Výbuch autobaterie v Brně strhl povyk. Jenže jak se ukázalo, opět hořel spalovák
Prudký požár osobního vozu v Brně měla možná na svědomí baterie. Akorát, že nešlo o elektromobil, ale o malý rodinný Fiat se spalovacím motorem.
Kristýna Čermáková
29. 11. 2023
Před několika dny médii otřásl titulek o výbuchu autobaterie a okamžitém požáru, který následoval, přičemž řidička z auta stihla uniknout na poslední chvíli. Alespoň až takto „bondovsky“ byly některé články podávány. A řada komentujících v diskuzích měla hned jasno: určitě se jedná o elektromobil, jsou přece nebezpečné a už by se konečně měly zakázat.
Stejně jako v mnoha případech, na které na Obnovitelně.cz pravidelně poukazujeme, šlo ale o velmi rychlé soudy a elektromobilita je v tomto požáru opět nevinně. Podle dostupných informací se jednalo o výbuch dvanáctivoltové autobaterie.
„Velký šok pravděpodobně zažila v úterý ráno řidička vyjíždějící z královopolského tunelu. Když odbočila spolu s ostatními vozidly na nájezd do Korejské ulice, skončilo její auto v plamenech. Ve vozidle zničehonic zřejmě explodovala autobaterie,“ informovala městská policie Brno.
Poměrně malé množství informací vyvolalo okamžité spekulace, ačkoliv na záběrech z kamer nebylo rozeznatelné, o jaké auto nebo typ se jednalo. „Vyšetřovatel hasičů dospěl k předběžnému závěru, že na vině požáru byla závada v motorovém prostoru, nikoli výbuch autobaterie. Od požáru podle hasičů zřejmě explodovala pneumatika,“ uvedly Novinky.cz záhy po požáru, ale další média pokračovala v šíření informací o výbuchu baterií.
Jak ale pátral server InSmart.cz, hořící vůz byl značky Fiat Bravo, tedy bez ohledu na přesný typ se jednalo o auto se spalovacím motorem. Pokud tedy vůbec hořela autobaterie, stoprocentně se nejednalo o elektromobil.
Soudy rychlejší než závěry vyšetřovatelů
Například v létě jsme informovali o požáru na nákladní lodi Fremantle Highway, která převážela 12 tisíc automobilů, z toho necelé 4 tisíce elektromobilů. Ohledně příčiny požáru měli kritici elektromobility okamžitě jasno. Jenže pozdější vyšetřování ukázalo, že požár vznikl na palubě, kde vozy s elektrickými motory vůbec nebyly, a naopak paluba s elektromobily zůstala téměř nepoškozená a ohněm nezasažená.
Elektromobily zkrátka nehoří tak moc často, jak si lidé „rádi“ myslí. Například podle statistik z Norska, které patří v adopci elektromobility mezi celosvětovou špičku, je požár elektromobilu pětkrát méně pravděpodobný než u fosilního protějšku. A podobné, mnohdy markantnější rozdíly naznačují i data ze zbytku světa. Při požáru Fiatu v Brně navíc zpočátku došlo k mýlce právě kvůli uvádění pojmu autobaterie. Rozdílů mezi základní dvanáctivoltovou baterií a velkou elektrobaterkou, která pohání automobil, je přitom vícero.
Hlavní funkce baterie v tradičním spalovacím automobilu je poskytnout elektrický proud pro nastartování motoru. Z toho důvodu má nízkou kapacitu, je potřeba pouze krátkodobý výstup vysokého proudu. Navíc je třeba, aby se následně rychle dobila. V elektromobilu má funkci zdroje energie a pohání auto dlouhodobě a stabilně.
Li-ion baterie a olověné
Elektromobily jsou poháněny elektřinou, proto potřebují baterii s mnohem větší kapacitou, než jakou má tradiční akumulátor pod kapotou. Ta musí poskytnout dostatečný výkon pro pohon elektromotoru a dosažení požadovaného dojezdu. Moderní elektromobily využívají lithium-iontové baterie, které mají vysokou energetickou hustotu a dlouhou životnost. A jsou lehčí, než jejich tradiční předchůdci.
U baterií pro elektromobily je lehkost důležitá. Čím je elektromobil těžší, tím více energie je potřeba k jeho pohybu. Použití lithium-iontových směsí pro baterie umožňuje těmto výrobcům udržet modely lehké a vydávat velké množství energie v krátkých dávkách.
Startovací baterie tradičního automobilu často využívá olověnou technologii, její jádro obsahuje olovo a kyselinu sírovou. Elektrolyt je obvykle roztok kyseliny sírové ve vodě. Tyto baterie jsou schopny poskytnout krátkodobý silný výstup proudu, což je důležité pro rychlé startování spalovacího motoru.
Běžně nepotřebují udržet velké množství energie a obvykle se dobíjejí motorem, jakmile se auto rozjede. Proto je ekonomické vyrábět je z olova, protože olovo je levné a na hmotnosti nezáleží.
V důsledku těchto rozdílů jsou lithium-iontové baterie lehčí a mají větší energetickou hustotu než olověné startovací baterie. Lithium-iontové baterie také nabízejí lepší výkonnost a životnost, což jsou klíčové faktory pro elektromobily, které musí poskytovat dostatek dojezdu na jedno nabití a zároveň zůstávat stabilní po delší dobu.
Foto: Pixabay