Autosalon ve Frankfurtu ovládly elektromobily. Podívejte se na ty nejzajímavější!
Frankfurtský autosalon byl elektrický. Fanoušci aut, kteří si souborně říkají „petrolheads“, by se měli rychle přejmenovat na „electroheads“. V elektřině totiž vidí většina automobilek budoucnost.
František Mašek
18. 9. 2017
Jsou výjimky, které stále odolávají (Lamborghini), ale i ty podlehnou. Už nyní plánují, kdy nabídnou první hybrid a jestli přejdou ke stoprocentním elektromobilům. Jen si vezměte třeba značku Aston Martin. Tenhle britský výrobce luxusně-sportovních GT přiznal, že i když se nechce zcela vzdát svých dvanáctiválců, jeho další modely dostanou hybridní verzi. Elektromobil už přitom jezdí.
A další auta, do kterých byste to neřekli? Tak třeba Rolls-Royce. Tady taky je budoucnost i hybridně-elektrická. Nebo Mercedes-Benz. Ten představil svůj neskutečný Project One, který v sobě ukrývá techniku Formule 1. Kdo se ale díváte na závody tohoto seriálu, tak víte, že auta dnes používají hybridní soustrojí, které akumuluje brzdnou sílu v podobě elektřiny a tu pak znovu využívá k akceleraci. Tady je to dotaženo ještě dál. K šestnáctistovkovému, vysoce přeplňovanému motoru pocházejícímu z F1 je přidána na přední nápravu i dvojice elektromotorů, které pohání právě elektřina. Jen na ni může tohle superauto ujet až 25 km.
Zpátky na Zem a do Čech
Nejinak je tomu i v Čechách. Škodovka na svém stánku představila svůj elektromobil Vision E. Zatím jen koncept, ale ústy svých představitelů řekla, že vzhled elektromobilu, který přijde v roce 2020, bude velmi podobný. Jen futuristický interiér se změní. Cena za auto by se měla pohybovat jako za naftovou Škodu Superb (dnes startuje na 683 000 Kč).
Ovšem ještě o rok dříve se objeví jiný elektřinou poháněný mladoboleslavský vůz. Bude to právě Škoda Superb, která získá koncernový hybridní pohon.
A když jsme už u koncernu VW, asi bychom se zde měli zastavit, protože právě tady bylo novinek nejvíce. Pomiňme hybridní Audi Q7 e-Tron, kde se spojuje šestiválec a elektromotor, nechme v klidu futuristický koncept Audi Aicon, což je vize autonomního elektromobilu, který ani nemá pedály a volant. Podívejme se na budoucnost v podobě Volkswagenu I.D. Crozz. Značka totiž oznámila už před několika týdny velkou elektrickou ofenzívu. A nepůjde jen o elektrifikovaný Volkswagen Golf. Půjde o celou elektrickou řadu na nové platformě pro tyto vozy.
Ta se jmenuje MEB a jde o modulární koncept (více jsme psali zde), který bude možné využít u mnoha a mnoha elektromobilů. Nejdřív bude za dva roky hatchback, pak přijde sedan (jen pro některé trhy, jako je Čína) a pak přijde minibus a vyšší SUV, jehož podobu ukazuje právě Crozz. Výkon elektromotorů (jeden na každé nápravě) dává dohromady 225 kW a dojezd na jedno nabití je 500 km. Pomocí rychlonabíječky by se mělo auto dobít na 80 % za 30 minut.
Všude volty a ampéry
Kam se člověk na autosalonu vrtnul, tam na něj vyskočily stojany ve stylu dobíjecích stanic a nejskloňovanějšími slovy byly volty, ampéry a watty. Projděme se třeba po autosalonu po dalších značkách a modelech.
Tak třeba BMW. Koncept vozu nové vrcholné řady SUV s označením X7 se začne zanedlouho i vyrábět. Tady stálo auto v hybridní verzi, kdy dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec (190 kW) doplnil elektromotor (83 kW). Stejné pozornosti si ale zasluhoval koncept BMW i Vision Dynamics, který s dojezdem 600 km ukazuje, jak bude vypadat nová elektrická řada i5, která doplní i3 (zde inovovaná) a i8.
Mini Electric Concept – když už jsme u toho koncernu BMW, nesmíme zapomenout na tenhle koncept, který je plně elektrický. Vzhled ale prý bude exportován do nové generace Mini.
Mercedes ukázal zajímavé novinky hned tři. Ta první byl výše jmenovaný Project One, druhá je koncept EQA, což není nic jiného než první nástřel nové elektrické řady EQ. Tu firma odstartuje právě tímto autem – malým hatchbackem s kapacitou akumulátorů 60 kWh a dojezdem asi 400 km. Jenže Mercedes ukázal i auto s palivovými články! To je v dnešní době velká odvaha. Hodně značek od vodíku ustoupilo, ale Mercedes, který patří k lídrům v tomto oboru, mu stále věří. Model GLC F-Cell má nádrže o kapacitě 8,8 kg vodíku, které nabízejí dojezd 437 km. Jenže jsou tu ještě akumulátory, které lze dobít ze sítě. Ty dokážou přidat dalších 50 km.
Elektromobily všude, kam jste se podívali
Probírat se hromadou elektromobilů a hybridů by bylo na dlouho. Z těch zajímavých chceme ještě vyzdvihnout maličký a sedmdesátými léty inspirovaný vůz od Hondy, který se jmenuje Urban EV Concept. Žádné divoké tvary, žádný ulítlý koncept. Jednoduchost, elegance, klasika. Koncept to je dnes, ale už v roce 2019 jej začne Honda vyrábět!
Z druhého a trochu bláznivého konce bychom chtěli upozornit na návrat firmy Thunder Power, která sem dovezla poněkud zvláštní elektrické SUV. Má mít dojezd 640 km, a to i přesto, že motor nabízí výkon přes 420 kW.
A malá perlička na závěr. Věřili byste, že tenhle klasický Jaguar E-Type je elektromobil? Ano, je to tak. Vzali starý a už lety omšelý vrak, vykuchali z něj motor a nasadili do něj elektrosoustrojí. Auto je lehčí než dřív, má lepší zrychlení a samozřejmě je naprosto tiché.