Na silnice se řítí elektrické kamiony. Do roku 2030 to bude každý desátý
Elon Musk představil svůj kamion, který bude brázdit silnice za několik let. Jeho Tesla ale není jediná. Svoje ekologické řešení kamionové dopravy chystá Volvo, Mercedes i Volkswagen.
Martin Sedlák
8. 12. 2017
Symbolem elektromobility je osobní vůz. Jenže to už pomalu přestává platit. Elektrický pohon začíná pronikat také do přepravy nákladů nebo hromadné dopravy. Elon Musk představil truck Tesla Semi. Podle expertů bude do roku 2030 každý desátý nákladní vůz s alternativním pohonem. Podívejte se, co zatím zvládla konkurence.
Jede, jede, elektrický poštovní panáček
Možná překvapivě jako jedna z prvních nabídla dodávku s elektrickým pohonem Německá pošta. Od uvedení na trh v roce 2016 brázdí německými městy už asi tisíc StreetScooterů, jak pošta dodávku pojmenovala. Letos by jich chtěla pošta dodat na trh až 5 tisíc a začala je nabízet i dalším zákazníkům. Dojezd e-dodávky je 80 kilometrů a nabije se na plnou kapacitu 20,4 kilowatt za 4,5 hodiny. Parametry podle pošty bohatě stačí pro její poštovní účel. Investice do StreetScooterů by se měla vrátit v levnějším provozu.
Také čtěte: Nejroztomilejší poštovní auto je elektromobil ve službách Jejího Veličenstva
Na své německé kolegy letos navázala britská Královská pošta, která letos zavádí do služby také dodávku s čistě elektrickým pohonem. Bude mít dojezd okolo 120 kilometrů a má sloužit jako spojka mezi jednotlivými sklady britské pošty.
Náklaďáky: hybridy, baterky nebo vodík
Volvo Trucks již v květnu 2016 představila koncept nákladního vozu, který pracuje s hybridním pohonem. Inženýři Volva pracují na lepší aerodynamice, snížení valivého odporu i hmotnosti. Tato opatření mají v kombinaci s hybridním motorem snížit spotřebu a emise o 30 procent.
Volvo se pouští také do speciálních projektů. Ve spolupráci s recyklační firmou Renova vytvořilo autonomní odpadní vůz, který může jet mezi stanovišti s odpadkovými koši bez řidiče a umí zastavit v případě, že se před ním objeví překážka. Řidič se tak může věnovat vysypávání odpadů na korbu vozu.
Do oblasti e-trucků míří Mercedes. Jeho Urban eTruck by měl být uveden na trh ještě v roce 2017 v malé sérii. Vůz ujede až 200 kilometrů s nosností 12,8 tun.
Svůj první eTruck představila letos na jaře nákladní automobilka MAN. Do konce roku 2017 by již měl tahač s elektrickým pohonem jezdit v testovacím provozu po silnicích. Sériová výroba by měla začít v roce 2021. Již za dva roky však chce MAN nabídnout autobus s elektrickým pohonem.
Společnost Nikola Motor Company pak již v prosinci 2016 představila koncept nákladního vozu Nikola One. O pohon se bude starat hybridní jednotka – vodík i baterie. Dojezd má být 800 až 1200 mil a nosnost až 65 tisíc liber. Vodíkový palivový článek má mít výkon 300 kilowattů. Baterie s kapacitou 320 kilowatthodin má pomoci s točivým momentem a při jízdě v kopcovitém terénu.
Plány na zavedení elektrického pohonu se objevily také u německé automobilky Volkswagen. Společnost poznamenaná emisním skandálem u naftových motorů očekává, že odpor veřejnosti proti dieselovým automobilům poroste právě v důsledku znečištění ovzduší. Divize automobilky Volkswagen Truck & Bus proto bude investovat 1,4 miliardy eur do vývoje nových technologií, včetně elektrických pohonů nebo autonomních systémů.
Jako první by měly přijít na trh elektrododávky a malé náklaďáky VW pro rozvoz zboží. Německá automobilka uvádí, že chce již koncem roku 2017 spustit test s prvními vlastními elektrododávkami pro supermarkety, pivovary a další přepravce zboží v Rakousku.
VW dodávka e-Crafter využívá lithium-iontovou baterii s kapacitou 43 kilowatthodin a dojezd činí 200 kilometrů. Od roku 2018 plánuje společnost Volkswagen Truck & Bus také středně těžké a těžké nákladní automobily. VW kamion s elektrickým pohonem, nazvaný e-Delivery, bude vyráběný v Brazílii.
Zdroj: vlastní, Tesla, Volvo, Nikola Motors, VW