Česko, země dieselům zaslíbená. Máme jich nejvíc z celé Evropské unie
Podle nejnovějších statistik popularita naftových automobilů v Evropě postupně upadá, v Česku ale stále dieselové motory výrazně vévodí. Naopak obliba elektromobility je u nás stále velmi nízká.
Redakce Obnovitelně.cz
28. 12. 2023
Tržní podíl naftových motorizací u nově registrovaných osobních vozidel v období leden-listopad 2023 v zemích Evropské unie klesl na 13,7 procent, celkem bylo v uvedeném období registrováno více než 1,3 milionů naftových vozidel, meziročně o 5,5 procenta méně.
Situace v jednotlivých zemích je pochopitelně různá. Obliba naftových motorizací v kombinaci se stále ještě širokou nabídkou těchto vozidel tak Českou republiku dostala s 20,7 procenty na pomyslnou první příčku mezi zeměmi Evropské unie, vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.
Za jedenáct měsíců roku 2023 vzrostly registrace nových osobních vozidel v EU o 15,7 procenta a dosáhly téměř deseti milionů. S výjimkou Maďarska všechny trhy EU během tohoto jedenáctiměsíčního období rostly. K tomuto trendu významně přispěly čtyři největší trhy: Itálie (+20 procent), Španělsko (+17,3 procent), Francie (+16,2 procent) a Německo (+11,4 procent).
Nejvíce registrací si v zemích EU připsala benzínová vozidla (35,7 procent), následovala hybridní bez externího dobíjení (25,7 procent), bateriová elektrická (14,2 procent), naftová (13,7 procent), plug-in hybridní (7,7 procent) a ostatní (3,0 procent).
V České republice bylo za jedenáct měsíců registrováno 206 tisisíc nových osobních vozidel, meziročně o 16,2 procent více. Více než polovinu registrací si připsala benzínová vozidla (52,2 procent), následovala naftová (22,7 procent), hybridní bez externího dobíjení (17,9 procent), bateriová elektrická (3,0 procent), plug-in hybridní (2,3 procent) a ostatní (1,7 procent).
„Jakkoli v zemích Evropské unie každoročně dochází ke snižování tržního podílu naftových motorizací, v Česku v posledních třech letech prakticky stagnuje. Česká republika je 10. největším trhem s novými osobními vozidly, v naftových motorizacích jsme dokonce 5. největším, když více dieselů se letos prodalo jen v Německu, Itálii, Francii a Španělsku,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu, v. v. i., který se tomuto specifiku věnoval také v panelové diskusi na prosincové konferenci Současnost a budoucnost bezemisní dopravy v České republice.
Naftové motorizace si podle Kaduly v Česku stále udržují popularitu, což je dáno jak tradicí, tak zejména širokou nabídkou a oblibou nejsilnější značky na domácím trhu. „Celkový tržní podíl Škody během uplynulých jedenácti měsíců dosáhl v Česku 35,3 procent, v oblasti naftových motorizací pak dokonce 48,2 procent. První čtyři nejregistrovanější naftová vozidla byla Škoda Octavia, Kodiaq, Superb a Karoq, až 5. v pořadí byla jiná značka – Toyota Proace,“ dodává.
České premiantství v naftových motorizacích se pak odráží v podílu bateriových elektrických vozidel, kdy v zemích EU bylo v letošním roce registrováno téměř 1,4 mil. bateriových elektromobilů, meziročně jde o nárůst o 48,2 procenta. I přes relativně vysoký, téměř 70procentní meziroční růst, dosáhl podíl osobních bateriových elektromobilů v Česku pouze 3 procenta, což nás před Slovensko a Chorvatsko řadí stále na téměř úplný chvost mezi zeměmi EU.
V tomto segmentu pak Škoda dosahuje tržního podílu 22,4 procent a to navzdory tomu, že jediný model značky Enyaq je zatím (za 11 měsíců) nejregistrovanějším bateriovým elektromobilem v Česku, před Tesla Model Y, Model 3, Hyundai Kona a Volkswagen ID.3.
„Navzdory signálům o ochlazení poptávky, které zmiňují zástupci některých značek, lze předpokládat, že trh s bateriovými elektromobily nadále poroste i v Česku. Již v letošním roce jsme byli svědky u některých značek poměrně výrazného zlevnění elektromobilů, což začátkem roku odstartovala Tesla, kterou následovaly další značky mnohdy se slevami v řádech statisíců,“ říká Kadula a dodává, že zlevnění mělo nepochybně vliv i na letošní počet registrací.
V příštím roce pak Kadula očekává příchod dostupnějších elektromobilů v nižších segmentech – například Citroën ë-C3, Renault 5, Kia EV5, Smart 3, měla by být představena Škoda Elroq, která bude menší a levnější než Enyaq. „Další růst trhu by měl být podpořen díky výzvě Ministerstvo průmyslu a obchodu z Národního plánu obnovy na podporu nákupu elektromobilů a pořízení a výstavbu dobíjecích stanic, která bude poskytována formou bankovní záruky a finančního příspěvku prostřednictvím Národní rozvojové banky,“ dodává Kadula. Podrobnosti o výzvě, ve které je alokováno 1,95 miliardy korun, jsou k dispozici na webových stránkách.
Text: TZ Čistá doprava
Foto: Freepik