Za požár lodi elektroauta nejspíše nemohou. Zůstala totiž všechna nepoškozena
Vyšetřovatelé v přístavu již začali zkoumat příčiny velkého požáru lodi Fremantle Highway. Tisíc aut ze spodních palub našli téměř nepoškozených, mezi nimi i ta elektrická.
Kristýna Čermáková
14. 8. 2023
Podle serveru Spiegel online se vyšetřovatelé v holandském přístavu Eemshaven poblíž německých hranic, kam se loď po požáru podařilo odtáhnout, dostali na palubu, aby pátrali po příčinách nehody. Horní čtyři paluby podlehly plamenům nejvíce, podle slov vyšetřovatelů byla auta prakticky přiškvařená k podlaze. Plameny pohltily 2700 automobilů z celkových 3800. Elektromobilům se ale požár vyhnul a vzhledem k tomu, že pravděpodobmě žádný z nich není poškozen, nejspíš tak katastrofu ani nemohly způsobit. Definitivní závěr ale přinese až probíhající vyšetřování.
„Část paluby je zcela srostlá s auty,“ vysvětloval Peter Berdowski, ředitel záchranné společnosti Boskalis, která loď odtáhla až do přístavu. Tam z ní postupně odčerpávají pohonné hmoty a další provozní kapaliny. „Díky tomu jsme snížili riziko ekologické katastrofy,“ uklidňoval média Berdowski.
Požár japonské nákladní lodi vznikl bez zatím známé příčiny, vypukl na palubě a při evakuaci zemřel jeden z členů posádky a několik dalších se zranilo. Skeptici vůči elektromobilitě hned viděli důvod ohně v přepravě zhruba pěti set aut s elektrickým motorem. A také se elektroauta stala podle teorií důvodem, proč se loď dlouho nepodařilo uhasit. V předchozích dnech jsme proto přinesli článek, kde jsme vysvětlovali, že takové spekulace jsou zatím předčasné.
Po lodi je pro její ohořelý stav náročné i nebezpečné se pohybovat, vyšetřování tak nejspíše potrvá déle. I přesto je nyní jisté, že spodní paluby s poslední tisícovkou aut zůstaly prakticky nepoškozené. A to právě ty paluby, na kterých kromě pěti set aut se spalovacími motory parkovala i elektrická auta. Závěry zatím nejsou definitivní a jistě nebudou hned, už nyní lze ale říci, že s největší pravděpodobností vinu na požáru i náročném hašení tak elektroauta nemají.
Mezi dalšími zachráněnými auty jsou značky Volkswagenu, BMW a Mercedesu. Zástupci společnosti Boskalis nyní řeší, jak všechny nepoškozené automobily dostanou ven z lodi, aby zamezili případnému dalšímu vznícení. Transport elektromobilů navíc může být náročnější, některé z nich mají nabité baterie a nikdo neví, zda po týdnech na doutnající lodi nebudou hrozit samovznícením.
Pojišťovny: na přepravu elektromobilů si musíme zvyknout, není rizikovější než jiná
Podle Mezinárodní unie námořního pojištění (IUMI) jsou tradiční paliva jako je benzín a nafta potenciálně také velmi nebezpečná. Námořní průmysl se ale naučil tato rizika chápat a zmírňovat, uvedla společnost pro server GCaptain.
Kolik ušetříte díky fotovoltaické elektrárně?
„Lithium-iontové baterie jsou stále relativně nové, ale již se staly významnou součástí každodenního života. Námořní průmysl se stále učí a musí se těmto novým souborům rizik přizpůsobit a odpovídajícím způsobem je zmírnit. Pro vypracování účinných strategií zmírňování rizik jsou nezbytné vědecké důkazy,“ vysvětlují zástupci IUMI.
Podle pojišťovací unie se také zatím nestalo, že by nějaký námořní požár prokazatelně způsobil převážený nový elektromobil. „Chápeme, že přeprava elektromobilů vyvolává určité obavy, které se liší od obav z rizik spojených s přepravou vozidel se spalovacím motorem, ale výzkumy naznačují, že rizika nejsou zvýšená,“ uvádí společnost.
Důležité podle společnosti je, aby se ve spojitosti s převozem bateriových aut zavedla dostatečně funkční bezpečnostní opatření. IUMI se podílí také na výzkumu projektu EU LASHFIRE, který prokázal, že rychlost růstu požáru a uvolňování tepla a energie nejsou u elektromobilu vyšší, než u požáru spalovacího automobilu.
Stejně tak toxiny uvolněné do vzduchu při požáru obou automobilů jsou hodnotami podobné. „Je také důležité si uvědomit, že samotná baterie je pouze malým zdrojem požárního zatížení, zatímco většina energie při požáru pochází z plastů a dalších materiálů, které se vyskytují stejně v elektromobilech i vozidlech s vnitřním spalováním,“ uvádí společnost.
Důvodem, proč se nyní vyšetřovatelé lodi Fremantle Highway obávají přesunu elektromobilů, je vyšší riziko druhotného vznícení baterie. IUMI upozorňuje, že vystavení lithium-iontových baterií tepelnému šoku může vést k samovolnému zahřívání a vzplanutí, což je ve srovnání se spalovacími auty jediný moment, který vyžaduje více bezpečnostních opatření a vykazuje více rizik.
Ilustrační foto: Bahnfrend, CC BY-SA 4.0