Jak často hoří v Česku elektromobily? Prozkoumali jsme data pojišťoven a hasičů
V mnoha názorových střetech kritiků i zastánců elektromobility chybí jednoznačná odpověď na základní otázku: hoří elektromobily opravdu častěji?
Kristýna Čermáková
8. 1. 2024
Při dohledávání statistik, jak často skutečně elektromobily hoří v porovnání s jinými zdroji pohonu, se člověk dostane do nepřehledné džungle. Přesná data totiž nejsou k dostání. Oficiální statistiky hasičů míchají do jednoho pytle zcela rozdílné dopravní prostředky a dobrat se definitivního závěru je velmi komplikované.
Konkrétní čísla ve vztahu k celkovému počtu vozidel neposkytují ani pojišťovny, byť jejich závěry už jsou přece jen o trochu více vypovídající. Požáry elektromobilů totiž registrují tak vzácně, že pro ně nemá smysl se tímto tématem detailněji zabývat.
S dotazem na registrované počty požárů elektromobilů jsme se obrátili na všechny velké pojišťovny v Česku. Pojišťovna Generali podle mluvčího Jana Marka přesné údaje o požárech neregistruje a necítí potřebu vést detailní statistiky požárů, a to bez ohledu na pohon vozidla.
„S požáry elektromobilů, respektive plug-in hybridů se aktuálně setkáváme sporadicky. Lze předpokládat, že počty těchto událostí se budou zvyšovat s tím, jak poroste jejich podíl ve vozovém parku. Zatím jde spíše o jednotky případů,“ vysvětluje pro Obnovitelně.cz Marek situaci posledních let.
Kooperativa za poslední tři roky řešila dohromady 217 požárů automobilů. V roce 2021 to bylo 66 požárů, v roce 2022 pak 69 požárů, loni 82 požárů. Nejvíce požárů bylo u naftových vozidel (celkem 152), pak u benzinových (60), u pohonu LPG to byly tři případy, u hybridního pohonu pak 2 případy. Požár elektromobilu za poslední tři roky neeviduje ani jeden.
Allianz za poslední čtyři roky (včetně roku 2023 k datu 20. prosince) eviduje celkem 328 požárů automobilů. Z toho se v 207 případech jednalo o naftová auta, ve 105 případech jednalo o benzinová auta, 11 případů se týkalo vozidel s nespecifikovaným pohonem a 4 případy vozidel LPG. Jediný případ elektrického automobilu se týkal plug-in hybridu, požár čistě elektrického auta neregistruje Allianz ani jeden.
Statistiku požárů vede i pojišťovna UNIQA. „Běžných spalovacích aut pojištěných v UNIQA hořelo 55 kusů, elektromobilů včetně hybridů 5 kusů. Bohužel to nemohu vztáhnout k celkovému počtu těchto aut ve specifikovaných skupinách (zastoupení e-vozů je nicméně zatím spíše marginální),“ komentuje mluvčí pojišťovny Eva Svobodová statistiku.
„Nicméně ze zkušeností se škodami odvozujeme, že frekvence požárů u vozidel s elektro / hybridním pohonem není vyšší než u vozů s konvenčním pohonem,“ upřesňuje a dodává, že pokud již elektromobil začne hořet, jeho hašení je komplikovanější a je nutné povolat hasiče pro využití speciálního kontejneru.
Česká podnikatelská pojišťovna na dotaz neodpověděla, Slavia se podle tiskového mluvčího pojistkami elektromobilů prakticky nezabírá.
Shrnuto, požárů elektrovozů za poslední tři roky sčítají pojišťovny dohromady 5 elektromobilů či hybridů (UNIQA), 2 hybridy (Kooperativa) a 1 plug-in hybrid (Alianz, za poslední čtyři roky) a možná pár jednotek případů v pojišťovně Generali. V horizontu několika posledních let se tedy bavíme zhruba o požárech deseti, maximálně patnácti elektrických aut včetně hybridů.
Podle dat Ministerstva dopravy bylo v prosinci 2023 v České republice registrováno zhruba 20 700 elektromobilů a 13 700 hybridních vozidel. Dohromady tedy elektromobilní kategorie čítá kolem 34 400 vozů. Pokud tedy za tři roky shoří celkem deset elektromobilů, roční pravděpobnost na požár je pak 0,01 procent. I pokud bychom vycházeli z velice nepravděpodobného předpokladu, že Generali registruje deset požárů, a celkem za tři roky shořelo 18 elektromobilů a hybridů, roční pravděpodobnost požáru je 0,017 procent.
Z dat pojišťoven ale ani není jisté, zda se jednalo skutečně o požár, který zapříčinil automobil, či o vůz, který z jakéhokoliv důvodu podlehl ohni, ať již ze žhářství nebo byl součástí většího neštěstí.
Když už elektromobil hoří, tak dráž
Dá se také i podle dat předpokládat, že častěji hoří právě hybridy. Pojišťovny je nemají ve zvláštní kategorii, takže nelze zjistit, jak si stojí čistokrevné elektromobily.
V případě požáru elektromobilů se ale, když už nastane, podle Marka z Generali zpravidla jedná o totální škodu. „Pokud vozidlo nestráví plameny, je nutné ho speciálním způsobem hasit, což předpokládá jeho zatopení. O totální škodu pak jde vždy, když je auto zatopené do výšky více než 40 centimetrů,“ dodává.
Dosud podobné případy registrovali jen při povodních, nyní je ale třeba stejně přemýšlet i o případném hašení elektromobilů ve speciálních kontejnerech. Cena za škodu je pak výrazně vyšší i kvůli vyúčtování práce hasičů.
„Hasiči si tento zásah mohou vyúčtovat a následně se hradí z povinného ručení, taková je praxe v případě zásahů u požárů vozidel. Hodinová sazba, kterou hasiči účtují, je paušálně nastavena na 5 600 korun za hodinu,“ doplňuje Marek. Velká baterie totiž vydrží živit oheň výrazně více, než palivo benzinového nebo naftového vozidla.
A kolik hoří spalovacích automobilů? Překvapivě, ani odpověď na tuto otázku není snadná. Můžeme se ale podívat do statistik hasičů, kteří registrují jednotlivé požáry různých vozidel.
Auto nebo elektrokolo, hodinky nebo holínky
Čeští hasiči statistiky případů hoření, respektive hašení automobilů mají, a dokonce hezky přehledné, ale také velmi nepřesné. Netřídí totiž kategorie, takže se nedozvíte, jaký přesně stroj „poháněný elektrickým motorem“ hořel.
Do kategorie Osobní a dodávková silniční vozidla, jednostopá vozidla – s pohonem na elektřinu se zařadily i požáry menších elektrických zařízení, což komplikuje statistiku velmi výrazným způsobem.
Čeští hasiči za loňský rok registrují 10 požárů hybridních vozidel, 835 požárů vozidel s pohonem na benzin, 9 aut na CNG, 21 požárů vozidel s elektrickým pohonem, 75 vozidel s pohonem na LPG a nakonec 768 požárů vozidel s pohonem na naftu.
„Mezi osobní dopravní prostředky s pohonem na elektřinu patří veškeré dopravní prostředky poháněné elektřinou, to znamená elektromobily, elektrokoloběžky, elektrokola, elektrické skútry, elektrické vysokozdvižné vozíky apod,“ vysvětluje pro Obnovitelně.cz Antonín Slabý z Generálního ředitelství HZS ČR.
Jak velký rozdíl udělá detailnější kategorizace jednotlivých požárů na celkovou statistiku, dokazuje země elektromobilům zaslíbená, Švédsko. To na jaře 2023 zveřejnilo informaci, že za rok 2022 eviduje celkem 106 požárů různých elektrických prostředků. Z toho byly nejčastěji viníkem elektrokoloběžky (38 případů), osobní auta (23 případů) a elektrokola (20 případů).
Krátkým výpočtem lze tedy říci, že z celkového počtu elektromobilů a hybridů ve Švédsku, tedy z 611 tisíc, jich hořelo jen 0,004 procenta. Problém je nicméně spojení elektromobilů a hybridů do jedné kategorie, kdy elektromobily mohou doplácet na obecně rizikovější hybridy.
„V posledních třech letech registrujeme kolem 20 požárů elektromobilů ročně, a to ačkoliv se počet elektromobilů za tu dobu téměř zdvojnásobil na 611 tisíc. Automobilů na další paliva máme přibližně 4,4 milionů a za stejnou dobu zahořelo zhruba 3400 z nich, bez ohledu na palivo a včetně žhářství,“ udávají autoři švédské studie.
Když dané množství požárů rozprostřeme do tří let, vychází z toho zhruba 1133 požárů automobilů ročně. To znamená, že pravděpodobnost požáru spalovacího automobilu je kolem 0,026 procent. „Když porovnáme pravděpodobnost požárů, zjistíme, že vyšší pravděpodobnost zahoření vychází u automobilů poháněných fosilními palivy, než u těch, které jsou zcela nebo i částečně poháněny lithium-iontovými bateriemi," uzavírají autoři studie.
Statistický šotek vytváří nepřesná data
V Česku přehled o reálné situaci komplikuje spojení všech elektrovozidel do jedné velké kategorie. „Vozidla s pohonem na elektřinu“ tak kromě elektromobilů obsahují i třeba elektrokoloběžky, elektrokola, skútry či vysokozdvižné vozíky. Zkrátka jakýkoliv pojízdný elektrický stroj.
Jak veliký problém nepřesnost těchto dat představuje, napoví několik dalších čísel. Podle pojišťoven hořelo za poslední tři roky zhruba 10 (maximálně 18) elektromobilů či hybridů z přibližně 34 tisíc provozovaných.
Podle statistik hasičů jich hořelo za poslední tři roky hořelo celkem 41, jenže to včetně elektrokol, kterých pouze za poslední tři roky prodalo zhruba 300 tisíc, a včetně elektrokoloběžek, kterých se prodalo podle podle expertů ještě více. Dalších 18 požárů registrují hasiči u hybridních automobilů, což daleko více odpovídá statistikám pojišťoven.
Nejasnost těchto dat poukazuje na nutnou detailnější kategorizaci, která by tak vyvrátila mýty o nebezpečnostech elektromobility jednou provždy. Když se budeme držet pravděpodobnosti vznícení elektromobility podle výše uvedených výpočtů, tedy 0,01 procenta, můžeme ji porovnat s celkovou pravděpodobností zahoření jakéhokoliv automobilu.
V roce 2022 brázdilo silnice zhruba 6,4 milionu automobilů. Naftových a benzinových automobilů dle statistik Generálního ředitelství HSZČR hořelo 1603. A ačkoliv celkové číslo automobilů započítává i jiné pohonné hmoty jako je třeba LPG, při výpočtu 1603 požárů z dejme tomu šesti milionů aut se dostaneme na 0,026procentní pravděpodobnost. A to je stále větší šance, než v případě elektromobilů či hybridů.
Mýty a hoaxy kolem hoření elektroaut
Přesto, že podle výše uvedených skutečností elektromobily nehoří častěji než jiné automobily, spíše méně často, je oheň oblíbeným tématem odpůrců nízkoemisních vozů a vyvěrá na povrch pokaždé při jakémkoliv požáru jakéhokoliv vozidla.
V loňském roce to byl například požár lodi Fremantle Highway, která převážela přes deset tisíc aut, včetně několika tisíc elektromobilů. Za viníka byly okamžitě považovány právě alternativní pohony. Jen pár dní po katastrofě přitom bylo jasné, že požár začal na zcela jiné palubě, a ze zcela jiných důvodů. Více jsme o případu psali zde.
V tuzemsku pak na podzim v Brně začal hořet automobil, podle prvních titulků ve všech médiích „kvůli baterii“. Komentáře nejen na sociálních sítích hned začaly sršet názory, že by elektromobilitu bylo nejlepší okamžitě zakázat. A skutečnost? Zahořel nakonec starší spalovák Fiat Bravo.
A tedy, na základě několika výpočtů, statistik a dat by závěrem mohlo být: nehoří, jednou provždy – nehoří častěji, než tradiční benzinová nebo naftová auta.
Foto: Unsplash