Zodpovědné mlsání: výrobce tyčinek Mars investuje miliardu dolarů do lepšího životního prostředí
Čokoládovna Mars bude investovat do větrných elektráren i zemědělství přátelského k životnímu prostředí. Jasně se tak hlásí k potřebě chránit podnebí před změnami klimatu.
Martin Sedlák
12. 9. 2017
Rozhodnutí největšího výrobce cukrovinek na světě, čokoládoven Mars, dává smysl. Kakao totiž patří mezi plodiny, které změna klimatu významně ohrožuje. Studie Mezinárodního centra pro tropické zemědělství ukazují, že pokud poroste průměrná teplota o dva stupně Celsia, stane ze západní Afrika nevhodným prostředím pro pěstování kakaa. Právě ze států, jako jsou Ghana a Pobřeží slonoviny, přitom proudí až 60 procent celosvětových dodávek kakaa.
Tyčinky s energií větru
Jednu miliardu dolarů chce výrobce tyčinek Mars, Twix nebo bonbonů M&Ms utratit během následujících let v rámci svého plánu nazvaného „Sustainability in a Generation“. Cílem je snížit uhlíkovou stopu v rámci svého řetězce až o 60 procent do roku 2050.
Plán čokoládovny Mars není jen obecným přihlášením se ke společenské odpovědnosti. Program obsahuje jasné kroky, které povedou ke snížení emisí. Již dnes společnost zásobuje své podniky energií z větrných elektráren v USA a Velké Británii. Loni podepsala společnost Mars desetiletou smlouvu na odběr 85 procent produkce elektřiny z větrné farmy s 20 turbínami ve Skotsku. Větrná elektřina zajišťuje klimaticky neutrální bilanci britské části čokoládového gigantu a snižuje celosvětové emise firmy o 3,6 procenta. Obdobnou smlouvu má s větrnou farmou v Mesquite Creek v Texasu. Texaská větrná farma vyrobí ročně tolik energie, kolik odpovídá spotřebě při výrobě 13 miliard tyčinek Snickers.
Do roku 2040 by pak měl být 100% obnovitelný celý řetězec společnosti Mars.Nově bude větrnou energii využívat v dalších 11 zemích, jako je například Rusko, Čína, Austrálie nebo Indie.
V rámci získávání kakaa inicioval Mars vznik potravinářské koalice, která se zaměřuje na hledání forem ochrany pěstování kakaových bobů. Mars se zavázal, že bude odebírat 100 % klíčových surovin pro své produkty od společností certifikovaných v rámci nezávislých programů udržitelného zemědělství. Jde například o Rainforest Alliance, UTZ Certified nebo Fairtrade International. Současně bude společnost Mars podporovat výzkum a vývoj nových metod zemědělství, které pomohou chránit planetu a současně zvýšit objem i kvalitu produkce.
Dále jde o fond určený na podporu rodinných a drobných zemědělských podniků po celém světě. Společnost vlastní také podniky vyrábějící krmivo pro domácí mazlíčky pod značkami Whiskas a Pedigree. Zde přechod na udržitelné zemědělství znamená například hledání cest na zlepšení situace v rybolovu.
Chceme být úspěšní i za 100 let
Svůj krok oznámila čokoládovna začátkem září. „Jsme potravinářský podnik, který je závislý na zemědělství. Proto se hodně staráme o farmáře, kteří nás zásobují po celém světě. Jde o jeden milion zemědělců, kteří pro nás vyrábějí suroviny,“ uvedl generální ředitel společnosti Grant Reid při představení společensky odpovědných kroků. „Klimatická věda říká, že mnoho z těchto zemědělců se bude potýkat s problémy, pokud poroste světová teplota. Je proto na čase, aby firmy začaly spolupracovat s vládami, občanskou společností a mezi sebou navzájem," dodal.
Prohlášení přišlo navíc v době před Generálním shromážděním OSN a Klimatickým týdnem v New Yorku tak, aby mohlo inspirovat další velké společnosti k zodpovědné politice. Již předtím v květnu podepsala čokoládovna Mars dopis adresovaný americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi s výzvou, aby neodstupoval od Pařížské klimatické dohody. V ní se státy světa zavázaly k postupnému snižování emisí tak, aby byl naplněn dlouhodobý cíl ochrany klimatu.
Poté co prezident Trump výzvu nevyslyšel a z Pařížské dohody USA vystoupily, společnost Mars uvedla, že cítí zklamána z postupu vlády ve Spojených státech, ale že sama čokoládovna naplní cíle klimatické dohody v rámci svého plánu odpovědného podnikání.
„Vědci říkají, že potřebujeme snížit naši uhlíkovou stopu o dvě třetiny, a my to uděláme. Musíte úplně změnit způsob, jakým provozujete svou firmu, a musíte zcela změnit způsob, jakým vyrábíte své produkty. Všechny naše investice v následujících letech musí symbolizovat naši snahu stát se opravdu udržitelným podnikem. Záleží nám na tom, aby naše podnikání bylo v příštích 100 letech úspěšné,“ uzavřel ředitel čokoládoven Mars Grant Reid motivace své firmy v boji se změnami klimatu.
Zdroj: MARS.com