Kontroverzní zákaz průjezdu historickým centrem: Lisabon testuje život bez aut
Lisabonští řidiči mají už týden zakázán průjezd historickým centrem města. Osobní vozy sice do města vjet smí, musí k tomu ale prokázat důvod. Opatření je zatím v tříměsíční zkušební lhůtě.
Kristýna Čermáková
6. 5. 2023
Nové opatření zavedlo dělení města na dvě zóny – na nejužší centrum a na širší centrum. Informovala o tom agentura Bloomberg. V každé zóně fungují odlišná pravidla a nařízení. Nejpřísnější zákaz je v samotném středu, kterým nově nesmí projíždět žádná auta, pokud k tomu řidiči nemají specifický důvod, například bydlení či závoz zboží.
Auta nad 3,5 tuny včetně dálkových a turistických autobusů mají ale do úzkého centra v denních hodinách zakázaný vjezd úplně a zastavit smí pouze v širším centru. Samozřejmě se to netýká prostředků městské hromadné dopravy.
Auta, která přesto budou potřebovat projet městem naskrz, mohou využít půl půlkruhový obchvat silnic, které centrum lemují. Přestože Lisabonský plán neznamená úplný zákaz vjezdu automobilů, mohl by výrazně omezit dopravu v historickém centru portugalské metropole. Změna probíhala poněkud nesměle a opatrně a se snahou o maximální možné utajení.
Spočítejte si úsporu a získejte střešní elektrárnu do několika týdnů
„Plán je dynamický, zatím nevíme, jak dopadne a bude se volně měnit podle toho, jak bude fungovat,“ řekl náměstek lisabonského primátora Anacoreta Correia. Zonaci města vytvořili tak, aby vyhověli řidičům a jejich cílům, a předešli tak stížnostem. Striktní omezení panuje jen v tom nejužším centru, benevolentnější podmínky i pro větší automobily a dodávky nad 3,5 tuny poskytuje širší střed města.
Prosadit kontroverzní zákaz dokázali Portugalci především díky současné rozsáhlé výstavbě metra pro dojíždějící a také kvůli aktuálním stavebním úpravám města samotného. Přes léto celé město zablokuje instalace nových dešťových odtoků, kanalizací, protipovodňových opatření i rekonstrukce ulic samotných. Střed města tak bude i přes veškeré zákazy z velké části neprůjezdný.
Pokud se omezení vjezdu do centra osvědčí, zůstane v platnosti i do budoucna
Pokud se ovšem opatření osvědčí, plánují je městští úředníci nechat v platnosti i po dokončení stavebních úprav. Přinejmenším je už v tuto chvíli jistý zákaz vjezdu nákladních vozů do středu města. Výstavba metra se navíc bude ještě více rozšiřovat o celé dvě nové linky.
Na základě rozšíření hromadné dopravy povede městská politika k ještě přísnějším restrikcím automobilů. V momentě, kdy bude veřejná doprava skutečně dostupná z jakéhokoliv místa, nebude stát celoplošnému omezení nic v cestě.
Jedná se pravděpodobně o jedno z řešení, pomocí kterého Lisabon plní svůj plán stát se do roku 2030 uhlíkově neutrálním. Portugalské hlavní město ale není jediné, které se k podobnému závazku odhodlalo. I Paříž a Amsterdam již zavedly opatření proti průjezdu svým centrem. Londýn to naopak řeší formou drahého poplatku při dopravní špičce, která město zatíží. Dočká se podobného rozhodnutí i Praha?
Autorka: Kristýna Čermáková
Foto: Pixabay