jejího zrodu a její rozvoj je důležitou součástí naplňování naší vize All Electric Society. Tato vize předpokládá klíčovou roli elektrické energie a současně její dostupnost z obnovitelných zdrojů pro každého. Budoucnost přináší v této oblasti obrovské výzvy, ale také velké příležitosti. Z toho důvodu podporujeme již třetím rokem tento šampionát spolu s naší partnerskou značkou nabíječek MyBox,“ říká Radim Roček, obchodní a marketingový ředitel Phoenix Contact.
Nabíječky MyBox by měly být nově zavedenou technologií, kdy bude zákazník v kontaktu pouze s malým boxem a zásuvkou. Veškerá elektronika pro dvanáct i více stanic může být klidně schovaná v budově či pod zemí, u parkovacích dobíjecích míst pak budou jen decentní výdejny. Nebude tak potřeba dvanáct samostatných velkých krabic.
Foto: TZ ecoRally