Tesla vyvrací mýty o životnosti baterií. Po 300 tisících najetých kilometrech hlásí pokles jen o 12 procent
Automobilka Tesla zveřejnila výsledky testu degradace baterií svých automobilů. Po najetí 200 tisíc mil, tedy 321 tisíc kilometrů, baterie průměrně ztrácejí pouze 12 procent své kapacity.
Kristýna Čermáková
10. 5. 2023
Právě degradace baterií, která představuje ztrátu kapacity a dojezdu v průběhu času s rostoucím počtem ujetých kilometrů, je jednou z největších obav budoucích zákazníků. Je také důležitá pro zajištění vyšší udržitelnosti elektromobility. Čím déle dokáže akumulátor fungovat s vysokou kapacitou, tím déle udrží v provozu celý automobil a oddaluje nutnost výměny baterie, případně její následnou recyklaci.
Tesla podobné údaje nejveřejňuje často. V rámci své výroční zprávy ale informovala i o dopadu svých vozů na životní prostředí v roce 2022, jak informuje web Electrek. Výsledek průměrné degradace baterií u vozů této automobilky je přitom relativně dobrý – automobilka uvádí dvanáctiprocentní snížení kapacity po najetí 200 tisíc mil. Hodnota je sice o něco horší, než v předchozí zprávě za rok 2020, ale přesto zůstává stále v rámci garantované záruky automobilky.
Zveřejněné výsledky testů bateriá se týkají zatím pouze modelů S a X, protože jsou na trhu dostatečně dlouho, aby bylo možné tyto údaje ověřit v přirozeném provozu. Spolu s informacemi o degradaci baterií začne Tesla zveřejňovat také chemické složení akumulátorů u nových modelů. Kromě počtu ujetých kilometrů hraje roli u degradace také stáří baterie a její složení.
Údaje o zachování kapacity při nižším počtu ujetých kilometrů pravděpodobně odrážejí vliv stáří, zatímco vyšší hodnoty počtu ujetých kilometrů, které pocházejí z vozidel s vysokou mírou využití, pravděpodobně odrážejí menší vliv stáří baterie. Výkonnost novějších akumulátorů s novým chemickým složením (zatím nezveřejněným) tak může být významným faktorem, který degradaci sníží.
První údaje z novějších vozidel Model 3 a Model Y také ukazují nízkou degradaci kapacity, která je menší než 10 procent po najetých sto tisících mílích a menší než 15 procent po dvou set tisících mílích. Zatím ovšem podobných hodnot mnoho novějších elektromobilů nedostáhlo, aby se výsledky daly považovat za konzistentní.
Text: Kristýna Čermáková
Foto: Pixabay