Hladík vyhlásil konec klasických motorů na MŽP. Resort koupí už jen elektromobily, hybridy nebo auta na vodík
Ministerstvo životního prostředí končí s nákupem automobilů s klasickým spalovacím motorem. Podle ministra Petra Hladíka (KDU-ČSL) by to měl být příklad pro ostatní.
Pavel Baroch
9. 4. 2023
„Vozovému parku se teď budeme hodně věnovat. Chtěl bych, aby nejen Ministerstvo životního prostředí, ale všechny naše resortní organizace už nekupovaly auta se spalovacím motorem. Není to jen o elektromobilech, ale také o hybridech, plynu a do budoucna také o vodíku,“ řekl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) v obsáhlém rozhovoru pro Obnovitelně.cz, jehož plné znění přineseme v následujících dnech.
„Veřejné sféra, státní správa by měla být tím, kdo ukazuje směr, dává impuls pro daný rozvoj,“ konstatoval Hladík. Doufá, že na parkovišti před budovou ministerstva už velmi brzy přibydou nové nabíječky. Sám chce také jezdit služebním elektromobilem nebo autem na vodík.
Ve vládním prohlášení se koalice zavázala podpořit „významný rozvoj infrastruktury pro elektromobilitu a další čisté alternativní pohony vozidel“ a přispět tak „ke zlepšení kvality ovzduší ve městech“.
Dotace na čistou mobilitu
Ministerstvo životního prostředí už nyní využívá desítky aut s alternativním pohonem. A další se nakupují. „Do automobilové flotily jsme na počátku roku pořídili deset hybridních vozů Škoda Octavia,“ sdělila Obnovitelně.cz mluvčí resortu Lucie Ješátková.
Spočítejte si úsporu a získejte střešní elektrárnu do několika týdnů
Také další státní úřady už využívají auta s alternativním pohonem, ale jejich zavádění je podle odborníků zatím pomalé. Ještě Babišova vláda v létě 2021 přitom na základě evropských požadavků přijala usnesení o dodržování stanoveného minimálního podílu nízkoemisních vozidel, což v praxi představuje bezmála třetinu elektromobilů nebo plug-in hybridů.
Ministerstvo životního prostředí loni v červnu uvolnilo rekordních 600 milionů korun z Národního plánu obnovu na nákup vozů s alternativním pohonem pro obce, úřady, školy, veřejnoprávní instituce nebo neziskové organizace. Výzva platí až do letošního prosince.
Na jeden osobní elektromobil je možné získat až 300 tisíc korun, na nákladní elektromobil do 3,5 tuny či na osobní vodíkové vozidlo je dotace až 500 tisíc. Společně s elektromobilem může žadatel využít rovněž podporu na pořízení takzvaných chytrých dobíjecích stanic, dostat může 30 tisíc korun na jedno zařízení.
Auta na alternativní pohony ministerstvo podporuje dlouhodobě, loňská výzva je ale výjimečná svoji vysokou celkovou sumou. „Od roku 2016 byly vyhlášeny čtyři dotační výzvy s celkovou alokací 400 milionů korun. Celkově jsme tak podpořili nákup více než šest stovek elektromobilů a více než 160 vozidel na CNG. Očekáváme, že díky nové výzvě podpoříme dalších zhruba patnáct set vozidel a dvě stě dobíjecích stanic. “ řekl ředitel Státního fondu životního prostředí ČR Petr Valdman.
Tisíce „zelených“ automobilů
Podle brněnského Centra dopravního výzkumu bylo v roce 2022 v Centrálním registru vozidel evidováno 192 087 nových osobních vozidel. Mezi nimi bylo 7 455 elektrických automobilů (bateriová, plug-in hybrid, elektrická s vodíkovými články) a 4 774 plynových vozidel (LPG, CNG).
„Z čistých vozidel sledovaných v rámci Národního akčního plánu čisté mobility byly u LPG a bateriových elektrických vozidel evidovány historicky nejvyšší počty registrací, kdy LPG meziročně poskočilo o 76 procent a bateriová elektrická o 47 procent,“ uvedl Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.
Nejčastěji registrovaným vozidlem s alternativním pohonem byla v uplynulém roce Škoda Enyaq, kterých přibylo v registru 3 732. Mladoboleslavská automobilka byla první také v registracích u CNG pohonu.
„V letošním roce proběhne aktualizace Národního akčního plánu čisté mobility, jejímž účelem bude zejména reagovat na nové požadavky obsažené v návrhu nařízení AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), zejména pokud jde o rozvoj elektromobility v nákladní dopravě,“ sdělil Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu. Ačkoliv jsou ale počty nově registrovaných elektromobilů za loňský rok podle Bezděkovského pozitivní, za většinou evropských států Česko stále zaostává.
Autor: Pavel Baroch
Ilustrační foto: KDU-ČSL