Jak se jezdí nejlepším autem roku? Vyzkoušeli jsme za vás Hyundai IONIQ 6
IONIQ 6 je cenami ověnčený vůz, a to rozhodně zaslouženě. Jeho jízdní vlastnosti, dojezd, komfort a výbava patří mezi absolutní špičku. Odpovídá tomu ale i vysoká cena.
Ondřej Miškovský
25. 7. 2023
Jaehoon Chang, prezident a CEO Hyundai Motor Company, si letos stejně jako spousta z nás dal určitě několik novoročních předsevzetí, a jestli se jen některá z nich týkala novinkového modelu Hyundai IONIQ 6, tak si jistě nemůže stěžovat.
Jen si to poslechněte: Hyundai IONIQ 6 je pro letošní rok světovým autem roku, nejlepším elektromobilem roku, a nakonec získal i cenu pro vůz s nejlepším designem. Na tom všem se shodla odborná porota složená z motoristických novinářů.
Když někdo na trh vstupuje s vozem ověnčeným tolika tituly, určitě má velká očekávání. Podaří se je korejské novince naplnit?
IONIQ 6 stojí na stejné platformě E-GMP jako sesterský IONIQ 5, a přestože je IONIQ 6 o něco delší, na rozvoru mu proti „pětce“ přeci jen pár centimetrů schází. Vůz má délku 4,855 metru, šířku 2,144 metru a výšku 1,495 metru. Obavy o prostor pro posádku však nejsou na místě, ale k tomu se ještě dostaneme.
Aerodynamický skvost
Nejvíce vás asi zaujme design, díky kterému možná často od kolemjdoucích uslyšíte, že jim vůz připomíná značku Porsche. A ano, celé pojetí auta, nejspíš těžce zkoušeného v aerodynamickém tunelu, připomíná zadní částí ikonické modely ze Stuttgartu.
Zepředu je z mého pohledu sice trochu neurčitého vzhledu, zato boční linky jasně odkazují na proudnicové tvary modelů aut z 20. a 30. let minulého století. Vzpomínáte na Tatru 600? U IONIQu 6 je prostě vše podřízeno aerodynamice a hodnoty koeficientu odporu patří mezi ty nejlepší. 0,21 je tak hodnota, za kterou se nestydí např. Porsche Taycan.
Za tuto hranici se však dostala už jen hrstka vyvolených – např. model EQS od Mercedesu. Za touto fantastickou a u elektromobilů obzvlášť důležitou hodnotou nehledejte jen tvary karoserie. Hyundai IONIQ 6 si samozřejmě pomáhá i dalšími vychytávkami, jako jsou aktivní klapky v předním nárazníku, zadní spoiler typu ducktail, zmenšené podběhy a odtrhová hrana mezi nárazníkem a zadním světlem.
Výrobce uvádí, že se silnější baterií o kapacitě 77,4 kWh (Hyundai nabízí i menší kapacitu 53 kWh) a pohonem zadních kol můžete za ideálních podmínek dosáhnout dojezdu lehce přes 600 km. Průměrná spotřeba během mého týdenního testu se pohybovala na úrovni 15–17 kWh/100 km, takže si výrobce hodnotu dojezdu příliš nepřikrášluje.
Majitele načipovaných tédéíček ani tato hodnota spotřeby a dojezdu nepřesvědčí, ale ruku na srdce, pro drtivou většinu z nás je elektromobil, který zvládne na jedno nabití přes 500 km naprosto dostačující.
Díky výše uvedeným hodnotám je tak Hyundai bez debat autem vhodným na zvládání i dlouhých vzdálenosti. Dojezd, špičkové odhlučnění a hlavně rychlé dobíjení s předehřevem baterie vám pomůže dlouhé cesty překonávat bez stresu.
800V architektura a dobíjení výkonem přes 230 kW vám tak s potřebně silnou dobíjecí infrastrukturou zajistí přestávky, kdy nestihneme ani tradiční kombo zastávkových aktivit, mezi které počítám WC, espresso a nějaké menší občerstvení. Schválně si to někdy stopněte a uvidíte, že dříve než za 15 minut to skoro nestíháte.
Za tento časový interval už vás zase bude IONIQ 6 lákat dalším dojezdem začínajícím trojkou na displeji. A lákat vás bude i do útulného interiéru.
Mistrovsky tichý interiér kazí jen hlídač překročení rychlosti
Design auta je jedna věc. Jak se cítíte uvnitř, je však z mého pohledu mnohem důležitější. A tady Hyundai odvedl mistrovskou práci. První slovo, které vás napadne, je prostor. A je ho tu opravdu hodně. Přestože sesterský IONIQ 5 ho pocitově nabízí ještě o něco víc. Tady si na své přijdou spíše sportovně naladěné povahy.
Vysoký středový tunel, ideální síla věnce volantu a posez lehce utopený pod výše položenou palubní deskou, kterou tvoří dva displeje o velikosti 12,3″. Pocit prostoru ještě umocňují boční dveře s vykrojením a hliníkovým krytem, který navozuje pocit luxusu. Prostoru pro kolena je tak dostatek, ale na větší než půllitrovou lahev rovnou zapomeňte, ta se vám ani do dveří a ani na středový tunel prostě nevejde.
Dva velké displeje s rychlou odezvou infotainmentu se všemi důležitými údaji vč. kapacity akumulátoru a dojezdu máte neustále na očích. K tomu si připočítejte parádní ozvučení pod taktovkou reproduktorů od BOSE, inteligentní LED vnitřní osvětlení a armádu bezpečnostních asistentů. V podstatě od auta nemůžete chtít víc.
Pokud zrovna nebudete mít chuť poslouchat vaše oblíbené album, tak ticho na palubě, které mají na svědomí speciálně tlumená skla a odhlučnění podvozku, patří na špičku mezi elektromobily.
Jedno zaškobrtnutí bychom tu měli a stojí za ním nejspíš přísné regule EU na bezpečnost. Chápu, že max. rychlost se musí dodržovat, ale proč, milý Hyundai, mě každé překročení už o jeden kilometr musíš upozorňovat tím otravným pípáním? Vypnout to lze, ale jen do okamžiku, než auto znovu nastartujete. Jak má člověk s autem, které má přes 230 koní (verze 4x2), udržet naprosto přesnou maximální rychlost? Tohle je otrava a kazí to dojem z tak příjemně tiché kabiny.
Ale teď už jen lepší zprávy. Auto díky tuhosti karosérie, skvělému rozložení hmotnosti a instantnímu zrychlení od nulových otáček vykouzlí rohlík na tváři každému řidiči. A kdo tvrdí, že jízda v elektromobilu je příliš sterilní, ať běží k prvnímu dealerovi a auto si vyzkouší.
Na lidovku zapomeňte
Má tak novinkový streamliner nějaké chyby? Ale jistěže. Kromě již zmiňovaného otravného hlídače rychlosti je tu ještě horší přístup do kufru, který už tak nepřekypuje prostorem. Na zadních sedačkách budou dlouháni škrtat hlavou o strop a cena vozu s větší baterií taky nepatří mezi „lidovky“.
Za více než 1,5 milionu ve výbavě style s větší baterií však dostáváte skutečně designově netradiční elektromobil s dojezdem větším, než budete většinu roku potřebovat. Navíc s fantastickou technikou a velkorysým prostorem pro celou posádku. Nic naplat, vítězné ceny si novinkový model od Hyundaie nepochybně zaslouží a stejně tak by si měl zasloužit i vaši pozornost.
Za zapůjčení patří velké díky Hyundai Auto Domanský.
Foto: Ondřej Miškovský