O tenhle elektrický teréňák je neskutečný zájem. Předobjednaly si ho tisíce lidí
Ačkoli je tohle auto zatím jen v jednom testovacím exempláři, tak už má značka přes 10 000 objednávek. Důvod je jednoduchý – je to konečně pořádný teréňák a navíc s elektrickým pohonem.
František Mašek
18. 12. 2017
Lidem se už stýská po pořádných autech, která nevypadají jako sešitá a vyžehlená u módního návrháře. Ž se jim stýská po autech funkčních, jednoduchých, takových, které vyznávají svůj princip, ne krásu. Když už i opravdová terénní auta jako Land Rover Defender nebo Mercedes-Benz G odcházejí do důchodu a jejich nástupci mají být nažehlení fanfaróni, tak se není co divit, že obyčejný startup, který nabídne auto hranaté, že by se o něj dalo pořezat, uspěje. A uspěje opravdu hodně. Protože zcela nepokrytě tahle firma Boillinger hlásí, že vše je ruku v ruce s ekologií. Je to totiž elektromobil a těch je zatím v terénu velký nedostatek. Nebo snad znáte nějaký elektrický teréňák?
Jednoduše a lehce
Karoserie auta je opravdu extrémně jednoduchá. Základní tvary, žádné prolisy a plechy prostě přinýtované k rámu. Ten je prostorový a hliníkový. To znamená, že auto je i přes délku 3,8 m velmi pevné a přitom také lehké. To je základ pro to, aby mohlo použít elektrický pohon.
Pod kapotou jsou dva elektromotory, přičemž každý z nich obsluhuje jednu nápravu. Mezi koly v rámu jsou pak usazeny elektromotory. Tím je dáno perfektní rozložení váhy mezi nápravy v poměru 50:50. Akumulátory mohou mít dvojí kapacitu. Levnější verze nabízí 60 kWh a dražší 100 kWh. Na menší je dojezd 193 km, na větší 320 km. Dobíjení trvá 7 hodin, resp. 12 hodin. Ovšem je to v případě, že se auto zastrčí do obyčejné zásuvky. Pokud se připojí k rychlonabíječce CHAdeMo (Tesla) nabijí se za 45 nebo 75 minut.
Elektromotory nabízejí výkon 268 kW (360 koní) a točivý moment 637 N.m. To je dost na zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy a terénní automobil pak nabízí zcela dostačující i maximální rychlost 205 km/h.
Vůz je určen do terénu, a tak má i perfektní terénní charakteristiky. Přední nájezdový úhel je 56°, vzadu je to 53° a přechodový úhel je při rozvoru 2,66 metru 33°. Fantastická je i světlá výška vozu – 395 mm. Všechna kola jsou nezávisle zavěšena a také odpružena elektricky stavitelnými pružinami.
To, co je na autě ale originální, je jeho průchodnost. Jelikož vepředu vlastně není motor, je pod kapotou další velký úložný prostor. Ten je navíc možné využít tak, že se vepředu vyklopí čelní maska, vzadu se otevřou dveře do zavazadelníku a skrz auto se tak může protáhnout předmět prakticky jakékoli délky.
Zdroj: Bollinger Motors