Paříž končí se sdílenými koloběžkami. Pro zákaz bylo 90 procent hlasujících

Každá sdílená koloběžka v Paříži byla využívána až 3,5krát za den. Spolu s popularitou ale přichází i úrazy, a tak se hlavní město Francie rozhodlo je od 1. září zakázat.

Když v roce 2018 Paříž zavedla jako jedno z prvních měst sdílené koloběžky, chlubila se prvenstvím v environmentální osvětě a v zavedení udržitelného cestování po městě.

Elektrická nabíjecí sdílená vozítka se jevila jako ideální zelená alternativa k autům v centru města. Spolu s přátelským přístupem k jejich uživatelům v tom samém roce Paříž rozšířila cyklostezky a tři roky nato dokonce omezila maximální rychlost aut v centru na 30 kilometrů v hodině.

S příchodem sdílených koloběžek přišly ale i problémy. Pohozené stroje na chodnících, které znemožňovaly průchod chodcům a hyzdily historická náměstí, anebo nebezpečná a nepřiměřeně rychlá jízda.

Desítky mrtvých ročně

Ježdění navíc často ústilo i v nepříjemné nehody, protože uživatelé nevyužívali helmy a nedodržovali silniční předpisy. Podle serveru France24 jen za rok 2022 eviduje Paříž 500 lidí, kteří po pádu z koloběžky skončili v nemocnici. A ve stejném roce eviduje 27 úmrtí ze stejného důvodu. Některá ze zranění i úmrtí navíc nezpůsobili řidiči koloběžek sami sobě, ale okolním chodcům.

Elektrické koloběžky mnoho lidí vnímalo jako alternativu k dopravě, když byli opilí. Na koloběžky se sice vztahují běžné zákony o dopravě, ale jejich uživatelé nemusí mít řidičský průkaz a mohou je řídit od 12 let. To komplikovalo i možnost potrestání případných přestupků.

Právě časté přestupky, které uživatelé páchali pod zdáním anonymity, donutily vlastnické společnosti, aby na své stroje nainstalovaly poznávací značky. Přesto to nestačilo a nenávist místních ke koloběžkám vyústila v referendum.

90 procent obyvatel, kteří přišli hlasovat, se postavili na stranu proti koloběžkám v ulicích. Podle majitelů společností je takové číslo z velké části zapříčiněno nízkou účastí mladých, kteří alternativní metody cestování využívají nejvíce.

Pro soukromé koloběžky zákaz neplatí

Referendum sice nemuselo být pro město závazné (podle serveru BBC se dostavilo jen osm procent hlasujících), ale starostka Paříže Anne Hidalgová přislíbila vyslyšet názor lidí.. Podle agentury Reuters Paříž koloběžky zakáže od 1. září.

Soukromí vlastníci normálních i elektrických koloběžek nejsou tímto rozhodnutím dotčeni a mohou je nadále používat pro dopravu po městě. Zákaz se týká pouze společností, které sdílené koloběžky provozují a vlastní.

Kritici výsledků referenda se ohání nízkou a irelevantní účastí (tři čtvrtiny hlasujících byly ve věkové kategorii nad 50 let a uživatelé koloběžek jsou především lidé do 35 let), a upřednostnili by spíše větší regulaci jízdy, ať již zavedenými poznávacími značkami, povinným reflexním oblečením, striktnějšími parkovacími místy mimo úzké chodníky nebo přísnějšími podmínkami pro zapůjčení stroje.

Autorka: Kristýna Čermáková

Foto: Pixabay



Aktualizace 3. dubna: Opravili jsme předpokládaný termín zákazu koloběžek v Paříži