Vodíková revoluce: desítky stanic nabídnou ekologické palivo pro 30 tisíc automobilů

Skupina ORLEN Unipetrol provozující největší síť čerpacích stanic v Česku chce do roku 2030 vyrábět 4,5 tisíce tun ekologického vodíku ročně. Takové množství může pohánět přibližně 30 tisíc automobilů.

Pavel Baroch

14. 3. 2023

Po Neratovicích, Řeži u Prahy a Vítkovicích má Česko čtvrté místo, kde si motoristé mohou „načepovat“ vodíkové palivo. Veřejnou samoobslužnou vodíkovou stanici otevřela na pražském Barrandově skupina ORLEN Unipetrol, která má s tímto palivem budoucnosti, jak se vodíku také říká, velké plány. V Česku a na Slovensku chce postupně zprovoznit několik desítek stanic a vodík vyrábět pomocí čistých zdrojů, jako je slunce a vítr.

„Vodík v následujících letech doplní bateriovou elektromobilitu a bude hrát stále významnější roli nejen v osobní, ale především v hromadné dopravě a přepravních službách na silnici i železnici,“ řekl generální ředitel společnosti ORLEN Unipetrol Tomasz Wiatrak při otevření barrandovské stanice.

„Ročně v našich rafinériích vyprodukujeme osmdesát tisíc tun vodíku a již máme rozpracovány konkrétní plány na produkci vodíku za pomoci elektrické energie z ekologicky čistých zdrojů, jako je slunce, vítr nebo teplo v zemské kůře. Do roku 2030 chceme vyrábět 4,5 tisíce tun vodíku s nízkou uhlíkovou stopou, což představuje pohon pro zhruba třicet tisíc automobilů,“ zdůraznil Wiatrak.

Desítky miliard do zelených projektů

Jeho firma chce v následujících letech investovat do ekologických projektů až 35 miliard korun. Součástí těchto plánů je rovněž rozvoj alternativních paliv včetně vodíku nebo rozvoj obnovitelných zdrojů.

Vyplatí se vám střešní solární elektrárna?

Podle Tomáše Herinka z představenstva společnosti by první velký fotovoltaický park na ploše převyšující 34 hektarů měl vyrůst v Litvínově, jeho předpokládaná roční produkce dosáhne 46 gigawatthodin elektřiny.



Skupina má rovněž v plánu vystavět na 130 kilometrech čtverečních polského pobřeží větrný park o 70 stožárech a výkonu 1,2 gigawattu. V České republice by pak mělo vzniknout 28 vodíkových plnicích stanic a dalších 26 na Slovensku. Zásobit by se měly ze čtyř výrobních a distribučních terminálů – tří v Česku a jednoho na Slovensku.

„K současným klasickým i alternativním pohonným hmotám a elektrické energii nyní přidáváme také vodík, který zásadně rozšíří možnosti rozvoje nízkoemisní a bezemisní osobní, hromadné i nákladní dopravy. Rozšiřování nabídky na našich čerpacích stanicích je plně v souladu se strategií rozvoje naší skupiny a navazuje na unijní a národní priority v oblasti rozvoje veřejné infrastruktury pro čistou mobilitu,“ řekl Tomasz Wiatrak z ORLEN Unipetrol. Skupina v budoucnu míří také na vodíkovou leteckou a námořní dopravu.

Každých 200 kilometrů jedna plnička

Výstavbu vodíkové stanice na pražském Barrandově podpořilo Ministerstvo dopravy v rámci Operačního programu doprava 2. „Dle současného plánu čisté mobility by v České republice do roku 2025 mělo být dvanáct vodíkových stanic a osmdesát stanic pak do roku 2030,“ řekl ministr Martin Kupka (ODS), který se otevření stanice také zúčastnil. Připomněl, že s ohledem na rozvoj čisté mobility žijeme v přelomové době. „Má smysl, abychom životní prostředí zatěžovali co nejméně,“ uvedl Kupka.

Dodal, že momentální české cíle v budování vodíkových stanic neodpovídají aktuální podobě návrhu evropského nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, podle něhož je třeba vybudovat vodíkovou infrastrukturu každých 200 kilometrů na hlavní transevropské dopravní síti TEN-T. „V letošním roce proto očekáváme aktualizaci Národního plánu čisté mobility,“ poznamenal ministr Kupka.



V Česku je zatím registrováno jen několik vodíkových automobilů, podle náměstka ministra průmyslu Petra Třešňáka má vodíkové palivo velký potenciál především v dálkové nákladní a hromadné dopravě. Vozy ujedou na jednu nádrž až 600 kilometrů. „Věřím, že v následujících měsících budou další vodíkové stanice přibývat,“ konstatoval Třešňák, podle něhož vodík bude hrát významnou roli i v dekarbonizaci českého průmyslu.

První vodíkový autobus v Praze

Vodíkovou stanici na Barrandově mohou využívat vedle osobních aut rovněž dodávky, nákladní vozy a autobusy. Oproti elektrickým nabíječkám má výhodu rychlého plnění. Jde řádově o několik minut, u autobusu deset minut. V zásobníku je uloženo sto kilogramů vodíku. Cena je zatím 278 korun za kilo, přičemž objem nádrže pro osobní auto je zhruba pět až šest kilogramů a pro autobus přibližně třicet kilogramů.

Brzy si plnění na Barrandově vyzkouší vodíkový autobus Škoda H’City, který na dvouletou zkušební jízdu po pražských ulicích vyrazí na přelomu března a dubna. „Těšíme se, až sem s naším autobusem začneme zajíždět,“ uvedl generální ředitel pražského dopravního podniku Petr Witowski, který se otevření stanice rovněž zúčastnil. Věří, že vodík bude v budoucnu hrát významnou roli v pražské hromadné dopravě.

O vodíkové autobusy mají zájem také další města. Ministr dopravy Martin Kupka ocenil, že je montuje česká firma. „Nepochybně to bude jeden z důležitých segmentů budoucí dopravy. A je důležitou zprávou, že je to technologie, která vzniká v českých hlavách prostřednictvím českých rukou,“ dodal Kupka.

Autor: Pavel Baroch

Foto: Pavel Baroch