Žhář zapálil elektromobil. Vůz shořel celý, baterie ale jako jediná přežila
Hořící elektromobil opět vzbudil vášně mezi kritiky nízkoemisní dopravy. Ukázalo se ale, že požár způsobil žhář a baterie ohni naopak jako jediná odolala.
Kristýna Čermáková
12. 3. 2024
Minulý týden proběhla novinovými titulky zpráva o dalším hořícím elektroautě, tentokrát na Slovensku, kde podobnou nehodu ještě neregistrovali. Na vině ale nebyl zkrat, nehoda nebo vada automobilu. Podle dosavadních výsledků vyšetřování byl oheň zapálen úmyslně, viník je neznámý a zatím stále nedopadený.
„Záběry z bezpečnostní kamery odhalily neznámou osobu, která po ulici došla až k domu, kde se zastavila u elektromobilu. Následně pachatel vytahuje neznámý předmět a rukou krouží v oblasti čelního skla. Poté se mu na tváři objeví záblesk světla a utíká z místa pryč,“ popisuje redaktor slovenské TV Joj.
Elektromobil značky Volkswagen ID.3 začal hořet okamžitě a brzy z celého vozu šlehaly plameny. Oheň poškodil i druhý automobil a dům, před kterým vozidlo parkovalo. Přivolaní hasiči si s požárem poradili a postupovali podle instrukcí, nakonec ohořelý vrak vložili do kontejneru s vodou, aby eliminovali další rizika.
„Vzbudil mne výbuch v 1:27. Hned jsem zavolal sousedovi, zda jsou vzhůru. Oblékl jsem se, vzal si hasicí přístroj a začal jsem hasit alespoň fasádu domu. Auto už tou dobou hořelo hodně,“ popisuje svědek požáru pro noviny.sk.
Prvotní zprávy na sociálních sítích i v médiích dávaly vinu nabíječce, což je v případě požárů elektromobilů nejčastější důvod. Podle místních i hasičů ale auto v době požáru nebylo připojené do sítě.
Brzy byl vyloučen i zkrat baterie. Ze snímků hořícího i uhašeného auta totiž bylo znát, že hořela přední část vozu. Podvozek, kde se nachází veliká trakční baterie, byl ohněm dotčen naopak nejméně. Médii se přesto prohnaly titulky o prvním zahořelém elektrovoze na Slovensku. Že je viníkem žhář, prozradily až záznamy z bezpečnostních kamer.
Baterie přežila
Po dohašení přišlo navíc ještě jedno překvapení. Navzdory vystavení přímému požáru byla baterie v pořádku. Přitom je označována jako nejcitlivější místo každého elektrického auta. A definitivně se tím potvrdilo, že za požár nemůže samotný automobil.
Součástí vyšetřování bude také rozbor vody, ve které bylo auto dodatečně dohašeno podle bezpečnostních postupů. Látky, které obsahuje, by mohly prozradit původ a důvod ohně. Poté bude voda vyčištěna a následně se tradiční cestou vypustí do čistírny odpadních vod, jak vysvětlují slovenští hasiči na svém Facebooku.
Této tematice se na Obnovitelně.cz věnujeme dlouhodobě. Vydali jsme například článek, který vysvětluje, že požáry elektrovozů nejsou tak časté, jak se zdá. V Česku kupříkladu za poslední tři roky evidují pojišťovny zhruba mezi 10 až 18 požáry elektromobilů z 34 tisíc registrovaných. Veliké rozpětí statistiky je způsobeno tím, že některé pojišťovny do svých požárů započítávají i hybridní vozy a také neřeší, zda za požár mohl elektromobil ze své podstaty, nebo začalo hořet například po autonehodě.
Foto: Hasičský a záchranný zbor SK