Reálná zkušenost s elektromobilem: ujet 970 kilometrů v ID. Buzz není problém
Elektromobily často čelí nedůvěře kvůli údajně nízkému dojezdu. Přitom dojet z Brna na východ Slovenska jen na baterky není problém, jak dokazuje následující recenze.
Redakce Obnovitelně.cz
6. 3. 2024
Volkswagen ID. Buzz Cargo jsme ve firmě pořizovali v polovině května jako sedmý elektromobil naší firemní flotily. Na začátku června jsem „buzzíka“ vzal na služební cestu z Brna do Košic, kde jsme na místní univerzitě testovali střídač a baterii AEG. Testování je důležité k získání certifikace pro prodej těchto částí fotovoltaického systému na slovenském trhu.
Na skoro 500 km dlouhou cestu jsem vyrazil s naloženým 300kg nákladem a nabitý z naší fotovoltaické elektrárny na 80 procent, přičemž auto ukazovalo dojezd 372 km. Nabití na tuto úroveň jsem zvolil záměrně, abych nasimuloval situaci, kdy řidič neodjíždí plně nabitý. Dále jsem chtěl využívat maximálního nabíjecího výkonu ID. Buzz, což je 150 kW, a tudíž jsem chtěl nabíjet jen na ultrarychlých nabíjecích stanicích a zároveň nechtěl na nabíječky sjíždět z trasy. Ukázalo se to jako příliš mnoho omezení.
Plán byl nabíjet u obce Bešeňová cca 300 km od Brna (možná znáte akvapark Tatralandia, který je vedle Bešeňové), ale vzhledem k očekávané větší spotřebě na dálnici jsem raději po 100 kilometrech zastavil na 14 minut na 50 kW nabíječce v Uherském Hradišti. I když ID. Buzz používáme samozřejmě i na kratší dálniční přesuny, moje největší obava byla právě ze spotřeby na delší dálniční trase. Spotřeba mě však nakonec příjemně překvapila. Po okreskách se pohybovala kolem 18 kWh a po dálnici kolem 24 kWh na 100 km.
Na nabíječce ZSE u Bešeňové jsem dle očekávání nabíjel maximálním výkonem 150 kW a při té příležitosti jsem diagnostickou jednotkou měřil ztráty při nabíjení. Výsledek byl výborný – necelá dvě procenta z celkově nabitých 46 kWh.
Také mě zajímala teplota baterií. Před nabíjením byla teplota ustálená na 28 stupních a po nabíjení 150kW výkonem se teplota bateriových modulů pohybovala mezi 39 a 43 stupni. Tyto hodnoty ukazují na dobrý tepelný management baterie ID. Buzz.
Do Košic jsem po 6 hodinách jízdy a dvou nabíjeních (celkem necelých 40 min) dojel se spotřebou 20,4 kWh/100 km.
Po této zkušenosti jsem byl přesvědčený, že cestu zpět druhý den zvládnu na jedno nabíjení. Vyjížděl jsem plně nabitý a po 254 km jsem zastavil na 32 minut na nabíječce v Žilině. Tato část vedla převážně po dálnici, kde jsem jel tachometrových cca 130 km/h. Spotřeba ID. Buzz byla na úseku do Žiliny těsně nad 22 kWh/100 km. Opět to bylo velice příjemné překvapení!
Celá cesta 970 km ID. Buzzem během dvou dnů mi ukázala, že cestování tímto elektromobilem je bezproblémové i na dlouhých trasách. Nabíjecí výkon 150 kW zaručuje v optimální nabíjecí křivce nabíjení přes 16 km za minutu. Tento nabíjecí výkon byl paradoxně i problém během cesty, protože na Slovensku je málo UFC stanic, zejména na dálničních tazích. Raději bych udělal dvě kratší nabíjecí pauzy než jednu půlhodinovou.
Celková spotřeba byla 21,2 kWh/100 km. Cena za nabíjení na rychlonabíječkách a u hotelu byla cca 2 400 Kč. Díky naší firemní fotovoltaické elektrárně jsem i po příjezdu do Brna nabil ID. Buzze ze sluníčka. Fotovoltaika a elektromobilita se prostě vzájemně doplňují.
Autor: Petr Beneš
Foto: Petr Beneš